Raideyhteys Helsingin lentokentälle

Varsin vitsikästä, itse vain koen väärään suuntaan matkustamisen jotenkin vastenmielisenä. Varsinkin jos pitäisi jostain Koivukylästä matkustaa ensin 15 väärään suuntaan, että pääsisi kaukojunaan. Kiertoa tulisi melkoisesti. Nykyisellä systeemillä Tikkurilan mainio sijainti syöttää kaukojuniin varsin toimivalla tavalla ihmisiä väliasemilta, ilman harmaita hiuksia.

Yksi vaihtoehto olisi, että Kytömaasta tehtäisiin ikäänkuin Keski-Uusimaan "Pasila". Eli kauko- ja lähijunat alkaisivat pysähtyä siellä, osa K-junista jatkettaisiin Keravalta yksi asemanväli pohjoiseen, lisäksi Kytömaa toimisi uutta lentokentän oikorataa hyödyntävän lähiliikenteen päättärinä.
 
Yksi vaihtoehto olisi, että Kytömaasta tehtäisiin ikäänkuin Keski-Uusimaan "Pasila". Eli kauko- ja lähijunat alkaisivat pysähtyä siellä, osa K-junista jatkettaisiin Keravalta yksi asemanväli pohjoiseen, lisäksi Kytömaa toimisi uutta lentokentän oikorataa hyödyntävän lähiliikenteen päättärinä.

Miksei, mutta kuinka monta pysähdystä esim. Pendolinolla kannattaa olla Helsingin seudulla? Helsinki, Pasila, lentoasema, Kytömaa, ja sitten suoraan mm. Tampereelle? Kuulostaa hieman hitaalta Pendolinon nopeuslupaukseen nähden.

IC:t toki voisivat pysähtyä Kytömaassa eli silloin Koivukylästä pääsisi vaikka Oulun-Pendolinoon vaihtamalla ensin Kytömaassa IC:hen ja Tampereella Pendolinoon.

Kaikella kunnioituksella en oikein jaksa pitää Koivukylää (ja muita YTV-alueen pienempiä liikennepaikkoja) kaukoliikenteen kannalta tärkeämpänä kuin Hämeenlinnaa, jossa Pendolino ei enää pysähdy. IC:t palvelevat jo itsessäänkin varsin hyvin ja niistä on useimmiten hyvä vaihtoyhteys "oikeaan suuntaan".
 
Kehäradalle kaukojunat eivät tule kulkemaan. Kehärata on ensisijaisesti pääkaupunkiseudun lähiliikennerata, kuin "yhteys lentokentälle". Turistit (pikajunientuomat) vaihtakoon Tiksissä tai Pasilassa. Pikajunarata tulee lentokentällä 2050-> viimeistään uuden suurnopeusradan yhtenä asemana.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kehäradalle kaukojunat eivät tule kulkemaan. Kehärata on ensisijaisesti pääkaupunkiseudun lähiliikennerata, kuin "yhteys lentokentälle". Turistit (pikajunientuomat) vaihtakoon Tiksissä tai Pasilassa. Pikajunarata tulee lentokentällä 2050-> viimeistään uuden suurnopeusradan yhtenä asemana.
Muistaakseni täällä ei ole ainakaan viime aikoina esitettykään, että kaukojunat kulkisivat kehärataa vaan nimenomaan suoraa linjausta Kerava-Lentoasema-Pasila.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tämä on siis kehärata-keskustelu? vaikka kysessä on enemmän kuin rata lentokentälle.

Tässä on Leinelän uuden lähiön keskustan voittanut suomalainen ehdotus:
lein01.jpg


lein02.jpg
 
Tämä on siis kehärata-keskustelu? vaikka kysessä on enemmän kuin rata lentokentälle.

Tämä ei ole keskustelu kehäradasta vaan tavasta kytkeä lentoasema rataverkkoon.

Siinä olet oikeassa että kehärata on käytännössä ihan jotain muuta kuin rata lentokentälle. Ja sellaisena sitä pitäisi kohdella.
 
