Raideyhteys Helsingin lentokentälle

Tätä väitettyä kähmintäähän on pidetty täällä todellisena syynä "tarpeettomaan rataan".

Todellinen syy Kehäradan vastustamiseen täällä on käsittääkeni ollut se että sen kustannustehokkuus on erittäin kyseenalaista. Jos lentoaseman liikenneyhteyksistä olisi tehty asianmukainen kokonaisvertailu eri liikennemuotojen välillä(ml. kaukojunat, metro, pikaraitiotie jne.) ja sitten todettu Kehäradan edelleen olevan kannattavin vaihtoehto, ei minulla henkilökohtaisesti ainakaan olisi mitään sitä vastaan.

...

Ihan vain yleisenä keskusteluun liittyvänä neuvona voisin sanoa, että jos ei ole täysin varma esittämästään argumentista, niin ei kannata sen varaan rakentaa kovin kärjistettyjä mielipiteitä. Ja, jos joku sitten näitä esitettyjä mutu-perusteluita korjaa, siitä ei kannata loukkaantua.
 
Murzu, luin ehdotuksesi. Ajatus on hyvä, mutta kysymykseni kuuluu: mistä tilaa?

Jos rata menee Torpparinmäkeen (joka tarvitsee raiteet), niin Tuusulanväylän vieressä ei ole tilaa Tammistosta eteenpäin, myös kehäIII:n eteläreuna on todella tiiviisti rakennettu.

Itse asiassa minun piti vastata, mutta unohdin.

Walttu: kiitos isällisestä luennosta. Niitä kärjistettyjä mielipiteitä kähmintä-vihjailuineen ja "Vantaa kuppaa valtiota"-vihjailuineen taisi esittää joku muu. Kiitos tosiaan silti.

Ja vielä Murzulle: Yksi Töölön metron asemistahan tulisi Metsälään. Koko alue tyhjenee vähitellen ja varmaan Transpointkin. Tämän takia metro/juna-aseman sijoittaminen alueelle olisi hyvä idea. Kaupunkisuunnitteluvirasto onkin kaukonäköisesti kaavaillut alueelle metroasemaa. Muulla kuin raskaalla raideliikenteellä ei massiivisen kasvavan Metsälän/Pohjois-Pasilan yhteyksiä hoitaa. Suurin virstanpylväs (korkkaan skumpan) on 28.11.2008.
Tuona päivänä Vuosaaren satama otetaan käyttöön ja Keski-Pasilan kehittäminen voi alkaa! Haisevat ratakiskot yms pääsevät vähitellen parempaan paikkaan, sulattoon. Pölkyistä tehdään Kajaanissa haketta :lol:
Samoin iloitsen jo kun rata Jätkään puretaan 2008-2009, alueiden kehittäminen pääsee todella käyntiin ja autojunaterminaalikin poistuu Pasilaan.
Edessämme ovat mielenkiintoiset ajat ja Helsinki elää suurinta muutostaan sataan vuoteen!
 
Viimeksi muokattu:
v61 on käsittääkseni eräs tiheimmin liikennöity Vantaan bussilinja.

Linjalla on kyllä tarjontaa. Eri asia on, kuinka moni oikeasti matkustaa sillä juuri Tikkurilasta lentoasemalle. Ainoastaan nämä päätepisteiden väliset matkustajat hyötyvät tuon 17 minuutin nopeutumisen. Aviapoliksen aseman vierelle matkaajat vähän vähemmän ja muut eivät yhtään.

Linjan vetovoima perustuu käsittääkseni kolmeen asiaan: lentoasema, Jumbo ja Tikkurila (VR).

Ja näistähän yksi jää sivuun kehäradalta. Jos oletettaisiin kaikkien matkatuoton olevan yhtä suurta, vain 1/3 näistä matkustajista hyötyy kehäradasta.

bussia paremmin palveleva juna tulee nostamaan joukkoliikennematkojen osuutta kentälle/Aviapolikseen menevistä matkoista.

Se siis palvelee Aviapoliksen aseman lähellä olevia yrityksiä paremmin kuin 615. Suuri joukko yrityksiä jää kävelyetäisyyden ulkopuolelle eli niiden yhteydet huonontuvat.

Sen lisäksi kannattaa muistaa, että Finavia saa valtavat tulot parkkimaksuista ja nimenmaan niiden väheneminen ei kiinnostaa liikelaitosta. Pikajunarata ei vähentäisi niitä, mutta nihkeä suhtautuminen kehärataan indikoi, että automäärän pelätään ilmeisesti vähenevän.

Finavia ei ainakaan julkisuudessa ole sanonut, että pysäköintimaksujen väheneminen olisi sille ongelma. Päärahoitus tulee aivan muusta eli Vantaan laskeutumismaksuista. Siihen nähden pysäköinti on nappikauppaa. Siksi Finavia tekee kaikkensa, että lentokentän matkustajamäärä nousee, vaikka pysäköintitulojen kustannuksella. Valitettavasti en löytänyt tietoja vuosikertomuksesta, mutta jos arvioidaan pysäköintipaikan tuottavan 15 euroa 320 vuotena päivässä ja niitä olisi 2000 kpl, tuotto on yhteensä 10 miljoonaa euroa. Lentoasemapalveluiden liikevaihto on 140 miljoonaa euroa, ja tästä valtaosa tulee Helsinki-Vantaalta. Sen lisäksi pysäköinnistä on myös kuluja (investointi- ja ylläpito-). Tämä oli nopea tikkuaskin kansi -laskelma, jota mielellään tarkentaisin, jos tietoja olisi.

