vristo
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 4,136
Joskus hyvät asiat voivat edetä näköjään ripeässäkin tahdissa.
Eilen päätettiin nopea raideyhteyden rakentamisesta Helsingin ja Helsinki-Vantaan lentokentän välille. Homma toimitetaan ns. turnkey-mallilla, eli laitetoimittaja hoitaa kaiken: suunnittelun, toteutuksen, rakentamisen sekä varsinaisen liikennöinnin. Rata kulkee, ehkä hieman yllättäen, Rautatietorin mertoasemalta Pasilaan ja sieltä Tuusulan väylän keskellä suoraan lentokentälle. Liikenne on täysin automaattista, mutta asemilla on henkilökuntaa opastamassa, myymässä lippuja ja mm. lentojen check-in voidaan hoitaa jo lähtöasemalla.
Laitetoimittajien kanssa käytiin kovaa kädenvääntöä ja voittajaksi selvisi hongkongilainen pörssiyhtiö MTR Corporation, joka nyt jo liikennöi tuon Hongkongin lisäksi myös monissa muissa kaupungeissa ympäri maailmaa. Kalusto tulee korealaiselta Rotem -yhtiöltä, joka on kokenut raideliikennevalmistaja. Ulkonäkö on hyvinkin tämän kaltainen. Tässä myös junan sisäkuva sekä ohjaamo.
Ensimmäinen juna tulee näytille Helsingin rautatieasemalle tänään klo. 16 ja yleisö voi vapaasti tutustua tähän Helsingin joukkoliikennettä mullistavaan uutuuteen. Palautetta ko. junasta voi kirjoittaa vaikkapa tähän theadiin allekirjoittanelle. Itse olen töissä tuossa Rotem-yhtiössä (jonka yksi sivukonttoreita sijaitsee täällä Fuzhoussa) ja palaute tuotteistamme on aina tervetullutta ja näin ollen pääsemme suoraan vaikuttamaan junien ominaisuuksiin Joukkoliikennefoorumin kautta.
Eilen päätettiin nopea raideyhteyden rakentamisesta Helsingin ja Helsinki-Vantaan lentokentän välille. Homma toimitetaan ns. turnkey-mallilla, eli laitetoimittaja hoitaa kaiken: suunnittelun, toteutuksen, rakentamisen sekä varsinaisen liikennöinnin. Rata kulkee, ehkä hieman yllättäen, Rautatietorin mertoasemalta Pasilaan ja sieltä Tuusulan väylän keskellä suoraan lentokentälle. Liikenne on täysin automaattista, mutta asemilla on henkilökuntaa opastamassa, myymässä lippuja ja mm. lentojen check-in voidaan hoitaa jo lähtöasemalla.
Laitetoimittajien kanssa käytiin kovaa kädenvääntöä ja voittajaksi selvisi hongkongilainen pörssiyhtiö MTR Corporation, joka nyt jo liikennöi tuon Hongkongin lisäksi myös monissa muissa kaupungeissa ympäri maailmaa. Kalusto tulee korealaiselta Rotem -yhtiöltä, joka on kokenut raideliikennevalmistaja. Ulkonäkö on hyvinkin tämän kaltainen. Tässä myös junan sisäkuva sekä ohjaamo.
Ensimmäinen juna tulee näytille Helsingin rautatieasemalle tänään klo. 16 ja yleisö voi vapaasti tutustua tähän Helsingin joukkoliikennettä mullistavaan uutuuteen. Palautetta ko. junasta voi kirjoittaa vaikkapa tähän theadiin allekirjoittanelle. Itse olen töissä tuossa Rotem-yhtiössä (jonka yksi sivukonttoreita sijaitsee täällä Fuzhoussa) ja palaute tuotteistamme on aina tervetullutta ja näin ollen pääsemme suoraan vaikuttamaan junien ominaisuuksiin Joukkoliikennefoorumin kautta.