Tässä on Leinelän uuden lähiön keskustan voittanut suomalainen ehdotus:
Onpas hieno keskusta! Autoteiksi tunnistettavaa on kuvassa yllin kyllin, kiertävät autot mukavasti keskustakorttelia kolmelta sivulta. Mukava raideliikennelähiö, kun rataa ei näy missään. Kaikki, jotka harkitsevat rauhallista omakotitonttia kehyskunnista ostavat varmaan kilvan tuosta asunnon.

Antero
 
Tänään 3.3, kehärata nytkähti taas askeleen eteenpäin, kun Vantaan valtuusto ja kaupunginhallitus hyväksyivät sen asemakaavan. Pk-seudun kauan kaipaama yhteys on taas lähempänä toteutumistaan ja seuraavat hyvät uutiset kuullaankin 11.3, kun kehysriihessä asia on valtion puolelta esillä.
On tosiaan tärkeää, että saman tuiki tärkeän hankkeen avulla mahdollistetaan lentoaseman saavutettavuuden parantaminen, joukkoliikenneyhteyksien tason nosto Aviapolikseen sekä lentoasemalle. Uudet investoinnit alueelle luovat työpaikkoja ja tuovat verotuloja. Kehärata mahdollistaa kaiken tämän ja maksaa itsensä takaisin moneen kertaan. On hyvä asia, että VN on tämän ymmärtänyt.
 
Esittelen nyt tässä ketjussa oman (raskas)raideutopiani parin kuvan muodossa sekä pienillä selityksillä. Mielestäni utopiani liittyy tähän lentoasema aiheeseen koska se on eräänlainen risteysasema.
http://koti.mbnet.fi/makeb/utopiat/RaideutopiaL.jpg
http://koti.mbnet.fi/makeb/utopiat/RaideutopiaS.jpg

Ensimmäisessä kuvassa näkyy sekä nykyiset olemassa olevat raskasraiteet metroa lukuunottamatta. Kehäradan linjaus on otettu kehärata.net:in kuvasta, loput on 'utopiaa':

3) Yhteys rantaradalta kehäradalle, mahdollistaisi Espoon Keskus - Lentoasema junien ajattamisen sekä mahdollistaisi Turun junien ajattamisen lentoasemalle, ainakin osan niistä, vaikkapa pendolinot. Yhteys olisi vain kilon suunnalta ja 'nopeilta' raiteilta, toki vaihdejärjestelyillä myös mahdollisilta kaupunkiraiteilta. Yhteys Leppävaaran suunnalta voisi kai olla myös toivottava, joskin ehkä hankala toteuttaa. Mietin myös koko yhteyden ottamista vasta Leppävaaran ja Mäkkylän väliltä jolloin rata olsi jouduttu rakentamaan tunneliin pitkältä matkalta. 'a'-linjaus kulkisi suunnilleen Juvanmalmin vierestä tarjoten yhteyden myös sinne. b-linjaus kulkisi etelämpää Hämeenkylän ja Petikon vierestä.

4) Jatketaan kehärataa pääradan alitse (silta) ja edelleen Hakkilan kautta (tunneli?) Länsisalmeen josta Mellukylän metroasemalle ja edelleen Itäkeskukseen, eli ajatuksena olisi muuttaa Itäkeskus - Mellunkylä metrolinja tavalliseksi raidelinjaukseksi jolloin Itäkeskus toimisi vaihtoasemana, eräänlainen Helsingin itäinen rautatieasema. Lisäksi voitaisiin rakentaa rata Porvooseen.

5) Pääradan suurnopeusoikorata (SNOR). Olen piirtänyt tämän alkamaan Järvenpään pohjoispuolelta, mutta se voisi alkaa jopa Hyvinkäältä (Hangon radan linjaa osittain?), joskin mitä pidempi linja on, sitä kalliimpi se myös on. Välille voisi rakentaa aseman jonnekin nurmijärvelle tai ehkä vain Hyrylään. SNOR voidaan toki 'ottaa' irti pääradasta kytömaaltakin jolloin se olisi 'vain' lentokenttärata. Rata vedettäisiin keskupuiston läpi tunnelissa (avoin betonikouru-tunneli, tyyliin Englannin suurnopeusrata) Ilmalan varikon reunalle josta edelleen nykyisiä kalustonsiirtoraiteita Pasilaan. Ajatuksena olisi myös rakentaa lyhyt tunneliraide Ilmalan nykyiseltä varikolta Pasilan alaratapihalle jonne ollaan muutenkin suunniteltu kaluston säilytysraiteita. Tällä tavalla voitaisiin virattomaksi jäävää (vai onko se kaupunkiraiteiden käytössä jo?) satamaradan raidetta linnunlaulussa käyttää kalustonsiirtoihin.

