kouvo
Suljettu tunnus
- Liittynyt
- 28 Helmikuu 2007
- Viestit
- 1,250
Minkäläiselle kapasiteetille tuon radan aioit oikeastaan rakentaa? Jos nyt katson VRn matkahakua ja haen yhteydet Helsingistä pohjoiseen (käytetään asemaa Tikkurila), niin kaukojunia kulkee 06, 12, (19), 30, (41), (48), 00 (suluissa olevat kauemmaksi esim. Tampereelle kulkevia taajamajunia). Noillakin alkaa olemaan se 10 minuutin vuoroväli jo tiukassa.
Kaukojunat (poislukien lähiliikennealueen ulkopuolelle jatkavat taajamajunat) + 3-4 lähijunaa tunnissa. Kaksi raideparia riittää hyvin.
Tällä jokseenkin voimakkaasti väritetyllä matkahakupalvelun käytölläsi, onnistuit tietysti kääntämään tilanteen näyttämään mahdottomalta. Z-junat eivät esimerkiksi liity lentoaseman suoran yhteyden kapasiteettiin millään tavoin, eikä minuuttiaikataulusi muutenkaan pidä paikkaansa joka tunnin kohdalla. Ylipäätään voit pyyhkiä listastasi kaikki sulutetut minuutit, koska kyseiset vuorot jatkavat vanhalla reitillä. Tähän kun vielä lisätään se, että VR:lle ei ole annettu ikiaikaista perustuslaillista oikeutta hoitaa asioita huonoimmalla mahdollisella tavalla vaan kioskiin voitaisiin edellyttää palkattavan edes yksi henkilö, joka ymmärtää aikataulusuunnittelusta edes jotain, niin voisi olettaa että suoralle lentokenttäyhteydelle saadaan kauko- ja lähijunat sovitettua suht. sopuisasti.
En mielestäni esittänyt mitään. Toki jos puhut heitosta "suorasta metrolinjasta", niin kyllähän metrolinjalla on ihan hyvin mahdollista ajattaa sekä suoria, että usein pysähteleviä yhteyksiä. Tosin kaiketi kukaan ei ole esittänyt vakavissaan metroyhteyttä Hki-Lentoasemaa ilman väli pysähdyksiä ainoana raideyhteytenä ao. välille. Menisimpä väittämään, että tuolla olisi varmasti se sama potentiaalinen käyttäjäkunta, itse asiassa isompikin jopa huomattavasti isompi kuin suoralla junayhteydellä.
Tästä naurettavasta lentokenttämetrosta, oli se sitten suora tai vino, on foorumilla keskusteltu ihan riittämiin, enkä tässä vaiheessa nyt keksi uusia näkökulmia sen torppaamiseen. Vanhoja ja yhä käyttökelpoisia eri kirjoittajien perusteluita lentokenttämetroa vastaan löytyy kyllä kelaamalla tätä ketjua taaksepäin.