"Tulevaisuudessa olisi toki suotavaa, että myös kaukojunat pysähtyisivät lentoasemalla, mutta se on jo kalliimpi projekti."
Tässäpä tuo ongelma on: suoranaisella valehtelulla ja vääristelyllä on muokattu julkinen mielipide uskomaan, että pääradan siirto lentoaseman kautta olisi jotenkin erityisen kallis projekti verrattuna kehärataan. Mutta eihän se ole. Joukkoliikennefoorumilla (
www.jlf.fi) esitettyjen arvioiden mukaan hintalappu olisi suunnilleen sama. Hyödyt vaan kohdistuvat täysin eri tavalla. Pääratavaihtoehto tarjoaisi nopean yhteyden lentoasemalle sekä Helsingin keskustasta että kaikista kaupungeista pääradan suunnasta (Tampere, Lahti, Jyväskylä jne.). Kehärata taas on Vantaan sisäisiin tarpeisiin suunniteltu hanke, josta hyötyvät lähinnä ne maanomistajat joiden tonttien vierelle saadaan asemat. Mitään väliä ei ole sillä, että edes tuohon tarpeeseen kehärata ei ole paras vaihtoehto - kehäradan kun maksaa pääosin valtio ja pikaratikat maksaisi Vantaa itse.
Kehärata on suuri veronmaksajien rahojen puhallus huuhaa-hankkeeseen, jota on pohjustettu häikäilemättömällä propagandalla. Kehäradan hyötyjä on paisuteltu täysin perusteettomasti ja vaihtoehtoja (=suoraa pääratayhteyttä lentoasemalle) ei ole tutkittu tosissaan muutoin kuin sen verran että on päästy julkisuudessa leimaamaan se megakalliiksi hankkeeksi "jonka aika on joskus 2050-luvulla". Kun lukee kehäradan propagandamateriaalia, voi kuulla kaikuja göbbelsiläisestä retoriikasta, jossa musta esitetään valkoisena ja päinvastoin.
"
JH"