Alunperin kirjoittanut Kimmo Kiljunen
KK 86/2007 vp - Kimmo Kiljunen /sd
Kehäradan toteuttaminen
Eduskunnan puhemiehelle
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarisen mukaan hallituspuolueet ovat harkinneet mahdollisuutta lykätä Kehäradan rakentamisen aloittamista. Keskisuomalainen-lehden 29.4.2007 julkaiseman uutisen mukaan ministeri Pekkarinen on luvannut, että hallituksen lupaamat 100 miljoonaa euroa tienpitoon ja joukkoliikenteeseen saadaan osittain kokoon siirtämällä Kehäradan aloittamista myöhemmäksi. Tämä uutinen on herättänyt kummastusta ja suurta huolta.
Pääkaupunkiseudun Kehärata yhdistää Martinlaakson radan lentoaseman kautta päärataan. Se avaa mahdollisuuden keskittää asumista ja työpaikkoja tehokkaan joukkoliikenteen piiriin. Lentoasemayhteyden vuoksi se on paitsi alueellisesti myös valtakunnallisesti ja kansainvälisesti merkittävä.
Kehärata vähentää linja-auto- ja henkilöautoliikennettä, liikenneonnettomuuksien määrää ja liikenteen ympäristöhaittoja. Linja-autoliikenne vähenee erityisesti Helsingin kantakaupungissa ja sinne johtavilla säteittäisillä pääväylillä.
Hallituksen kaavailut Kehäradan rakentamisen lykkäämisestä ovat huolestuttavia. Hankkeen lykkääminen on kohtuutonta, sillä se kohdistuu yli 1,3 miljoonan ihmisen asuinalueeseen. Lisäksi Kehäradan lähialueisiin liittyvä maankäytön suunnittelu on kunnissa pitkällä ja mm. Vantaan kaupunki on ostanut valtiolta maita.
Kehäradan rakentamiseen on alustavasti varattu 320 miljoonaa euroa vuosille 2008-2011. Suunnitelmien mukaan rakentaminen aloitettaisiin vuonna 2008, ja rata valmistuisi vuonna 2013.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:
Mihin toimiin hallitus ryhtyy, että Kehärata-hanke toteutetaan suunnitelmien mukaisesti?
Helsingissä 11 päivänä toukokuuta 2007
Kimmo Kiljunen /sd