Raideyhteys Helsingin lentokentälle

Vaihtoehtojen vertailu on kuitenkin vaikeaa, koska pitäisi myös selvittää (=tietää) kuinka paljon on käyttäjiä pikajunayhteydelle kentälle. Iitse uskon, että niitä varmaan on...
Lentomatkustajien kulkutavoista lentokentälle on tehty selvityksiä. Ne voi kaivaa esille niin sitten on tietoa, ei tarvitse uskoa. :) Eiköhän löydy netistäkin.

Antero
 
Kaikki muut paitsi kaukojunien matkustajat pääsevät lentokentälle ihan samalla tavalla kuin nytkin. Esimerkiksi minä täältä Itä-Helsingistä matkustaisin edelleen bussilla, joka menee lentokentälle, en metrolla, joka menee Helsinkiin. Emme me muut aiheuta tungosta juniin nytkään, miksi tekisimme niin tulevaisuudessa?

Mun mielestäni se on aika nurinkurista ajattelua, että Vantaan kentälle pitäisi rakentaa oikorata vain kaukojunia varten, ja jos helsinkiläinen halua päästä bussia nopeamin junalla kentälle, siitä pitäisi maksaa 11,30 €.

t. Rainer
 
Mun mielestäni se on aika nurinkurista ajattelua, että Vantaan kentälle pitäisi rakentaa oikorata vain kaukojunia varten, ja jos helsinkiläinen halua päästä bussia nopeamin junalla kentälle, siitä pitäisi maksaa 11,30 €.
Matkan hinnoitteluhan ei ole kiinni siitä, minkälainen rata rakennetaan. Hinnoittelu on esim. liikennelupaehto.

Antero
 
Tarkoitatko että radan rakentaja ja omistaja voi määrätä että Helsingin asemalta on päästävä kentälle esim 6 eurolla?
Henkilöliikenne säilynee luvanvaraisena tulevaisuudessakin. Radat ovat viranomaisten hallinnassa, ja viranomainen myöntää liikennöintiluvan. Lentokentän kautta kulkevalle liikenteelle voi viranomainen niin halutessaan määrätä, että junissa on voitava matkustaa määrätyillä lipputyypeillä. Tietenkin kaikesta liikenteestä maksetaan liikennöitsijälle korvaus.

Jos esim. VR Oy:tä ei huvita hyväksyä seutulippua junissaan tuolle välille, ehkä se tyytyy ajamaan vanhaa rataa ohi lentokentän. Luulen, että Mikkojen junat Oy ja monet muut mielellään tekevät tulosta lentokentän kautta kulkevin junin ja ottavat vastaan myös sen ylimääräisen ja lisäkustannuksia aiheuttamattoman tulon lentokentälle matkustavista.

Onneksi on kilpailua rautateiden henkilöliikenteessä, ettei tarvi hyppiä yhden pillin mukaan!

Antero
 
Vs: Seutulippu ei kelpaa

Matkustaminen YTV:n sisällä kaukojunilla on mahdollista mutta vain VR:n lipuilla ja hinnat ovat nämä:
-HKI-Tikkurila IC-juna: 7,10 €
-HKI-Tikkurila Pendolino: 11,30 €

Kuvittelisin että aseman lipunmyynnistä, mutta kaukojunan konnarilta suoraan voi ainakin ostaa. Silloin siihen tulee toik lisämaksu.

Siis palvelumaksun kera Helsinki-Tikkurila IC:llä 10,10 e ja Pendolinolla 17,30 e?
Aseman lipputoimistosta kai saisi ilman "palvelumaksua"?
 
Vs: Seutulippu ei kelpaa

Siis palvelumaksun kera Helsinki-Tikkurila IC:llä 10,10 e ja Pendolinolla 17,30 e?
Aseman lipputoimistosta kai saisi ilman "palvelumaksua"?

Ei kai asia selviä muuten kuin kysymällä. VR:n matkahaku näyttää nuo hinnat kun on ensin osoittanut hiirellä haluamansa junayhteyden rivin kohdalla painiketta "Hae hinta". Minkä takia ne yhteydet ja lippujen hinnat ylipäänsä näytetään matkahaussa jos niitä ei saa ostaa?

Siihen aikaan kun minulla oli vielä VR:n vapaalippu, ja asuin Vantalla, matkustin joskus kaukojunilla Tiksistä Helsinkiin jos sellainen sattui tulemaan. Enkä ollut ainoa. Joskus kyytiin nousi samaan aikaa jokin ulkopuolinen, joka varmasti tiesi että seutulippu ei kelpaa, mutta leikki tietämätöntä kun konnari tuli tarkistamaan. Kun kuuli sivusta vähän äänekkääksi nousseen kekustelun, sai kuulla että hinta oli siihen aikaan, n 3 vuotta sitten, 7 euroa konnarilta ostettuna pikajunassa. Pikajunan hinta nykyisin matkahaun mukaan on 5,70 euroa, joten kai siihen sisältyi silloin se palvelumaksu.

t. Rainer
 
En ole löytänyt netistä, tai en oikeastaan ole hakenutkaan aktiivisesti. Syy on kuitenkin se, että oman käsitykseni mukaan missään ei ole koskaan virallisesti selvitetty pikajunayhteyttä kentälle, ehkä jossain VR:n tai RHK:n kassakaapissa on joku paperi. Kehäradasta on tämä:
http://www.keharata.net/Keharata_liikennointi_kannattavuus_paivitys.pdf

Sen mukaan (s.17) kehäradan asemista Kivistön jälkeen lentoaseman asema on käytetyin, matkustajia 13870 per vuorokausi, joista lentomatkustajia 9490.
 
