- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Lentomelu on ongelma suuressa osassa Vantaata, osittain myös Espoossa, Helsingissä, Tuusulassa ja Keravalla. Marja-Vantaan aluetta on kritisoitu siitä että se on lähes kiitoteiden päässä, jotan meluisaa tulee olemaan, ainakin ulkona.
Tämä on harvinaisen totta. Katselin joskus netistä Helsinki-Vantaan melualuekarttaa ja, kuinka ollakaan, juuri tuolla kiitoratojen päässä näyttäisi maallikon silmin olevan eniten kaavoitukseen "sopivaa" maata tarjolla. Kehärata lentokentän tienoita kiertävänä ratana tuntuu asettuvan varsin sopivasti juuri melualueelle.
Kaikki ideat jolla saa Vantaan lentoliikenteen haittoja minimoiduksi ovat siksi tervetulleita. Ne voivat olla joko uuden kansainvälisen kentän rakentaminen tai olemassaolevan laajentaminen muualla eteläisessä Suomessa, tai sitten kotimaan tai lähinaapurimaihin suuuntautuvien lentojen korvaamista junilla ja laivoilla niin pitkälle kuin on mahdollista tms.
Minun ajatukseni olisi korvata kotimaan lentoliikenne pääosin junaliikenteellä, samoin Pietariin sekä Tallinnaan ja Riikaan suuntautuva lentoliikenne, jolloin tarvittaisiin Helsinki-Tallinna -ratatunneli. Tukholmaankin olisi kiva päästä junalla, mutta ratayhteys voisi tulla aika kalliiksi. Koko maan sujuvia ulkomaanyhteyksiä ajatellen uusi keskuslentoasema pitäisi sijoittaa mieluiten jonnekin Hämeenlinnan tienoille (tai jopa siitä pohjoiseen; joka tapauksessa Riihimäeltä pohjoiseen), mahdollisimman avaralle paikalle, mutta suoraan pääradan varteen.
Tässä täytyy huomata, että tavaraliikenteen kannalta tuo merenalainen tunneli olisi erityisen tärkeä, ja ajatuksena on myös, että Euroopan lentoliikenteestäkin huomattava osa vaihtuisi junamatkustukseen. Sopivasti varustettu nopea junayhteys Baltian ja Puolan poikki Keski-Eurooppaan sopisi vallan hyvin esim. lomamatkailuun, koska päästöt jäisivät pienemmiksi kuin suurimittaisessa lentoliikenteessä. Ja eihän sitä tiedä milloin polttoaine on niin kallista, että jopa Suomen ja muun Euroopan välinen liikematkustuslentäminen alkaa korvautua toisaalta videokonferensseilla ja toisaalta lentämistä hitaammalla junamatkustuksella.
En toki kiistä etteikö Pirkkalassakin kohdattaisi samoja ongelmia jos se joutuisi ottamaan suuren osan Vantaan lennoista kontolleen.
Uskoisin, että jos yhtäkkiä siirrettäisiin kaikki Vantaan liikenne Pirkkalaan, niin vaikeuksissa oltaisiin meluongelmien kanssa täälläkin. Jo nyt lähestymiskuvioissa on tietyt kaarrokset jotta vältetään mahdollisimman pitkälle lentomelua esim. Nokian tai Tampereen keskustoissa tai Hervannassa. Tosin isokin matkustajakone on kyllä huomattavasti korvaystävällisempi kuin lennoston Hornetit.
Toisaalta itse en jostain syystä usko, että lentoliikenne voi määrällisesti kasvaa samaan tahtiin seuraavat 50 vuotta kuin on kasvanut edelliset 50 vuotta. Jos kasvu taittuu, niin nykyiset lentokentät riittänevät todella pitkälle tulevaisuuteen ellei sitten asutuksen kasvaminen niihin kiinni (kuten ennenkin historiassa) tukahduta niitä ennenaikaisesti. Toki voin olla väärässäkin.
Jos kuitenkin ajatellaan kestävää kehitystä liikenteessä, niin lentoliikenteen kasvua tulisi pyrkiä mahdollisimman pitkälle ohjaamaan raideliikenteeseen kaikilla niillä väleillä ja niissä käyttötarkoituksissa missä se mitenkään tulee kyseeseen. Mannertenvälinen lentoliikenne lienee vaikeimmin korvattavissa, joten sen suhtellinen tärkeys tullee kasvamaan verrattuna lyhyisiin "hyppyihin" kotimaassa tai Euroopassa.