Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
No arvataan sitten lisää.Lopputulema jäänee arvailujen varaan:..
Entäpä, jos sisäpiireissä onkin huomattu, että eihän Marjarataa saada tällä ”sovitulla” hinnalla kumminkaan syntymään. Joten täytyy keksiä poliittisesti korrekti tapa perääntyä.
Ensimmäinen vaihe oli ”suuri oivallus” siitä, että lentoaseman rautatieasema voikin sijaita terminaalin, ei pysäköintialueen alla. Ja samalla luontevasti saatiin yksi kakunjakaja myös maksamaan asemasta.
Seuraavaksi todetaan, ettei ole ylipäätään kovin järkevää rakentaa metsään 8 km:n tunnelia. Ensin tunnelia lyhennetään, sitten on jo pienempi asia poistaa se tarpeettomana kokonaan.
Sen jälkeen ”huomataan” että pääradalta etelästä kentälle kaartuva rata on vähän hölmö, fiksumpaa on että rata tulee pohjoisesta ja saman tien se voi jatkua etelään, kun siinä on noita Pietarin yhteyden hyötyjäkin.
Ja kas, päädytäänkin siihen, että tehdään Marjarataa vain Kivistön uudelle maankäytölle ja pannaan päärata kentän kautta. Tämän ratkaisun ”hyödyksi” lasketaan vielä se, että yhteiskunta säästää miljardi euroa, koska ei tarvitse rakentaa metroa lentokentälle. Hankkeelle lasketaan tämä huomioon ottaen HK-suhteeksi noin 3,5 ja todetaan, että vot, näin tehdään.
Vantaallakin kilistellään maljoja, kun jostain Asolan kautta kiertävän radan sijaan saadaan Vantaa liitetyksi Suomen napaan, jonne pääsee kaikkialta Suomesta sekä maailmalta, mukaanlukien Helsingistäkin peräti kolmea junarataa!
Antero