Ajatuskuperkeikkaa heittä siellä päässä aika pahasti.
Tampereen seudun tiet ovat käytännössä 100% valtion maksamia ja Vuorekseen menee ehkä bussi/busseja ja tie niille on. Jos Tampere nyt edes saisi aikaiseksi sen liikennekuntayhtymän (asia palautettiin muuten valmisteluun Paunun ja Länsilinjojen myllykirjeen takia), niin asiasta voisi keskustella. Tampereen pikaratikka/ratikka yms on haave, josta valtio varmasti maksaa sen osuutensa, jos Tampereen seudun kunnat asiasta joskus päätöksen saavat. Epäilen tosin, kun noin suuri vaikutus oli kahdella kirjeellä. Jos sinne Vuorekseen rata tulisi, valtio tod. näk siitä maksaisi jopa enemmän kuin 70%, kun ei pk-seudulla oltaisi. En jaksaisi kaunaisena silti kadehtia Vuoreksen rataa. Ilmeisesti Vuores on samanlainen merkitykseltään kuin Helsinki-Vantaa, jonka merkitys HSE:n selvityksen mukaan on useita prosentteja kansantaloudelle.
Liikenteelliset tarpeet kehäradalla ovat selkeät: sen varteen kaavoitetaan runsaasti asumista, ja kyse on asuntotuontantotavoitteista, joista on sopimus. Sen lisäksi rata yhdistää sen varren keskukset, Helsingin keskustan ja lentoaseman toisiinsa. Minkä takia maakunnalliset yhteydet kentälle ovat niin tärkeitä ja tärkeämpiä kuin asuntopulan helpottaminen ja pääkaupunkiseudun kehittäminen? Kuka sen arvotti ja missä?
Yhtälailla on aikamoinen kuperkeikka väittää, ettei Helsingin asuntotilanteella olisi valtakunnallista merkitystä. Sinun mielestäsi ehkä ei, mutta aika moni muu on eri mieltä. Ja tulihan se sieltä: tottakai moottoritie Tampereen metsissä on valtakunnallinen hanke.
Lentoasemasta on tehty master plan, jonka olen nähnyt. Sen on tehnyt arkkitehtitoimisto Pekka Salminen, jonka sivuilla asiasta on maininta, ei tosin itse suunnitelmaa.
http://www.pesark.com/
Toisekseen, on aika paljon merkitystä sillä, mihin suuntaan lentoasemaa lähdetään viemään ja näin ollen radan linjaus on tarkkaan harkittava. Muutenhan sitä aikaa kuluu, kun siirtyy terminaalista toiseen, vai pysähtyykö kello, kun lentoasemalle saapuu kaukojunalla?Kehäradallahan ollaa vekkari kädessä mittaamassa sekunteja.
Puhut kuitenkin hankkeesta, josta ei ole mitään tutkimusta tai kunnollista tietoa. Kyse voi tietysti olla kiinteistöhuijareiden salaliitosta, tai yksinkertaisesti siitä, että hanketta ei koeta mielekkääksi monistakaan eri syistä. Kehäradan rahoituksesta on ihan erikseen liikenneministeriön selvitys ja kaavan laadinta Vantaalla oli todella pitkä prosessi. Asiasta on hankkeen sivuilla ja muuallakin niin paljon selvityksiä ja tietoa, kunhan vaan viitsii hakea.
EDIT: Aviapolis ei ole mikään kaavoitusvahinko, vaan m.m Laakso&Loikkasen mukaan ns. lentokenttäkaupunki, joita kasvaa nimenomaan kansainvälisten lentoasemien yhteyteen. Kyse on hankkeesta, joka elää lentoasemasta ja sen brändistä. Toisekseen: alueelle tulee myös asutusta, Veromiehen ideasuunnitelma pitää sisällään asutuksen.
EDIT2: Myyrmäen ja Tikkurilan väliin tulee YTV:n linjastoplaanin mukaan Vantaan jokeri jne. Kehärata on strateginen hanke, jonka avulla uudet asuinalueet, vanhat aluekeskukset ja lentoasema nivotaan saman raideyhteyden piiriin.