Raideyhteys Helsingin lentokentälle

Aiemmin jo tässä ketjussa on tullut esiin, että kyse on Finavian jättiterminaalihankkeesta. Paikka on sopivan iso (Kiitoteiden I ja III) väli ja siksi pikajuna halutaan sinne, koska lentoliikenteen painopiste siirtyy vähitelleen sinne.

Nykyisellä terminaalialueella on tilaa noin 18-20 miljoonan matkustajan terminaaleille. Nykyään Helsinki-Vantaalla on noin 13 miljoonaa matkustajaa.

Kahden samansuuntaisen kiitoradan lentokenttä alkaa ruuhka-aikoina mennä hyvä gatewaykenttä mielessä tukkoon 25-30 miljoonan matkustajan kohdalla, vaikka maailmalla onkin tuosta suunnilleen tuplamatkustajamäärän kahden kiitoradan kenttiä.

Jos Helsinki - Vantaalle ei rakenneta neljättä kiitorataa kolmannen kiitoradan länsipuolelle, on vähän vaikeaa kuvitella, että Viinikkalan terminaalista tulee jätti. En ole nähnyt lehtitietoja, että neljäs kiitosrata olisi suunnitelmissa, vaan vaikuttaa siltä, että Helsinki - Vantaan kiitoratokapasiteettia lisättäsiin olisi Helsinki-Backas lentoasemalla jos tarpeen.
 
Se on varmasti totta, sillä käynnissä oleva laajennus antaa 16milj kapasiteetin.
Ongelma ei olekaan se virallinen "kapasiteetti", vaan liikenteen sujuvuus. Aiemminkin on todettu, että 1-2 laajarunkokonetta ruuhkauttaa kentän jo aika pahasti, jos muutakin liikennettä on. Terminaali on aivan täynnä. Ongelma on kentän pienimittakaavaisuus ja ahtaus, vaikka matemaattinen kapasiteetti onkin kohtalainen. Tällä yritän sanoa, että jos nyt, 2008, suunniteltaisiin 13 miljoonan matkustajan terminaali, se palvelisi paljon tehokkaammin ja paremmin kuin nykyinen, koska suunnittelussa voitaisiin ottaa huomioon se, mitä lentoasema todella tarvitsee, mainittakoon, että esim väljyyttä, joka tuo matkustusmukavuutta. Itse ratkaisisin asian niin, että tehtäisiin "Münchenit" ja pistettäisiin kiitoteiden väliin iso pytinki.
 
Edit: Nouseminen pinnalle kehän kohdalla ei ole mahdollista maankäytöllisistä syistä. Alueella on jo nyt paljon rakentamista ja sitä tulee lisää. Parempi pitää rata tuubissa.
No joo, mutta voisihan tämän hoitaa ihan suunnittelulla, eli tehdään radalle varaus kaavaan. Ei se nyt niin paljon tilaa vie. Joka tapauksessa, lentokentän länsi- ja pohjoispuoli on pelkkää peltoa, eli siellä ei mielestäni tarvitse mennä tunnelissa kuin vasta Hyrylän kohdalla.
 
HS kertoo tänään, että kehäradan hinta-arvio on paisunut 590 miljoonaan euroon. Nousua vuoden 2007 arviosta on 170 miljoonaa.
 
Kehäradan kustannusarvio on pysynyt koko ajan samana, siitä lähtien kun se viime keväänä korjattiin. En käsitä miksi vanha asia uutisoidaan uudelleen.

Mielenkiintoista on muuten nyt, kun HS kertoi 12.11.2008 minunkin esille ottamistani terminaalisuunnitelmista.
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli...eistään+keväällä/HS20081112SI2KA02p4b?ref=rss

Ko. uutisen mukaan kehärataa joudutaan ehkä linjaamaan uusiksi, koska terminaalihankkeesta päätetään jo kevään aikana. Minut leimattiin tällä palstalla mielenvikaiseksi, kun joitakin kuukausia sitten puhuin ko. terminaalihankkeen ajankohtaisuudesta ja kehäradan yhteydestä. Nk. "asiantuntijat" olivat sitä mieltä, että ko. hanke ei mitenkään liity kehärataan ja että se ei ole ajankohtainen.

Mutta kuinkas kävikään? Aviapoliksen suunnitelmat liittyvätkin kehärataan ja Vantaan sekä Helsingin yhdistyessä on entistä tärkeämpää, että metropolialueen tuleva suurterminaali saa junayhteyden. Kuten minulle on sanottu, sanon nyt muille: "kannattaa perehtyä"...
 
Ko. uutisen mukaan kehärataa joudutaan ehkä linjaamaan uusiksi, koska terminaalihankkeesta päätetään jo kevään aikana. Minut leimattiin tällä palstalla mielenvikaiseksi, kun joitakin kuukausia sitten puhuin ko. terminaalihankkeen ajankohtaisuudesta ja kehäradan yhteydestä. Nk. "asiantuntijat" olivat sitä mieltä, että ko. hanke ei mitenkään liity kehärataan ja että se ei ole ajankohtainen.
Käyttiköhän joku oikeasti sanaa ”mielenvikainen”? :)

Uutisessa kerrotaan, että ajatusta uuden terminaalin rakentamisesta on aikaistettu ja että aikaistamisen vuoksi pohditaan Marjaradan linjauksen muuttamista. Eikös tämä kerro juuri siitä, että terminaalisuunnitelmaa ei ole pidetty ajankohtaisena edes sen vertaa, että sitä pitäisi ottaa huomioon Marjaradan linjauksessa.

