Toki jos kaukojunatarjonta kasvaa kovasti niin kapasiteetti ei riitä. Sitten voi vaikka rakentaa sen kehäradan. Ja lisäraiteita Keravalta pohjoiseen.
Jos kaukojunarata tehdään lentokentälle niin eiköhän silloin voida pitää lähtökohtana, että kauko- ja myös lähijunien määrää lisätään. Eihän lentokenttärataa eli siis Helsinki-Kerava lisäraiteita tarvita, jos tyydytään nykyiseen junamäärään.
Enkä oikein ymmärrä miksi seutulippulaiset välillä Pasila - Lenttokenttä kaukoliikenteen junissa olisi ylitsepääsemätön ongelma. Jos siinä ei ole yhtään asemaa välissä niin ei tuo matka kestä kuin joku viisi minuuttia, eli voitaisiin mitoittaa seisomapaikoillakin, pitemmälle menevillä on kuitenkin istumapaikka varattuna.
Eihän nykyäänkään seutulipulla ole asiaa IC-junaan. Välitön syy on tietysti, ettei YTV maksa kaukojunilla tehtävistä matkoista. Miksi YTV ei maksa lienee sitten arvailujen varassa. Johtuuko se siitä, ettei kaukojunassa ehditä tarkastaa kaikkien lippuja noin lyhyellä matkalla, joten seutumatkustajien kannattaisi nousta junaan ilman lippua, kun tiedossa olisi todennäköisesti ilmainen matka? Vai häiriintyvätkö kaukojunien matkustajat, jos seutumatkustajat täyttävät junan? Tai pitenevätkö pysähdysajat liikaa, kun kaukoliikenteen kalustolla ei junaan nousemisen ja sieltä poistumisen nopeus ole yleensä keskeisin suunnitteluperuste?