Raideyhteys Helsingin lentokentälle

Mun mielipiteeni on se, että Kehärata on Vantaalle sama kuin Länsimetro Espoolle; metroratoja kummatkin hieman eri muodoissaan. Pasila-Lentoasema-Kerava sivuuttaisi täsin lähes koko Vantaan, sitä lentokenttää lukuunottamatta (joka on Helsingin lentokenttä) ja jättäisi miljaardit saapumattua sinne.

Juuri näin. Asia olisi OK, jos näistä puhuttaisiin näillä termeillä eikä kohkattaisi koko ajan siitä, että kehärata yhdistää lentoaseman rataverkkoon. Paikallista vaikuttavuutta on, mutta ei juuri valtakunnallista. Ja tällä on implikaatioita kustannusten jakoon.

Pikaratikkavaihtoehto on valitettavasti vielä kovin utopiaa nyky-Suomessa (niin kauankuin joku sen tekee). ;)

Pitäisi nyt vaan saada ensimmäinen tehtyä, niin ehkä niitä sitten saisi lisääkin. :)
 
Pitäisi nyt vaan saada ensimmäinen tehtyä, niin ehkä niitä sitten saisi lisääkin. :)
Lainataanko jostain rahaa ja tehdään?

Vakavasti ottaen: panostetaan nyt kunnolla Raide-Jokeriin ja Laajasalon rataan niin nähdään, mitä jälkeä syntyy. Väitänpä, että varsinkin em. on Kehärataakin kiireellisempi. Sehän toimii jo, mutta bussin kapasiteetti ei riitä.
 
Kuten on jo monesti todettu, Vantaan kaupunki voisi ihan hyvin rakentaa sen puhutun pikaratikan korvaamaan kehäradan ja lentoasemalle voitaisiin johtaa kaukojunat. Mutta Vantaa haluaa maksattaa valtiolla (=muun Suomen veronmaksajilla) 70 % omaa paikallisliikennettään palvelevasta kehäradasta, kun pikaratikasta valtio ehkä rahoittaisi kolmanneksen.

Ja kuitenkin tämä Vantaan metro (=Marjarata) on täysin hyödytön Kehä 3:n laajan teollisuuden palvelijana. Ainoa järkevä työntekijöiden kulkutapa on henkilöauto, niin nyt kuin 420 miljoonan jälkeenkin. Ratikalla olisi sentään arvoa Vantaan sisäisenä paikallisliikenteenä. Lisäksi se toisi sitä Vantaan kaipaamaa kaupunki-imagoa toisin kuin pääradan tai Martinlaakson radan asemien DDR-lähiöimago.

Antero
 
Jos Marja-rata toteutuu kuten nyt on suunniteltu tulee siitä yksi suurimmista ryöstöistä:

Rata rakennetaan hyödyttämään vain pääkaupunkiseutua ja kuitenkin valtion rahoitusosuudeksi tulee noin 70 prosenttia! Kyseinen rata ei tule parantamaan yhteyksiä Pääradalta:
Ainoastaan vaihto junasta linja-autoon vaihtuu vaihdoksi junasta junaan.

Minun ehdotukseni:
Rakennetaan Marja-rata. Lisäksi tehdään rata lentokentältä Keravalle, jota käyttäisivät osa kaukoliikenteen junista ja R, H, Z junat. Tämän radan pituus olisi noin 13km.

Uudelle radalle ohjatut lähijunat tarjoaisivat nopean yhteyden Helsingin keskustasta Lentoasemalle(alle 20min) ja muukin osa maasta hyötyisi parantuneista yhteyksistä lentokentälle. Valtion maksaisi Tikkurila-Lentoasema ja Lentoasema-Kerava osuudet.
 
Viimeksi muokattu:
Jos Marja-rata toteutuu kuten nyt on suunniteltu tulee siitä yksi suurimmista ryöstöistä:

Rata rakennetaan hyödyttämään vain pääkaupunkiseutua ja kuitenkin valtion rahoitusosuudeksi tulee noin 70 prosenttia! Kyseinen rata ei tule parantamaan yhteyksiä Pääradalta:
Ainoastaan vaihto junasta linja-autoon vaihtuu vaihdoksi junasta junaan.

