- Liittynyt
- 10 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 275
Minusta Vantaa kärsii tässä liikenteen infran rahoituksen puutteista. Meikäläisen kaupunkilaisjärkeen tarkoituksenmukaisimmalta tuntuisi että Vantaa laajentaisi ihan itse rataa Vantaalta eteenpäin sitä mukaa kun saa kaavoituksen tehtyä ja kunnallistekniikkaa rakennettua. Nykyjärjestelmässä Vantaa joutuu paketoimaan kunnallispoliittiset tarpeensa jotenkuten laajempaa seutua palvelemaan saadakseen valtiolta osan rahoituksesta. Tästä puolestaan on ollut seuraus, ettei hankkeessa ole aiemmin päästy toteutusvaiheeseen.
Mielestäni parasta olisi, että kaikista muista liikenteeseen liittyvistä veroista paitsi arvonlisäverosta tuloutettaisiin kunnan asukasluvun mukaan määräytyvä osa kunnille. Tämän osan ne voisivat käyttää vapaasti mihin hyvänsä, vaikka sitten joukkoliikenteen kehittämiseen. Osa veroista saisi jäädä nykymuodossaan hyödynnettäväksi (liikenteen osalta kuitenkin vain selkeästi kansallisiin hankkeisiin).
Minusta lentobussimatkat ovat olleet tuskallisia vain kun matka on osunut ruuhka-aikoihin ja bussissa on joutunut seisomaan kantamustensa kanssa. Keskustaan on tarvinnut mennä joskus vain sen takia ettei olisi päässyt hakemaan matkatavaroitaan niille varatulta hyllyltä. Yleensä lentoaseman kautta menevät bussit ovat tarjonneet nopeahkot yhteydet joko ilman vaihtoa tai yhdellä vaihdolla lähes kotiovelle. Mannerheimintien tukkoisuudesta kärsivät kaikki muutkin pidemmälle bussilla matkalla olevat, joten tien ongelmiin pitää puuttua ja onneksi puututaankin; kohtapuolin valmistuu suuri väyläremontti Mannerheimintien pohjoispäässä. Myös muutama muu risteys lähempänä keskustaa on syytä muuttaa eritasoiseksi vaikka se onkin haastavaa tiiviin rakennuskannan takia.
Mielestäni parasta olisi, että kaikista muista liikenteeseen liittyvistä veroista paitsi arvonlisäverosta tuloutettaisiin kunnan asukasluvun mukaan määräytyvä osa kunnille. Tämän osan ne voisivat käyttää vapaasti mihin hyvänsä, vaikka sitten joukkoliikenteen kehittämiseen. Osa veroista saisi jäädä nykymuodossaan hyödynnettäväksi (liikenteen osalta kuitenkin vain selkeästi kansallisiin hankkeisiin).
Nyt päästään sitten tunneli-asiaan: mikäli nimenomaan valtion tahdon (ks. aiesopimus asuntotuotannosta kuntien kanssa, 13000 asuntoa/v) halutaan toteutuvan, tarvitaan uusia asuinaluieita ja ratayhteyksiä, koska liikkuminen Marja-Vantaalta ei voi perustua tuskallisiin 45-60min bussimatkoihin ja bussiralliin Manskulle.
Minusta lentobussimatkat ovat olleet tuskallisia vain kun matka on osunut ruuhka-aikoihin ja bussissa on joutunut seisomaan kantamustensa kanssa. Keskustaan on tarvinnut mennä joskus vain sen takia ettei olisi päässyt hakemaan matkatavaroitaan niille varatulta hyllyltä. Yleensä lentoaseman kautta menevät bussit ovat tarjonneet nopeahkot yhteydet joko ilman vaihtoa tai yhdellä vaihdolla lähes kotiovelle. Mannerheimintien tukkoisuudesta kärsivät kaikki muutkin pidemmälle bussilla matkalla olevat, joten tien ongelmiin pitää puuttua ja onneksi puututaankin; kohtapuolin valmistuu suuri väyläremontti Mannerheimintien pohjoispäässä. Myös muutama muu risteys lähempänä keskustaa on syytä muuttaa eritasoiseksi vaikka se onkin haastavaa tiiviin rakennuskannan takia.