Toivottavasti näissä allekirjoittaneen höpinöissä oli jotain järjen häivää. En yritä esittää mitään laskelmia ideoiden tueksi, sen jätän vapaaehtoisesti asian paremmin osaavien työksi.

Markku Blomgren
Lappeenranta
 
Tarkistin juna-aseman sijaintipaikkaa lentoasemaan nähden. Asema tulee maan alle noin puolen kilometrin päähän kotimaan terminaalista Ilmailutien ja Lentäjäntien välissä olevan korttelin alle. Etäisyys on suunnillleen sama kuin kolmen sepän patsaalta postitalolle ja siihen väliin mahtuu monta parkkpaikkaa ja muuta estettä.

Toivottavasti sinne tulee bussikuljetus juna-asemalta terminaaliin vaikka aseman tarkoitus onkin palvella paikallista työmatkaliikennettä.
 
Vantaan kh:n esityslistalla 3.3.2008 olleen asemakaavan mukaan asema näyttäisi tulevan juuri sinne, minne sen on aina pitänytkin tulla: laatikonmuotoisen parkkitalon ja ympyränmuotoisen parkkitalon väliin. Harvassa paikassa ne asemat aivan terminaalin alla ovat (Pariisi, Frankfurt, München...). Kotimaan terminaaliin on n.200m tai alle ja ulkomaan terminaaliin ehkä 200-300 m. Laatikon muotoinen P1 kylläkin puretaan ja sen päälle tulee myöhemmin terminaali, jossa on jo kellarissa check-in tiloja, joten juna-aseman sijainti on aivan ok. Luonnollisesti rullaportaat yms helpottavat siirtymistä. Joten bussia tuskin tarvitaan.
 
Kehäradan kustannusarvio on 420M€ kustannustasossa 4/2006. Sillä rahalla saadaan 5 uutta asemaa, ja matka-aika Helsinki-Lentoasema uudella kehäradalla 30 minuuttia, siis 30 minuuttia (linnuntietä 18km). Saman ajan vie nykyään matka lentokenttäbussilla.

Olisi todella kiinnostavaa nähdä mitä tuolla rahalla saisi Vantaalla aikaan, jos tehtäisiin pikaratikkaa Tramwestin tyyliin ja muutettaisiin kaupunkiratakin ratikkaradaksi.
 
Olisi todella kiinnostavaa nähdä mitä tuolla rahalla saisi Vantaalla aikaan, jos tehtäisiin pikaratikkaa Tramwestin tyyliin ja muutettaisiin kaupunkiratakin ratikkaradaksi.

Tai toisaalta kuinka pitkälle todellisia hyötyjä tarjoava pääradan oikaisu kentän kautta saataisiin rahoitettua kehäratarahoilla.
 
Ei kai tämä nyt tarkoita sitä, ettei Kehärataakaan päästä rakentamaan ennen vuotta 2010?

Ei tarkoita, sillä Kehärata on yksi niistä hankkeista, joita on aikaisemmin lykätty. Kun liikenneministeri kertoi, ettei 2010 aloiteta uusia hankkeita, hän sanoi samalla, että Kehäradan rakentaminen alkaa 2009.
 
Kehärata tarjoaa isomman kapasiteetin lentoasemalle kuin muut vaihtoehdot. Jätän nyt pääradan oikaisun pois, koska aivan oma asiansa ja palvelee eri ryhmiä omine etuineen ja haittoineen. Tästä asiasta on väitelty aiemminkin täällä ja on valitettavaa, että kokonaisuutta ei haluta ottaa huomioon. Tarkoitan tällä sitä, että rataa ei tehdä vain joukkoliikenteen takia, vaan asuntojen ja taloudellisen kehityksen takia. Rata kulkee erikoislaatuisessa paikassa ja liittyy kiinteästi Suomen ainoan kunnolla kansainvälisen lentoaseman kehittämiseen. On naivia väittää (kuten täällä on usein tehty, että "Finavia maksakoon"). Valtio vastaa samalla tavalla teistä ja laivaväylistä, jotka palvelevat kaikkia, ei kait Tampereen kehätien suurimmat hyötyjät eli Pirkanmaan kunnat maksa tiestä juuri mitään. Rata onkin kokonaispaketti, joka luo lentoasemasta entistä paremmin saavutettavissa olevan paikan ja kun lentoasema menestyy, niin Finavia tulouttaa valtiolle rahaa ja luo työpaikkoja. Esim näin http://www.finavia.fi/finavia_tiedote?id=70899 tai näin: http://www.finavia.fi/finavia_tiedote?id=69194.

