v61 on käsittääkseni eräs tiheimmin liikennöity Vantaan bussilinja.
Linjalla on kyllä tarjontaa. Eri asia on, kuinka moni oikeasti matkustaa sillä juuri Tikkurilasta lentoasemalle. Ainoastaan nämä päätepisteiden väliset matkustajat hyötyvät tuon 17 minuutin nopeutumisen. Aviapoliksen aseman vierelle matkaajat vähän vähemmän ja muut eivät yhtään.
Linjan vetovoima perustuu käsittääkseni kolmeen asiaan: lentoasema, Jumbo ja Tikkurila (VR).
Ja näistähän yksi jää sivuun kehäradalta. Jos oletettaisiin kaikkien matkatuoton olevan yhtä suurta, vain 1/3 näistä matkustajista hyötyy kehäradasta.
bussia paremmin palveleva juna tulee nostamaan joukkoliikennematkojen osuutta kentälle/Aviapolikseen menevistä matkoista.
Se siis palvelee Aviapoliksen aseman lähellä olevia yrityksiä paremmin kuin 615. Suuri joukko yrityksiä jää kävelyetäisyyden ulkopuolelle eli niiden yhteydet huonontuvat.
Sen lisäksi kannattaa muistaa, että Finavia saa valtavat tulot parkkimaksuista ja nimenmaan niiden väheneminen ei kiinnostaa liikelaitosta. Pikajunarata ei vähentäisi niitä, mutta nihkeä suhtautuminen kehärataan indikoi, että automäärän pelätään ilmeisesti vähenevän.
Finavia ei ainakaan julkisuudessa ole sanonut, että pysäköintimaksujen väheneminen olisi sille ongelma. Päärahoitus tulee aivan muusta eli Vantaan laskeutumismaksuista. Siihen nähden pysäköinti on nappikauppaa. Siksi Finavia tekee kaikkensa, että lentokentän matkustajamäärä nousee, vaikka pysäköintitulojen kustannuksella. Valitettavasti en löytänyt tietoja vuosikertomuksesta, mutta jos arvioidaan pysäköintipaikan tuottavan 15 euroa 320 vuotena päivässä ja niitä olisi 2000 kpl, tuotto on yhteensä 10 miljoonaa euroa. Lentoasemapalveluiden liikevaihto on 140 miljoonaa euroa, ja tästä valtaosa tulee Helsinki-Vantaalta. Sen lisäksi pysäköinnistä on myös kuluja (investointi- ja ylläpito-). Tämä oli nopea tikkuaskin kansi -laskelma, jota mielellään tarkentaisin, jos tietoja olisi.
Lisäksi myös nopea rata vähentäisi pysäköintiä, koska totta kai silloin luotaisiin myös nopea yhteys Helsinkiin ja Pasilaan. Helposti nähtävissä oleva skenaario olisi esimerkiksi juna 15 minuutin välein, joista joka toinen Lahteen/Kouvolaan ja joka toinen Tampereelle/Hämeenlinnaan. Kalusto Sm4 tai IC2 ohjausvaunuin tai joku kokonaan uusi. Ja nämä olisivat siis nimenomaan lentokenttäjunia, jotka palvelisivat sekä taajamayhteyksiä että Helsingin keskustan yhteyksiä lentoasemalle.