kouvo
Suljettu tunnus
- Liittynyt
- 28 Helmikuu 2007
- Viestit
- 1,250
Lentämistä olisi muutenkin vähennettävä, niin lentoaseman kautta radan vetäminen olisi hukkaanheitettyä rahaa pitkällä tähtäimellä. Kehärata sentään hoitaa myös Itä-Vantaan ja Länsi-Vantaan yhdistämisen nopealla liikenneyhteydellä ja tarjoaa samalla vaihdottomat yhteydet Helsingin keskustaan sekä liikenneyhteydet uusiin lähiöihin. Kun lentäminen radikaalisti vähenee, se ei jää missään tapauksessa turhaksi, kuten pelkästään lentoasemaa varten rakennettu kaukoliikenteen rata jäisi.
Lentämistä on todellakin vähennettävä. Väittäisin että n. 30 vuoden päästä viimeistään lentoliikenteen määrä (varsinkin Euroopan sisäisillä reiteillä) on romahtanut. Tämän valistuneen olettamuksen perusteella Hki-Vantaan laajennuksilta, ja sitä kautta Viinikkalan aseman rakentamiselta, ja sitä kautta yhdeltä merkittävältä tälläkin foorumilla käytetyltä kehäradan rakentamista puoltavalta perustelulta putoaa pohja pois.
Toisaalta myös nykyisenkaltainen henkilöautoilu tulee vähenemään (jos ei vapaaehtoisesti, niin pakkokeinoin) ja junaliikenteen volyymi kasvaa. Näin ollen maakunnista Helsinkiin tarvitaan lisää raidekapasiteettia, mikä osaltaan puoltaa pääradan lisäraiteiden rakentamista lentokentän kautta. Vantaan ja ylipäätänsä koko pääkaupunkiseudun poikittaiset yhteydet kannattaa toteuttaa kevyemmillä, tiheämmin rakennetuilla ja paremman palvelutason tarjoavilla kevytraideratkaisuilla.
Mitä tulee kehäradan "mahdollistamaan" uudisrakentamiseen, niin todettakoon että Tuusulan-Keravan välimaastossa on varmasti vähintään samanverran lääniä vapaana kyseiseen tarkoitukseen joka voi puolestaan tukeutua pääradan lentokenttäoikaisuun.
Viimeistään n. 30 vuoden kuluttua liityntälennot Etelä- ja Keski-Suomesta Hki-Vantaalle ovat käytännössä loppuneet. Todennäköisesti Suomessa ei Hki-Vantaan lisäksi juurikaan muualta merkittävästi lentotoimintaa harjoiteta. Tämä seikka korostaa entisestään pääradan lentokenttälinjauksen hyötyjä kehärataan nähden.