On suorastaan valtion velvollisuus tukea oman pääkaupunkinsa lentoaseman kehitystä, se on kaikkien edun mukaista. Nyt päästään sitten tunneli-asiaan: mikäli nimenomaan valtion tahdon (ks. aiesopimus asuntotuotannosta kuntien kanssa, 13000 asuntoa/v) halutaan toteutuvan, tarvitaan uusia asuinaluieita ja ratayhteyksiä, koska liikkuminen Marja-Vantaalta ei voi perustua tuskallisiin 45-60min bussimatkoihin ja bussiralliin Manskulle. Jos asuntotuotannon yhteydessä halutaan kytkeä iso työpaikka-alue Aviapolis (ks. www.kti.fi/pdf/TulevaisuudenTyoymparistoBarometri 2007_tiedote final.pdf) sekä nykyiset asuinalueet radan varrelta sekä huomioida lentoaseman tulevaisuuden tarpeet, täytyy rata (vaikka olisi raitiotiekin) pistää kulkemaan tunnelissa lentoaseman alitse, jotta rata vaikkapa Tuusulanväylän varren lentoterminaalihankkeeet ja Leinelän rakentaminen ja nykyisen terminaalin asema saadan saman radan varteen. Saman radan varteen tulee myös Aviapolis (rakentuu koko ajan), lentoterminaali 2 (Viinikkala), Kivistö jne jne. Eli kyseessä kehäradan osalta monen asian ratkaiseminen yhtä aikaa.

Ratikka olisi, kuten sanottua voitu tehdä, mutta jos halutaan radan kulkevan siten, että kun lentoasema tulevaisuudessa laajenee esim Tuusulanväylän (ja sivukiitotien) väliselle alueelle, täytyy radan kulkea tunnelissa,sillä mikäli lentoasema-alue halutaan läpäistä em. syiden takia (maankäyttö, laajennukset), täytyy radan mennä tunnelissa, koska kiitotietä ei voi "leikata" maanpäällisellä radalla. Eli koko tässä asiassa on kyse isosta kokonaisuudesta, josta Vantaa maksaa 30% ja jolla on kaikkien pk-seudun kuntien hyväksyntä ja jota pidetään yli puoluerajojen hyvänä. Hyödyt joukkoliikenteelle ovat ilmeiset, sillä 30min junamatkaakin voidaan nopeuttaa (lisäraide Psl-Tiksi) ja vuoroväli tulee olemaan 10min pääosin. Tähän ei 615 pysty. Myös Sm4/Sm5 kuljetuskapasiteetti on aivan omaa luokkaansa ja tarjoaa aivan eritasoisen matkustusmukavuuden niin lentomatkustajille kuin muillekin. Suurin osa Euroopan valtioista on halunnut kytkeä ainakin oman (pää)lentoasemansa rataverkkoon.

Bussin 61 puutteellisuus on käynyt jo esiin, sillä Vantaan linjastouudistuskin puuttuu asiaan ensi syksynä (nyk v61=uusi 61+62) ja osa vuoroista ajetaan suoraan Tikkurilantietä kentälle. Miksi tällaista tehdään? Koska liikkuminen kentälle Tiksistä on kohtuuttoman hidasta, bussi kiertää liikaa ja matkustaminen on epämukavaa, kun matkalaukkuja täyteen olevaan bussiin tulee parit lastenrattaat. Ja joka väittää, että juna-asema kentällä tulee kauas lentoterminaalista, ei ole kuullut T5-hankkeesta, johon kannattaa perehtyä ennen kuin väittää etäisyyden olevan pitkä lähtöselvitykseen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös