Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Olen miettinyt jo ELSA-rataselvityksen yhteydessä ja myös tässä yhteydessä, miten uuden junayhteyden matkustajamääriä tulisi selvittää.Vaikka tarkkoja lukuja ei ole, lienee selvää että kyseessä olisi laadullisesti suurin julkisen liikenteen mullistus vuosikymmeniin Suomessa eikä siis mikään pikkunäppärä yksityiskohta. Kehärata ei tätä muutosta toisi, mutta pääradan oikaisu kyllä.
Nykyisten matkojen sijoittuminen eri tavoin liikenneverkossa ei anna oikeata tulosta, koska ihmisten matkantekopäätöksiin vaikuttaa se, kestääkö matka tunnin vai kaksi tuntia. Toisin sanoen, kun matkustaminen lentokentälle helpottuu olennaisesti, se vaikuttaa myös siihen, paljonko matkoja tehdään.
Kysymys on samasta asiasta kuin minkä hyvänsä uuden tuotteen kanssa. Uuden tuotteen menekistä ei ole kokemusta, joten sitä ei voi tilastojen perusteella ennustaa, vaan on tehtävä markkinatutkimus. Näin pitäisi tehdä myös siitä, että kaukojunat alkavat ajaa lentokentän kautta. Sillä se ei ainoastaan muuta lentokentälle nykyään matkustavien kulkutavan valintaa, vaan lentokentälle matkustavien määrää. Nykyisistä auto- ja bussimatkustajista osa siirtyy junaan, lisäksi tulee kokonaan uusia junalla matkustajia. Todennäköisesti huomattavasti enemmän kuin mikä olisi liityntälentomatkustajien vähennys.
Epexille voin todeta, että lentokentän kautta kulkevat kaukojunat, Marjaradan junaliikenne ja Vantaan poikittainen raitiotie eivät ole toistensa vaihtoehtoja tai korvaajia. Eivät suuntaan eikä toiseen. Ne kaikki palvelevat eri tarkoitusta, ja niitä voi verrata keskenään vain siinä mielessä, missä järjestyksessä ne kannattaa toteuttaa, kun rahaa ei ole rajattomasti. Sillä toisaalta, kun yhteen käytetään rahat, muita ei enää saada.
Ratikkaa ei tarvitse rakentaa missään tunneliin, koska se kykenee noudattamaa olemassa olevaa sekä tulevaa yhdyskuntarakennetta. On eri kysymys, halutaanko jokin yhteys viedä kiitoradan poikki. Sen on oltava tunnelissa, vaikka olisi kyse bussista. Mutta bussi tai ratikka voidaan rakentaa siten, ettei ole pakko mennä kiitoradan alta, jos siitä ei ole mitään hyötyä.
Finnairin tai ilmailulaitoksen suunnitelmat ovat suunnitelmia. Kaikkien kannalta on tietenkin typerää, jos suunnitelmista ”unohdetaan” niin tärkeä asia kuin pääradan linjaus lentoaseman kautta. Espoon Keilaniemessä unohdettiin tahallaan ajatus metroradasta, oliko se mielestäsi oikeata suunnittelua? Minusta ei, vaan se oli täysin tarkoituksellista suunnittelua peiteltyjen tavoitteiden ajamiseksi. Kenenkähän tavoite ja mistä syystä on estää pääradan vienti lentokentän kautta?
Antero