- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Jos Finnairia ajatellaan, niin sitä "kasvottomana" yrityksenä kiinnostaa raha, ei mikään muu. Näin ollen se haluaa suoran radan, jotta epäsuora valtiollinen velvoite järjestää tappiollista kotimaan liikennettä poistuu. Finnairia ei kiinnosta kuin oma asia, kuten kaikkia muitakin.Kehärata muodostuu automaattisesti painopistealueeksi Vantaan uuden yleiskaavan myötä. Lentoaseman työpaikka-alueen ja Marja-Vantaan merkitystä ei voi kiistää, niihin on pakko saada yhteys, joka on tehokas.Kaukojunaratahan mainittiin vn:n paperissa ja toteutuu ennen sitä.
Eli sanot, että suora rata mahdollistaa tappiollisen kotimaanliikenteen lopettamisen mutta kehärata ei. Tästähän seuraa loogisesti, että kehärata ei "yhdistä lentoasemaa kaukoliikenteen junaverkkoon". Mistä puolestaa seuraa loogisesti, että koko logiikka jolla kehärataa perustellaan valtakunnallisena hankkeena invalidoituu. Se on siis puhtaasti paikallista aluekehitystä varten, ihan siinä missä joku Pihtiputaan siltarumpu.
Se on kyllä totta, että kukin ajaa omaa etuaan. Se on vain loogista. Tosin ei kuitenkaan unohdeta, että valtio on Finnairin enemmistöosakas eli siinä mielessä "kasvottomasta" kapitalismista puhuminen on hieman liioiteltua. Vaikka tamperelaisena olen hieman närkästynyt siitä, miten heikosti Finnair palvelee Pirkkalan kenttää, niin mitä olen talouslehdistöstä lentoalaa seurannut viimeisten 15-20 vuoden aikana, täytyy sanoa että olen vaikuttunut siitä miten taitavasti sitä on viime aikoina johdettu verrattuna melkein mihin tahansa muuhun yhtiöön maailmanlaajuisesti. Lentoyhtiöt toimivat nykyään (lähes) vapaassa markkinataloudessa ja rajussa kilpailutilanteessa, joten olisi kohtuuton vaatimus edellyttää Finnairilta tappiollista toimintaa kotimaassa, erityisesti jos joitakin reittejä voitaisiin korvata laadukkaalla ja ekologisella junayhteydellä. Tappiollisen liikennöinnin vaatimus voisi teoriassa olla perusteltua puhtaasti kotimaisilla aluepoliittisilla syillä, mutta saattaisi kaataa koko yhtiön -- mistä on runsaasti esimerkkejä ulkomailta -- joten on parempi antaa Finnairin johdon kilpailla avoimilla markkinoilla vapaasti ja kannattavaa bisnestä tehden. Erityisesti jos kotimaassa on muita yhtiöitä tai vaihtoehtoisia liikennevälineitä tarjolla.
Finnair sitäpaitsi on itse jo lopettanut lentämisen Tampereelle muutenkin. Sen sijaan reittiä operoi Finncom Airlines (codeshare-yhteistyössä Finnairin kanssa), jolla ei ole omistuksellisia kytkyjä Finnairiin. Näin ollen Finnair ei saisi varmaan edes mitään uutta säästöä liikenteen lopettamisesta, kun se on kerran sen jo lopettanut. Uskon että subjektiivisuudestaan huolimatta Finnairin näkemyksen takana on aito huoli Vantaan lentokentän tavoitettavuudesta Suomessa -- juuri siksi että se on myös heidän etunsa.
Muilla intressitahoilla on sitten muita omia intressejä, joita kukin puolustaa kuin pieni terrieri.
Viimeksi muokattu: