Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Juuri näin. Ja se on myös kestävän kehityksen mukaista. Se ei ole, että rakennetaan jonnekin minne mahtuu yksi rata ja sitten sen varteen irralleen kaikesta muusta uutta kaupunkirakennetta. Liikennettä on se raideliikennekin, mutta pahinta on se, että se uusi rakenne jossain etäällä tuottaa kuitenkin enemmän tieliikennettä kuin raideliikennettä.Vantaan yleiskaavassa Viinikkalan eteläpuolinen alue on kaavoitettu teollisuudelle ja puistoalueeksi. Nykyisen terminaalin eteläpuolelta taasen löytyvät mm. Aviapolis, Jumbo, Tammisto, jne. Eikö päärata olisi järkevä linjata tästäkin syystä näiden alueiden kautta nykyiselle terminaalille koska siten voitaisiin hyödyntää samaa raideväylää myöskin lähiliikenteessä paremmin?
Koko Viinikkalan terminaali -kuvio on minusta osoitus siitä, miten lentokentän maalikennettä ajatellaan puhtaasti autoilun näkökulmasta. Bussit tai henkilöautot voivat ajaa kilometrien päässä toisistaan oleville terminaaleille, mutta päärataa ei voi johtaa kahteen paikkaan. Terminaalisuunnitelmissa tällä asialla ei näytä olevan mitään väliäkään, autollahan pääsee aina.
Entä miten Viinikkala-suunnitelman kanssa pitäisi suhtautua metron rakentamiseen lentokentälle? Pitäisikö niitäkin sitten olla kaksi, toinen nykyiselle ja toinen Viinikkalan lentoasemalle? Vai onko tämä Viinikkala-kuvio Pandoran lipas, joka avaa tilaisuuden tehtä kaksi raskasraidetunnelia Helsingistä lentoasemalle? Näin kaikki saavat unelmansa toteutetuksi! Ja joku muu tietenkin maksaa.
Ja seudun tavan mukaan tällaiset suuruudenhullut suunnitelmat kirjataan PLJ:hin 45 vuoden päähän. Siitä sitten saadaan perustelu sille, että mitään välittömästi tarpeellisia pieniäkään hankkeita ei voi toteuttaa, koska puolen vuosisadan päästä ehkä voidaan tehdä jotain joka sitten tekisi tarpeettomaksi sen, mille on tarve nyt.
Antero