Haluaisin silti todella nähdä luvut siitä, kuinka moni tulee maakunnasta lentoasemalle bussilla/junalla (tiksi ja v61) En tyrmätäkseni kaukojunaa kentälle, vaan jotta olisi selkeää tietoa asiasta. Lukuja en missään ole nähnyt vielä.
Näitäkään tuskin on ikinä kerätty kasaan koska ne ovat eri toimijoiden hallussa ja varmasti osittain liikesalaisuuksia. Sitäpaitsi suoralla yhteydellä matkustajamäärä olisi suurempi kuin pelkästä siirtymästä voisi arvioida.
Joskus taisin jotain lukuja heitellä ihan arvioina. Koetetaanpa taas, voi tosin tulla eri arvio.
Jos katsotaan Finavian tilastoista kotimaan (=käytännössä Helsingin-reitin) matkustajamäärät Tampere-Pirkkalan, Turun, Jyväskylän ja Vaasan lentoasemilla, voidaan jotain arvauksia tehdä. Veikataan nyt vaikka että siirtymä Tampereelta ja Turusta junaan on 100 % ja Jyväskylästä ja Vaasasta etäisyyden vuoksi 50 %. Tästä tulisi viime vuoden matkustajaluvuilla yhteensä vähän matkan varrella pyöristellen noin 412 000 matkustajaa.
Expressbussiliikennettä voi arvioida karkeasti vaikka niin, että oletetaan että Tampereelta 10:llä vuorolla (niitä on enemmän mutta tarkastellaan vain osaa koska lennot klusteroituvat ajallisesti tiettyihin aikoihin) saapuu Vantaalle
keskimäärin 5 lentomatkustajaa per vuoro. Tästä tulisi reilut 18 000 vuotuista matkustajaa. Oletetaan että Turusta tulisi saman verran lisää eli yhteensä 36 000 lentomatkustajaa vuodessa.
Junalla tulijoita ei ole nykyisellään hirveästi, veikkaisin että sitä voisi arvioida karkeasti esim. niin että 10 junalla päivässä tulee keskimäärin 5 matkustajaa kullakin eli vuodessa noin 18 000 matkustajaa. Tämä saattaa kyllä olla alakanttiin, mutta toisaalta eipä siellä hirveää ruuhkaa lentoaseman suuntaan näytä nyky-yhteyksillä olevan.
Jos nämä laitetaan yhteen, päästään vuositasolla helpohkosti ainakin 466 000 matkustajaan eli sellaiset 1276 matkustajaa keskimääräisenä päivänä, ja nämä klusteroituisivat osittain tiettyjen kellonaikojen mukaan, esim. aamuruuhkassa voisi hyvinkin olla
ainakin 600-800 matkustajaa (ruuhka-aamuina varovaisestikin arvioiden jopa parituhatta?) lentoasemalle, joista uusia junamatkustajia olisi suurin osa.
Tämä on tietysti ihan taskulaskinpeliä eikä sillä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Tästä puuttuu kokonaan mm. Lahdesta sekä muualta Etelä-Suomesta tulevat matkustajat, samoin kaikki autoilijat sekä kaikki jotka tulisivat kauempaa, esim. Oulusta, Kuopiosta jne.
Itse asiassa ainoa mitä tämän perusteella voi todeta on, että ei se liikenne ihan mitätöntä olisi. Todellisten lukujen arvioimista haittaa hirveästi, että ne koostuvat niin monista pienistä puroista, että yksittäistä puroa tarkastelemalla voi aina yrittää väittää että kyse on jostain marginaalisesta liikennetarpeesta. Mutta kun lentoasema olisi suoraan rataverkon päävaltimolla, niistä pienenpienistä hiussuonen paksuisista puroista muodostuisi kohtuullisen iso osa virrasta.
Lisävaikeutena olisi vielä kaikki strategiset tekijät eli kasvihuonekaasupäästöjen väheneminen, energiankulutuksen väheneminen (saattaa olla ainoa syöttöliikennevaihtoehto joskus tulevaisuudessa?), paikkakuntien tavoitettavuuden parantuminen jne.
En väitäkään että nuo luvut olisivat oikein. Pikemminkin haluaisin haastaa ne jotka kaipaavat lukuja yrittämään selvittää itse julkisten tilastojen perusteella millaisista liikennevirroista
voisi olla kyse. Taskulaskinharjoitukset ovat tietysti vain mitä ovat, mutta intuitiivisesti ne saattavat kertoa jotain summittaisesti oikeansuuntaista, jos ne tehdään riittävällä rehellisyydellä, perustellaan hyvin, huomioidaan luotettavuuteen liittyvät ongelmat ja tiedostetaan lopputuloksen herkkyys suhteessa eri parametrien oletettuihin arvoihin.