Aiemmin jo tässä ketjussa on tullut esiin, että kyse on Finavian jättiterminaalihankkeesta. Paikka on sopivan iso (Kiitoteiden I ja III) väli ja siksi pikajuna halutaan sinne, koska lentoliikenteen painopiste siirtyy vähitelleen sinne.
Nykyisellä terminaalialueella on tilaa noin 18-20 miljoonan matkustajan terminaaleille. Nykyään Helsinki-Vantaalla on noin 13 miljoonaa matkustajaa.
Kahden samansuuntaisen kiitoradan lentokenttä alkaa ruuhka-aikoina mennä hyvä gatewaykenttä mielessä tukkoon 25-30 miljoonan matkustajan kohdalla, vaikka maailmalla onkin tuosta suunnilleen tuplamatkustajamäärän kahden kiitoradan kenttiä.
Jos Helsinki - Vantaalle ei rakenneta neljättä kiitorataa kolmannen kiitoradan länsipuolelle, on vähän vaikeaa kuvitella, että Viinikkalan terminaalista tulee jätti. En ole nähnyt lehtitietoja, että neljäs kiitosrata olisi suunnitelmissa, vaan vaikuttaa siltä, että Helsinki - Vantaan kiitoratokapasiteettia lisättäsiin olisi Helsinki-Backas lentoasemalla jos tarpeen.