Tämä on nyt puhdasta spekulaatiota. Mutta voisihan olla niinkin, että selitys pohjoisen yhteyden mahdottomuudesta olisi ollut yritys saada koko hanke torpatuksi jo alkuvaiheessa.
Totta, anteeksi spekulatiivinen asenne. Tarkoitin lähinnä sitä, että kyseessä oli jälkiviisaudella ja tietystä näkökulmasta tarkasteltuna virhe siltä kannalta, että jos kolmioraide olisi ollut suunnitelmissa mukana, tuskin olisin lähtenyt kyseenalaistamaan koko hanketta vaikka olisinkin saattanut itsekseni nurista, että ei ole kauhean fiksusti suunniteltu. Veikkaan että en ole ainoa joka näin olisi reagoinut. En voi todellakaan objektiivisesti tietää mitä ajatuksia hanketta suunnitelleiden päässä on oikeasti liikkunut, mitkä heidän tavoitteensa ovat todellisuudessa olleet tai keitä he edes ovat. Asiat vaan toisinaan tuntuvat olevan aika paljon sitä miltä ne näyttävät: kun jonnekin tökkii, niin älähdyksen lähde ja voimakkuus kertovat aika paljon epäsuorasti, vaikkei suoranaista faktatietoa olisikaan.
Mutta sellaista tosiaan kaivelin omista muistilokeroista (kovalevyltä ei tosin löytynyt, olen varmaan siivonnut rompuille jo?), että Kimmo Sasin vielä ollessa liikenneministerinä kirjoitin muistaakseni yleisönosastoon (todennäköisesti Aamulehti, mutta en menee takuuseen ettei ollut Kauppalehti) kirjoituksen, jossa esitin tuota kolmioraidetta. Muistini mukaan vetosin kirjoituksessa ministeriin nimeltä, jotta tämä tutkittaisiin. Vastaus oli suuri hiljaisuus, kukaan ei kommentoinut kirjoitusta millään tavalla.
Selvityksissä on joku maininta kyllä ollut pohjoisen yhteydestä, mutta se on sivuutettu aina maininnalla mahdottomuudesta. Voi olla että sellaista ei mahdu kunnolla siihen paikkaan tekemään, mutta mielikuvani on, että perussyy on ollut se, että paikallisjunien 10 minuutin vuorovälin sekaan ei sovi kaukojunia. Totta on ainakin se, että Huopalahden kautta Helsinkiin kaartaminen olisi paljon hitaampaa kuin ajaa suoraan, ja sellainen lenkki ei siis ole kovin järkevä.
Toisaalta olisihan ollut ainakin teoriassa mahdollisuus harkita erillisiä nopeita Tampere-Vantaa/lentoasema-Turku -junia, joilla olisi saatu aikaan mukavat suorat yhteydet esim. Tampereelta Saloon tai Turusta Hämeenlinnaan, mutta kysyntä olisi luonnollisesti vähäisempää kuin Helsinkiin suuntautuvilla vuoroilla.
Yhtäkaikki, pienellä "meikkauksella" kehärata olisi voitu edes naamioida valtakunnalliseksi hankkeeksi (jolloin olisi ollut helpompi saada ihmiset nielemään se ruotoineen), mutta sitä ei tehty. Tyydyttiin vain väittämään niin retoriikan keinoin. Miksi näin todellisuudessa kävi, sitä emme tiedä tarkasti vaan voimme vain tehdä epäsuoria päätelmiä. Ellei sitten päästä käsiksi alkuperäislähteisiin tai joku mukana ollut kerro (rehellisesti) mitkä vaikuttimet olivat.