En usko, että tamperelaiset ovat kovin tyytyväisiä kenttäänsä, ja sikäli kun sieltä ei pahemmin lähde lentoja, käyttää valtaosa Helsinki-Vantaata. Koska näyttää siltä, että Pirkkalassa meininki hyytyy, kannattaisi myös Tampereella ajaa tätä Helsinki-Vantaan kautta kulkevaa rataa ennen kuin on liian myöhäistä.
Pirkkalan suhteen olet Vesa hieman väärässä, koska suorat ulkomaanlennot Pirkkalasta päinvastoin kasvavat. Kasvua on ollut ja se myös lisääntyy jatkuvasti, tosin hyvin pienin askelin.
Nyt jo Tampereelta pääsee suoraan Tukholmaan, Kööpenhaminaan, Lontooseen, Frankfurtiin, Milanoon, Bremeniin, Riikaan ja sisämaassakin Helsinkiin sekä Ouluun.
Myös rahtiliikenne on kasvanut.
Yksi yksittäinen syy, miksi esim. Länsi-Suomen (Satakunta, Pirkanmaa, Etelä- ja Keski-Pohjanmaa ja eteläinen Keski-Suomi) ja osin Kanta-Hämeen (Lahti, Hämeenlinna) kauppakamarit sekä maakuntaliitot ajavat Pirkkalaan uusia yhteyksiä on VR:n tyly ja jo ennakkoon torjuva asenne yhden Pietarin junan saamisesta Länsi-Suomeen.
Tämä olisi mahdollista esim. kytkemällä Länsi-Suomen Pendo Lahdessa tai Kouvolassa yhteen Helsinki – Pietari Pendon kanssa. Teknisesti jopa melko riskitön ratkaisu – ainoa riski olisi Suomesta Pietariin päin mentäessä jommankumman Pendon myöhästyminen ennen kytkentää. Riski olisi kuitenkin Suomen puolella, mikä pienentää sitä. Venäjältä Suomeen päin tultaessa taas mitään riskiä ei olisi. Näin myös raidekapasiteettia säästyisi.
Myöskään Helsingin suunnasta tulijat eivät menettäisi tämän Länsi-Suomen Pietari- junan myötä yhtään mitään. (Suomessahan pääkaupunkia myöten aina yhtenä torjuntamotiivina kehitysehdotuksissa on pelko siitä, että jos joku toinen saa jotain on se MINULTA pois ja sitten alkaa itku lehtiä ja uutisia myöten)
Riihimäen n. 1,5 km mittainen kolmioraide tässä asiassa olisi vielä parantamassa tilannetta. Se mahdollistaisi myös vielä tänä päivänäkin puuttuvan Itä- ja Länsi-Suomen välisen suoran yhteyden kerran päivässä.
Mm. tämän VR:n kankeuden ja haluttomuuden takia nämä ovatkin päättäneet yrittää kehittää suoria lentoja Pietariin, Moskovaan ja muutamiin muihin liike-elämän ja turismin keskuksiin. On helpompi neuvotella ulkomaisten lentoyhtiöiden kanssa kuin oman maan rautatieyhtiön. Ikävää, mutta totta.
Anyhow, en usko että esim. Tampereella tai Lappeenrannassa oltaisiin kovastikaan pahoillaan oman lentokentän hyytymisestä, jos Helsinki-Vantaalle pääsisi molemmista junalla suoraan tunnissa tai kahdessa ja ilman vaihtoja Pietariin junalla muutamassa tunnissa.
- Jan -