Lisäksi myös nopea rata vähentäisi pysäköintiä, koska totta kai silloin luotaisiin myös nopea yhteys Helsinkiin ja Pasilaan. Helposti nähtävissä oleva skenaario olisi esimerkiksi juna 15 minuutin välein, joista joka toinen Lahteen/Kouvolaan ja joka toinen Tampereelle/Hämeenlinnaan. Kalusto Sm4 tai IC2 ohjausvaunuin tai joku kokonaan uusi. Ja nämä olisivat siis nimenomaan lentokenttäjunia, jotka palvelisivat sekä taajamayhteyksiä että Helsingin keskustan yhteyksiä lentoasemalle.
 
Walttu: kiitos isällisestä luennosta. Niitä kärjistettyjä mielipiteitä kähmintä-vihjailuineen ja "Vantaa kuppaa valtiota"-vihjailuineen taisi esittää joku muu. Kiitos tosiaan silti.

Ole hyvä vaan! Tosiaan, ei ollut tarkoitus kohdistaa tätä "luentoa"(?) yksinomaan sinulle, mutta ilmeisesti se koira älähtää johon jne.. Ethän loukkaantunut?

Mutta, jonkinasteinen kustannus/hyöty -ajattelu olisi sinunkin hyvä sisäistää tässäkin keskustelussa. Kaikestahan saa unelmoida, mutta kuitenkin yhteiskunnan rahat tulisi kaiketi kohdistaa niihin hankkeisiin joista on suurin hyöty asetettua panosta kohti? Toivottavasti olemme tästä samaa mieltä?
 
Suurin osa ihmisistä on töissä lentoasemalla, ei Aviapoliksessa, joka on nyt metsää. Aviapolikseen tulee rakentamista vasta radan myötä. Tarkoitan sitä aluetta, joka on Tikkurilantiestä pohjoiseen ja jota rajaa esim Tietotie.
Avaipoliksen ja lentoaseman saavutettavuus silti paranee laajoilta alueilta, sillä Myyrmäki, Huopalahti ja Haaga saavat yhteyden alueelle. Tietysti joillekin voi tulla pari sataa metriä kävelyä, mutta en pidä sitä merkittävänä haittana. Nykyinen v61 palvelee hiukan paremmin Tikkurilantien vartta Lentoasemantien itäpuolella, mutta rakentaminen alkaa Tietotieltä, Finnairin pääkonttorin vierestä. Alueellehan voidaan tehdä pieni keräilybussi, jos tarvetta on ruuhka-aikaan. Jumbo on kohteista kaikkein merkityksettömin ja Tikkurila ja lentoasema tärkeimpiä. Jumbon edustajathan halusivat asemaa lähemmäksi, mutta eivät käsittääkseni olleet valmiita maksamaan siitä mitään...

Ja totta: ei Finavia ole tietenkään mitään julkisuudessa sanonut p-maksuista. Tiedot tulevat muista lähteistä ja ovat epäilyjä. Pysäköintipaikkoja on kuitenkin enemmän kuin 2000 ja taksat ovat huikeita.
 
Ole hyvä vaan! Tosiaan, ei ollut tarkoitus kohdistaa tätä "luentoa"(?) yksinomaan sinulle, mutta ilmeisesti se koira älähtää johon jne.. Ethän loukkaantunut?

Mutta, jonkinasteinen kustannus/hyöty -ajattelu olisi sinunkin hyvä sisäistää tässäkin keskustelussa. Kaikestahan saa unelmoida, mutta kuitenkin yhteiskunnan rahat tulisi kaiketi kohdistaa niihin hankkeisiin joista on suurin hyöty asetettua panosta kohti? Toivottavasti olemme tästä samaa mieltä?

Joo, minä olen se häirikkö, joka kiusaan teitä tiedemiehiä.
 
Tietysti joillekin voi tulla pari sataa metriä kävelyä, mutta en pidä sitä merkittävänä haittana.

"Pari sataa metriä joillekin" on aikamoista vähättelyä, kun 85 % Aviapoliksen business parkista on suunniteltu rakennettavaksi yli 600 metrin päähän asemasta.

Pysäköintipaikkoja on kuitenkin enemmän kuin 2000 ja taksat ovat huikeita.

Kuinka paljon pysäköintipaikkoja siis on? Huikeita taksat ovat vain lentoasemaa kaikkein lähimpänä olevilla paikoilla P1:llä ja P2:lla. Muiden taksat ovat alle 15 euroa kalleimmillaankin. Viikon verran P4:llä maksaa enää 32 euroa ja juuri niitä halvimpia paikkoja on tuhansittain.
 
