Heitetään nyt sitten tähän vähän isompaa kuviota:
Tunnelipäärata (kelpaako Elmo?) tulee Keravan pohjoispuolelta Lentokentän kautta Pasilaan etupäässä tunnelissa. Miksei sitten pitemmälle?
Eli viedään rata Pasilasta tunnelissa Pisaran linjaa Töölön aseman ohi, ja siitä Kampin metroaseman alapuolelle, ja sieltä edelleen Jätkäsaareen Länsisatamaan, jonne tulee maan alle seisontalaiturit ja pääteasema. Lähtevät kaukojunat pysähtyvät Kampissa ja Pasilassa. Samaa reittiä käyttää myös pitemmän matkan lähijunat malliin (R ja Z). Taustaoletuksena myös että Pisara on tehty. Mitä tällä saavutetaan:
- Ratapiha Töölönlahdessa ja Linnunlaulussa vapautuu muuhun käyttöön, samoin Rautatieasema. Tätä kautta saadaan myös rahaa hankkeen toteuttamiseen.
- Rata jatkuu luontevasti aikanaan Tallinnaan (se että Tallinnan tunneli todetaan realistiseksi hankeeksi pitkällä aikavälillä on yksi tämän vaihtoehdon ehto)
- Uusi asema voidaan tehdä vaikka sillä cut and cover -menetelmällä Jätkäsaaren rakentamisen yhteydessä.
- Länsisatamasta saadaan suora rautatieyhteys.
- Vaihdot lähijuniin hoituvat kätevästi Pasilassa, metroon ja kaukoliikenteen busseihin Kampissa yhdellä tason vaihdolla, ratikkaankin ja lähibusseihin nykyistä jouhevammin.
Saman, mutta ilman Jätkäsaaren päättäriä voisi toteuttaa myös Kaukopisaralla. Eli tehdään Pisarasta neliraiteinen, ja louhitaan Rautieaseman alle uusi asema jossa rantarata ja päärata yhdistyy.
Tunnelipäärata (kelpaako Elmo?) tulee Keravan pohjoispuolelta Lentokentän kautta Pasilaan etupäässä tunnelissa. Miksei sitten pitemmälle?
Eli viedään rata Pasilasta tunnelissa Pisaran linjaa Töölön aseman ohi, ja siitä Kampin metroaseman alapuolelle, ja sieltä edelleen Jätkäsaareen Länsisatamaan, jonne tulee maan alle seisontalaiturit ja pääteasema. Lähtevät kaukojunat pysähtyvät Kampissa ja Pasilassa. Samaa reittiä käyttää myös pitemmän matkan lähijunat malliin (R ja Z). Taustaoletuksena myös että Pisara on tehty. Mitä tällä saavutetaan:
- Ratapiha Töölönlahdessa ja Linnunlaulussa vapautuu muuhun käyttöön, samoin Rautatieasema. Tätä kautta saadaan myös rahaa hankkeen toteuttamiseen.
- Rata jatkuu luontevasti aikanaan Tallinnaan (se että Tallinnan tunneli todetaan realistiseksi hankeeksi pitkällä aikavälillä on yksi tämän vaihtoehdon ehto)
- Uusi asema voidaan tehdä vaikka sillä cut and cover -menetelmällä Jätkäsaaren rakentamisen yhteydessä.
- Länsisatamasta saadaan suora rautatieyhteys.
- Vaihdot lähijuniin hoituvat kätevästi Pasilassa, metroon ja kaukoliikenteen busseihin Kampissa yhdellä tason vaihdolla, ratikkaankin ja lähibusseihin nykyistä jouhevammin.
Saman, mutta ilman Jätkäsaaren päättäriä voisi toteuttaa myös Kaukopisaralla. Eli tehdään Pisarasta neliraiteinen, ja louhitaan Rautieaseman alle uusi asema jossa rantarata ja päärata yhdistyy.