Vs: Kehäradan rakentaminen keskeytettävä
I-juna lähtee ruuhka-aikaan Tikkurilasta 2 minuuttia K-junan perään. Ei tosin voi täyttä aurausvauhtia käyttää, vaan joutuu kuluttamaan käytännössä aikataulun salliman 3 minuuttia Puistolaan, jotta K-juna ehtii seuraavan suojastusopastimen taakse. Puistolan jälkeen ero sitten kasvaakin Tapanilan pysähdyksen vuoksi jo neljään minuuttiin.
Miksi sitten I-junan täytyy lähteä noin nopeasti, eikä minuutin myöhemmin? No, seuraava I-juna kyttäilee jo Puistolassa, eikä se pääse seuraavan pääopastimen ohi, ennen kuin Tikkurilasta lähtenyt I on riittävästi poistunut Tikkurilan eteläpuolen varsin pitkältä vaihdealueelta. Uskoakseni tuo Puistolan ja Tikkurilan välinen I- ja K-junien "sekuntipeli" on Helsingin aseman ratapihan jälkeen kaikkein herkin aiheuttamaan pieniä myöhästymisiä.
Puistolassa tosin on muuten jo nyt K ja I junan väli pienimmillään tuota luokkaa.
I-juna lähtee ruuhka-aikaan Tikkurilasta 2 minuuttia K-junan perään. Ei tosin voi täyttä aurausvauhtia käyttää, vaan joutuu kuluttamaan käytännössä aikataulun salliman 3 minuuttia Puistolaan, jotta K-juna ehtii seuraavan suojastusopastimen taakse. Puistolan jälkeen ero sitten kasvaakin Tapanilan pysähdyksen vuoksi jo neljään minuuttiin.
Miksi sitten I-junan täytyy lähteä noin nopeasti, eikä minuutin myöhemmin? No, seuraava I-juna kyttäilee jo Puistolassa, eikä se pääse seuraavan pääopastimen ohi, ennen kuin Tikkurilasta lähtenyt I on riittävästi poistunut Tikkurilan eteläpuolen varsin pitkältä vaihdealueelta. Uskoakseni tuo Puistolan ja Tikkurilan välinen I- ja K-junien "sekuntipeli" on Helsingin aseman ratapihan jälkeen kaikkein herkin aiheuttamaan pieniä myöhästymisiä.