Eipä tähän uuteen arvioon ole voinut perehtyä ennen kuin sitä on tehty. Ja ilmailulaitoskin on ollut aikaisemmin sitä mieltä, että päärata pitäisi viedä nykyisen terminaalin kautta.

Muuten olen hieman hämmästynyt tästä ennusteesta ilmailun suhteen. Ympäristösyistä ja öljyn pitkän ajan hintakehityksen näkökulmasta kun yleinen trendi on ollut ilmailun määrän kehityksen heikkeneminen tai jopa lasku. Toki vahvana perusteena esitetty kaukoidän matkailu on mahdoton korvata muilla matkustustavoilla, mutta silloin kysytäänkin sitä, onko matkustaminen tarpeellista.

Antero
 
Vs: Töölön metro

Töölöstä pääsee nykyisinkin Pasilaan, vaikka kukaan samaan aikaan edes tiedä Pasilan metron hintaa. --

Kehäradan toteuduttua myös varmaan ymmärretään, ettei mertroa tarvita lentokentälle, kun sinne on jo toimiva raideyhteys. Eihän Leppävaaraankaan tarvita metroa, kun on rantaratakin.

Pasilaan on hyvä yhteys rautateiden varrelta, mutta se tarvitsee paljon lisää runkoliikenneyhteyksiä eri suuntiin ennen kuin se alkaa ottaa Helsingin pääliikennesolmun vastuuta, joka tällä hetkellä on Rautatientori-Kampilla. Pasilaan voidaan hyvin rakentaa maanalaista raideliikennettä, siellähän on ensi viikosta lähtien hyvät tunnelit ja sillat vapaina käyttöön. Raskasmetron vieminen sinne ei kuitenkaan kannata, koska sellaiselle metrolle ei löydy järkevää asutustiheyttä enää muutaman asemavälin päässä, kantakaupungin ulkopuolella.

Lentokentälle pääsee keskustasta nopeimmin bussilla, niin nyt kuten kehäradan valmistumisen jälkeenkin. Lentokentän kantakaupungista tulevien matkustajien määrätkin ovat sitä luokkaa, ettei niiden siirtämiseen raskasta raideliikennettä tarvita.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Töölön metro

Lentokentälle pääsee keskustasta nopeimmin bussilla, niin nyt kuten kehäradan valmistumisen jälkeenkin.

Paitsi että linjan 615 perusreitin ajoaika on noin 35 minuuttia, T-vuorojen noin 35 - 40 minuuttia ja N-vuorojen noin 40 - 45 minuuttia. Ruuhka-aikoina ajoaikoihin saa vielä lisätä 5 minuuttia. Siinä vaiheessa kun kehärata on otettu käyttöön, on linjaa 615 tarkoitus liikennöi pelkästään nykyistä N-reittiä Kartanonkosken kautta. Kehäradan junilla ajoaika Helsingistä Lentoasemalle on noin 30 minuuttia vuorokaudenajasta riippumatta.
 
Vs: Töölön metro

615:llä (kirjainvariantteineen) on keskustasta lähtijän kannalta paljon turhia pysähdyksiä. Finnairin oma lentokenttäbussi on nopeampi. Lisäksi matkaan sisältyy muutakin kuin ajoajat.
 
Vs: Töölön metro

Paitsi että linjan 615 perusreitin ajoaika on noin 35 minuuttia, T-vuorojen noin 35 - 40 minuuttia ja N-vuorojen noin 40 - 45 minuuttia. Ruuhka-aikoina ajoaikoihin saa vielä lisätä 5 minuuttia. Kehäradan junilla ajoaika Helsingistä Lentoasemalle on noin 30 minuuttia vuorokaudenajasta riippumatta.

Eri asia on sitten, kuinka järkevää on investoida reilut 500 miljoonaa euroa hankkeeseen, joka lyhentää matka-aikoja muutamalla minuutilla. Etenkin, kun tarjolla on vaihtoehto (pääradan linjaus lentoaseman kautta), joka nopeuttaisi matkantekoa huomattavasti ja joka tarjoaisi vaihdottomat yhteydet myös muualta Suomesta.
 
Vs: Töölön metro

615:llä (kirjainvariantteineen) on keskustasta lähtijän kannalta paljon turhia pysähdyksiä. Finnairin oma lentokenttäbussi on nopeampi. Lisäksi matkaan sisältyy muutakin kuin ajoajat.

Tietääkö kukaan, miksi Finnairin oma lentokenttäbussi kulkee Töölössä niiden parin hotellin edestä, mutta ei missään muualla tee vastaavia koukkauksia?

Eri asia on sitten, kuinka järkevää on investoida reilut 500 miljoonaa euroa hankkeeseen, joka lyhentää matka-aikoja muutamalla minuutilla. Etenkin, kun tarjolla on vaihtoehto (pääradan linjaus lentoaseman kautta), joka nopeuttaisi matkantekoa huomattavasti ja joka tarjoaisi vaihdottomat yhteydet myös muualta Suomesta.

Pääradan linjaus lentoaseman kautta ei nopeuttaisi yhteyksiä Helsingin ja Vantaan lukuisista radanvarren lähiöistä. Muistelen, että lentoaseman joukkoliikenteen käyttäjistä merkittävä osa oli lentoaseman työntekijöitä ja he eivät varmaankaan asu Helsingin keskustassa.
 
Takaisin
Ylös