Helsinki-Vantaa on paitsi Vantaalla sijaitseva Helsingin lentoasema, myös koko Suomen laajasti käyttämä lähtöpaikka ulkomaanmatkoille. Sen takia on täysin selvää, että jos kentälle tehdään rata, sillä tulee liikennöidä kaukojunia. Pelkkien paikallismatkustajien takia ei lentokentän yhteyttä kannata puuhata, koska hyödyt jäävät silloin vajaasti käytetyiksi.
Jos ja kun ilmastopolitiikka aikanaan pakottaa vähentämään lyhyen matkan syöttölentoja, silloin tarvitaan suoria junayhteyksiä kentältä maakuntakeskuksiin.
Kyllä kaukojunat on paras ajaa nykyistä reittiä Tikkurilaan ja Helsinkiin. Kaukojunan matkustajista suurin osa poistuu Pasilassa ja Helsingissä. Tietyistä aamun IC2-junien matkustajista on menossa ehkä normaalia suurempi määrä lentokentälle, mutta silti valtaosan päämäärä on Helsinki.
Kyllä Tikkurila on hyvä vaihtopaikka lentokentälle, jos vain tuleva matkakeskus suunnitellaan siten, että vaihto tulee mahdollisimman helpoksi ja esteettömäksi. Itse olen sen kannalla, että lentokentälle ajettaisiin M/I-junien lisäksi myös XPRESS-tyyppisiä junia. M/I-junia voisi liikennöidä 10min välen nykyiseen tapaan. Ja XPRESS-junat esim 2-3 junaa tunnissa. Ne voitaisiin optimoida kaukojunien vaihtoyhteydeksi lentokentälle. XPRESS-juna kulkisi päärataa Helsingistä Tikkurilaan, jolloin vaihtokin onnistuisi siten ettei tarvitsisi portaissa koluta kaupunkiraiteille, vaan vaihto tapahtuisi samalla laiturilla muutamalla askeleella. XPRESS-juna lähtisi Helsingistä, ja pysähtyisi ainoastaan Pasilassa ja Tikkurilassa, ennen lentoasemaa. Matka-aika voisi olla jopa vain 19min Helsingistä lentokentälle.
M/I-junat palvelisivat paikallisia liikkujia, jotka tulisivat väliasemilta, esim Pukinmäestä Aviapolikseen, tai Martinlaaksosta Lentoasemalle. XPRESS-junat taas antaisivat mahdollisuuden päästä nopeasti Pasilasta tai Helsingistä Lentoasemalle. Sekä lisäksi toimia muun Suomen vaihtoyhteytenä lentokentälle, 6 minuutin matka-ajalla ilman välipysähdyksiä Tikkurilasta lentokentälle. Ja miettikääpä Pasilasta 14min lentokentälle, ei taitaisi taksikaan ehtiä tuohon aikaan.
Toivottavasti vain XPRESS-tyypin juna otettaisiin mukaan suunnitteluun, vielä on epävarmaa ajetaanko vain hitaita junia. Hitaiden junien ongelma on vain se, että matka-aika pysyy pitkänä, sekä vaihto Tikkurilassa edellyttää portaikossa ramppaamista, ei hyvä. Mutta katsotaan, luulenpa että suunnitelmat tarkentuvat vielä moneen otteeseen.