Koko Lentoasemantien varsi rakennetaan. En tiedä mistä tuo 85% tulee.
Esimerkkejä (etäisyys Aviapoliksen asemalle 200-300m)
http://www.vantaa.fi/i_perusdokumentti.asp?path=1;221;222;2394;2829;2872;63194

Tämä tulee suoraan Aviapoliksen aseman päälle:
http://www.vantaa.fi/i_perusdokumentti.asp?path=1;221;222;2394;2829;2872;63173

Lentoasemantien osayleiskaava:
http://www.vantaa.fi/i_perusdokumentti.asp?path=1;135;137;221;222;2126;2605

Havainne kuva Lentoasemantien osayleiskaavasta:
http://www.vantaa.fi/i_liitetiedosto.asp?path=1;135;137;221;222;2126;2605;2609

Täällä lisätietoa Veromiehen alueesta:
http://www.vantaa.fi/i_alaetusivu.asp?path=1;221;222;2394;2829;2872
 
Koko Lentoasemantien varsi rakennetaan. En tiedä mistä tuo 85% tulee.

Lentoasemantie on vain pieni osa sitä, mitä Aviapolikseen kaavoitetaan. Aviapoliksen asema tulee aivan alueen luoteiskulmaan. Sen lisäksi toimistotorneja on jo tällä hetkellä runsaasti Kehä III:n varrella. 600 metrin ympyrä ulottuu vain Lentoasemantien ja Ilmakehän risteykseen ja Lentoasemantien ja Tikkurilantien risteykseen. Linkittämästäsi havainnekuvasta tämä kattaa noin puolet. Sen lisäksi kaikki myöhemmin rakennettavat alueet ovat Aviapoliksen aseman vaikutusalueen ulkopuolella. Aviapolis ei kuitenkaan jääne vain tuohon Lentoasemantien aloitusalueeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Miten olisi seuraavanlainen linjaus, eli rautatievaihtoehto vr:n junilla...

...Lopputuloksena saataisiin pitkälti maanpäällisenä kulkeva rautatie, tunneliosuus Maunulan ja Pakilan ali olisi noin 5km, jonka jälkeen maanpäällisenä loppumatka noin 6km, ja loppu noin 1km tunnelissa.

Tässä asemat ja niiden kuvitteelliset aikataulut:
Helsinki 00
Pasila 05
Maunula 09
Pakila 12
Tammisto 15
Vantaanportti 17
Aviapolis 19
Lentoasema 22

Periaatteessa hyvä ehdotus. Jos tilankäytöllisistä ja tunnelirakentamisen kalleudesta johtuvista syistä kuitenkin pyrittäisiin pitämään linjaus ainoastaan kahdella raideparilla varustettuna, on väliasemia liikaa. Kaukojunien sekaan mahtuisi nähdäkseni 15-20 minuutin välein kulkeva Hki-Lentoasema -juna esim. seuraavin pysähdyksin Hki-Pasila-Maunula-Vantaanportti-(Aviapolis)-Lentoasema. Osa näistä lähijunista voisi myös jatkaa ratakapasiteetin salliessa lentoasemalta edelleen Hyrylään ja Kytömaalle, jossa rata yhtyy nykyiseen päärataan.


Lisäksi välille voitaisiin asettaa puolen tunnin välein kulkeva nopea juna, joka ajaisi Pasilan jälkeen pysähtymättä Lentoasemalle asti. Tämän matka-ajaksi tulisi 15-17 min, riippuen "tutkimattomista seikoista".

Väliasemien vähäisen määrän vuoksi en näe tälle tarvetta, lisäksi raiteille tuskin mahtuu nopeita lähijunavuoroja muiden junien sekaan.

Tämä rata palvelisi nimenomaan Helsinkiläisiä. Kehärata voitaisiin ja pitäisi rakentaa silti, se taas palvelisi Vantaan poikittaisliikennettä sekä sieltä lentoasemalle suuntautuvaa liikennettä. Kehärata täydentäisi kokonaisuutta, ja Aviapolis toimisi myös vaihto-asemana.

Itse en pidä tässä tapauksessa kehäradan rakentamista järkevänä. Mahdollisena vaihtoasemana Vantaan poikittaiselle ratikkalinjalle voisi toimia Vantaanportti, josta joka toinen Myyrmäen suunnasta saapuva ratikka jatkaisi Aviapolisiin/Lentoasemalle ja joka toinen Tikkurilan suuntaan. Ja Tikkurilan suunnasta luonnollisesti jokatoinen Aviapolisiin/Lentoasemalle ja joka toinen Myyrmäen suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
Edessämme ovat mielenkiintoiset ajat ja Helsinki elää suurinta muutostaan sataan vuoteen!

Vielä kun paikallisjunat saadaan pisaraan ja kaukojunat tunneliin ja Tallinnaan, Töölönlahden rata-alue kaikkoaa, ja rautatieasema ja sen ympäristö voidaan ottaa uusiokäyttöön. Tämä olisi minusta vielä Pasilaakin olennaisempaa.
 
Takaisin
Ylös