- Liittynyt
- 2 Tammikuu 2007
- Viestit
- 629
Tulihan keskustelun motiivit ja agenda esille hyvin, pikaratikkaa tarjotaan tännekin. Jotenkin pikaratikasta, mikä ei ole edes pika, on tullut monelle vastaus kaikkiin joukkoliikenteellisiin tarpeisiin. Yksittäisiä pikaratikan pätkiä tarjotaan milloin minnekin.
On aivan liian aikaista rakentaa Jokeri III ratikkaa, raidejoukkoliikenteen tarve ei ole juuri nyt ratikankisko pohjois-pääkaupunkiseudulla. Siitä kertyy vaihtokin. Toisin kuin Kehäradalla, mikä mahdollistaa paljon suuremman volyymin kehittämisen Vantaalla. Ja se yhdistyy olemassa olevaan rataverkkoon.
Ei tietenkään ole poissuljettua, etteikö mahdollisuuksia viedä pikajunia kehäradalle ja martinlaakson radan kautta Pasilaan tulisi tutkia. Tai että pikajunaliikenne heilahtaisi pääradalta lentokentälle ja takaisin. Paras ratkaisu tietenkin olisi, että kaikki olisi samassa paketissa. Keskustelun kääntäminen pikaratikkaan ei kuitenkaan ratkaise ensimmäistä joidenkin kirjoittajien argumenttia kehärataa vastaan, eli pikajunaradan linjaamista lentokentän kautta.
Tunneli lentokentälle Pasilasta on liian suurellinen hanke. Kuinka pitkälle tunneli jatkuisi, Keravalle?
Toinen metrolinja on mahdollista kulkea pinnassa pitkiä osuuksia Pasilan pohjois- ja länsipuolella.
On aivan liian aikaista rakentaa Jokeri III ratikkaa, raidejoukkoliikenteen tarve ei ole juuri nyt ratikankisko pohjois-pääkaupunkiseudulla. Siitä kertyy vaihtokin. Toisin kuin Kehäradalla, mikä mahdollistaa paljon suuremman volyymin kehittämisen Vantaalla. Ja se yhdistyy olemassa olevaan rataverkkoon.
Ei tietenkään ole poissuljettua, etteikö mahdollisuuksia viedä pikajunia kehäradalle ja martinlaakson radan kautta Pasilaan tulisi tutkia. Tai että pikajunaliikenne heilahtaisi pääradalta lentokentälle ja takaisin. Paras ratkaisu tietenkin olisi, että kaikki olisi samassa paketissa. Keskustelun kääntäminen pikaratikkaan ei kuitenkaan ratkaise ensimmäistä joidenkin kirjoittajien argumenttia kehärataa vastaan, eli pikajunaradan linjaamista lentokentän kautta.
Tunneli lentokentälle Pasilasta on liian suurellinen hanke. Kuinka pitkälle tunneli jatkuisi, Keravalle?
Toinen metrolinja on mahdollista kulkea pinnassa pitkiä osuuksia Pasilan pohjois- ja länsipuolella.