Helsinki-Vantaa on paitsi Vantaalla sijaitseva Helsingin lentoasema, myös koko Suomen laajasti käyttämä lähtöpaikka ulkomaanmatkoille. Sen takia on täysin selvää, että jos kentälle tehdään rata, sillä tulee liikennöidä kaukojunia. Pelkkien paikallismatkustajien takia ei lentokentän yhteyttä kannata puuhata, koska hyödyt jäävät silloin vajaasti käytetyiksi.

Jos ja kun ilmastopolitiikka aikanaan pakottaa vähentämään lyhyen matkan syöttölentoja, silloin tarvitaan suoria junayhteyksiä kentältä maakuntakeskuksiin.
 
Hesari tänään: [...] Upea uutinen kerrassaan, ihanaa, että asiat etenevät dynaamisesti ja Helsinki saa kaipaamansa yhteyden lentoasemalle!!!:D

Tarkkaan ottaenhan tuolla vain sanotaan, että asioita valmistellaan eikä päätöksiä vielä ole tehty. Maalailemalla yritetään vain saada aikaan vaikutelma, että homma on niin pitkällä ettei siihen enää voi/kannata yrittää vaikuttaa -- ikäänkuin kaikki olisi jo päätetty vaikkei olekaan.

Vielä olisi mahdollisuus lobata järkevämmän ratkaisun puolesta.
 
Hesari tänään:

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Kehärata+vie+lentokentälle+vuoden+2013+lopulla/1135234067840

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Rakentamispäätös+elo–syyskuussa/1135234067848

Upea uutinen kerrassaan, ihanaa, että asiat etenevät dynaamisesti ja Helsinki saa kaipaamansa yhteyden lentoasemalle!!!:D

Niin, moneskohan kerta tämä on kun HS:n sivuilta löytyy kuva kehäradasta, ja artikkeli kaikesta mahdollisesta kehärataan liittyvästä. Ilmiö on toistunut ainakin 2:n viimeisen vuoden aikana kymmeniä kertoja, tasaisin välein artikkeli samasta aiheesta, kehäradasta. Ei mitään uutta, sama juttu länsimetron kohdalla. Artikkeleja suolletaan kuukauden välein, jotta ei pääsisi unohtumaan. Mutta siltikään ei ole metriäkään rataa tehty, saati edes pohjia kaivettu. Artikkeleja on sentään pukannut jo vuosia... Kuinkahan monta vuotta HS:n pitää vielä julkaista samoja artikkeleja, hieman eri kuvilla, jotta ratoja edes joskus aletaan rakentamaan?
 
Helsinki-Vantaa on paitsi Vantaalla sijaitseva Helsingin lentoasema, myös koko Suomen laajasti käyttämä lähtöpaikka ulkomaanmatkoille. Sen takia on täysin selvää, että jos kentälle tehdään rata, sillä tulee liikennöidä kaukojunia. Pelkkien paikallismatkustajien takia ei lentokentän yhteyttä kannata puuhata, koska hyödyt jäävät silloin vajaasti käytetyiksi.

Jos ja kun ilmastopolitiikka aikanaan pakottaa vähentämään lyhyen matkan syöttölentoja, silloin tarvitaan suoria junayhteyksiä kentältä maakuntakeskuksiin.

Kyllä kaukojunat on paras ajaa nykyistä reittiä Tikkurilaan ja Helsinkiin. Kaukojunan matkustajista suurin osa poistuu Pasilassa ja Helsingissä. Tietyistä aamun IC2-junien matkustajista on menossa ehkä normaalia suurempi määrä lentokentälle, mutta silti valtaosan päämäärä on Helsinki.

Kyllä Tikkurila on hyvä vaihtopaikka lentokentälle, jos vain tuleva matkakeskus suunnitellaan siten, että vaihto tulee mahdollisimman helpoksi ja esteettömäksi. Itse olen sen kannalla, että lentokentälle ajettaisiin M/I-junien lisäksi myös XPRESS-tyyppisiä junia. M/I-junia voisi liikennöidä 10min välen nykyiseen tapaan. Ja XPRESS-junat esim 2-3 junaa tunnissa. Ne voitaisiin optimoida kaukojunien vaihtoyhteydeksi lentokentälle. XPRESS-juna kulkisi päärataa Helsingistä Tikkurilaan, jolloin vaihtokin onnistuisi siten ettei tarvitsisi portaissa koluta kaupunkiraiteille, vaan vaihto tapahtuisi samalla laiturilla muutamalla askeleella. XPRESS-juna lähtisi Helsingistä, ja pysähtyisi ainoastaan Pasilassa ja Tikkurilassa, ennen lentoasemaa. Matka-aika voisi olla jopa vain 19min Helsingistä lentokentälle.

M/I-junat palvelisivat paikallisia liikkujia, jotka tulisivat väliasemilta, esim Pukinmäestä Aviapolikseen, tai Martinlaaksosta Lentoasemalle. XPRESS-junat taas antaisivat mahdollisuuden päästä nopeasti Pasilasta tai Helsingistä Lentoasemalle. Sekä lisäksi toimia muun Suomen vaihtoyhteytenä lentokentälle, 6 minuutin matka-ajalla ilman välipysähdyksiä Tikkurilasta lentokentälle. Ja miettikääpä Pasilasta 14min lentokentälle, ei taitaisi taksikaan ehtiä tuohon aikaan.

Toivottavasti vain XPRESS-tyypin juna otettaisiin mukaan suunnitteluun, vielä on epävarmaa ajetaanko vain hitaita junia. Hitaiden junien ongelma on vain se, että matka-aika pysyy pitkänä, sekä vaihto Tikkurilassa edellyttää portaikossa ramppaamista, ei hyvä. Mutta katsotaan, luulenpa että suunnitelmat tarkentuvat vielä moneen otteeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös