Tämä on nyt siirtoa Laajasalo-ketjusta asianmukaiselle paikalleen:
vertailin vain sitä lentoaseman ja Tikkurilan välistä matka-aikaa. Kun 25 on mielestäni suurempi luku kuin 8!
Yritin sinulle viestissäni selittää, että merkittävää on vain se, kuinka suuri osa matkustajia todella hyötyy tuosta nopeutumisesta. Jollei tälläkään hetkellä ole suurta kysyntää lentoaseman ja Tikkurilan välillä, ei sellaisen hyödyn hankkimiseen kannata välttämättä uhrata satoja miljoonia. Palvelutason parantuminen toki kasvattaa kysyttyä määrääkin, mutta kuinka paljon, voidaan arvioida ennustemalleilla. Voinet varmaan kertoa, minkä verran auktoriteettiemme mielestä matkustajamäärä lentoaseman ja Tikkurilan välillä kasvaa, kun matka-aika pienenee 17 minuuttia. Asia selvinnee kehäradan selvityksistä, ja sillä saataisiin tätäkin keskustelua asialinjalle.
Yhtä hyvin voin sinulle sanoa, että jos vaikka pikaraitiotie lentoasemalta Tikkurilaan maksaisi 100 miljoonaa euroa, on se vähemmän kuin kehäradan 600 miljoonaa euroa, joten sen täytyy osoittaa, että pikaraitiotie on parempi hanke. Tällä tavoin keskustelun käyminen on varmaankin sitten hedelmällistä?
Ja bussi 615 käsittääkseni vähentää rajusti liikennettään, kun kehärata valmistuu
En tekstissäni viitannut sanallakaan siihen, mitä 615:lle tapahtuu kehäradan jälkeen vaan viittasin vain siihen, että 615:een verrattuna juna on tuon 15 % nopeampi ja paljon merkittävämpää on verrata siihen kuin 61:een, jonka osuus lentoaseman liikenteestä on marginaalinen.
On naurettavaa viedä keskustelutyyli "25 on suurempi kuin 8" -tyyliseen kirjoitteluun. Kannattaako kirjoittaa ollenkaan, jollet voi argumentoida asioista joita kirjoitan? Kun pointti oli se, että ei merkitse paljonkaan, kuinka paljon matka lentoasemalta Tikkurilaan nopeutuu, tätä erittäin suurta matka-aikahyötyä pääsevät nauttimaan vain harvat. Näiden kahden aseman välille jää edelleen runsas määrä pysäkkejä, joilta 61 on nopein yhteys. Yksittäiset hyödyt eivät ratkaise joukkoliikennehankkeen paremmuutta.
Mitä 615:lle lopulta tapahtuu, on vielä ainakin minulle mysteeri. Jos sen liikennettä vähennetään merkittävästi, matka-aika isolle osalle lentoaseman aluetta kasvaa, koska kävelymatka tai liityntäyhteys vaihtoaikoineen kahdelta asemalta on liian pitkä. Tällä hetkellä lentoaseman nousijamäärät luultavasti dominoivat 615:tä, mutta tilanne varmasti muuttunee Aviapoliksen rakentamisen myötä. Todennäköisesti suuri osa 615:n liikenteestä lopulta säilyy, mutta bussit kiertävät Pakkalan kautta.