Naulan kantaan. Juuri tämä on ongelman ydin.

Minun ehdotukseni:
Rakennetaan Marja-rata. Lisäksi tehdään rata lentokentältä Keravalle, jota käyttäisivät osa kaukoliikenteen junista ja R, H, Z junat. Tämän radan pituus olisi noin 13km.

Uudelle radalle ohjatut lähijunat tarjoaisivat nopean yhteyden Helsingin keskustasta Lentoasemalle(alle 20min) ja muukin osa maasta hyötyisi parantuneista yhteyksistä lentokentälle. Valtion maksaisi Tikkurila-Lentoasema ja Lentoasema-Kerava osuudet.

Pari kysymystä:

1) Miksi kannattaisi ajaa mitään kaukojunia Tikkurilan kautta jos lentoaseman kautta pääsisi ajamaan? Minusta koko kaukoliikenne kannattaisi siirtää kulkemaan lentoaseman kautta. Sillä tavalla saataisiin aikaan mahdollisimman kattava intermodaali matkaketju. Lähiliikenteen pääosa voisi kulkea vanhaa päärataa palvellen sen varren taajamia. Osa lähiliikenteestäkin voitaisiin siirtää uudelle radalle, mutta vain sen verran kuin radalle mahtuu.

2) Miksi kannattaisi rakentaa Marja-rata ylipäänsä, jos kerran parempi palvelutaso saavutettaisiin pikaratikalla? Toki jos vantaalaiset sen välttämättä haluavat ja maksavat itse, niin mikä ettei. Mutta luulen, että tarkempi analyysi paljastaisi myös vantaalaisille, ettei se ole optimaalinen vaihtoehto missään kuviteltavissa olevassa paralleelissa ulottuvuudessa.
 
Minusta koko kaukoliikenne kannattaisi siirtää kulkemaan lentoaseman kautta. Sillä tavalla saataisiin aikaan mahdollisimman kattava intermodaali matkaketju. Lähiliikenteen pääosa voisi kulkea vanhaa päärataa palvellen sen varren taajamia. Osa lähiliikenteestäkin voitaisiin siirtää uudelle radalle, mutta vain sen verran kuin radalle mahtuu.

Kannattaako ihan kaikia junia sentään siirtää kulkemaan lentoaseman kautta? Esimerkiksi Tampereen ja Hesan välillä pendelöivät Intercityt, taajamajunat ja Venäjän junathan voisivat ajaa vaikkapa nykyistä rataa pitkin. Jäisi hiukan tilaa sille lähiliikenteellekkin uudella radalla. Paitsi ellei lentokenttärata nopeuta sitten matkaa huomattavasti?
 
Kyllä koko kaukoliikenne kannattaisi siirtää uudelle lentokenttäradalle. Suurin hyöty saadaan siitä, että eri nopeuden junat saavat kaikki omat ratansa: Kaupunkirata Keravalle asti hitaalle liikenteelle, nykyinen päärata nopealle paikallisliikenteelle ja sitten uusi rata kaukoliikenteelle. Tietysti jos joku pikajuna kulkisi suunnilleen R-junan rytmissä, niin voihan se sitten mennä nykyistä päärataa. Paikallisjunien kannattaa mennä nykyistä rataa koska sen varrella asuu enemmistö Keski-Uudenmaan asukkaista, pikajunien lentokentän kautta koska vaihtotarve on suurin pikajunien ja lentokoneiden välillä.
 
1) Miksi kannattaisi ajaa mitään kaukojunia Tikkurilan kautta jos lentoaseman kautta pääsisi ajamaan? .
Koska lentokentän kautta olisi pidempi ajaa. Ero matka-ajassa olisi 5-10 minuuttia Pääradan hyväksi.
Siis kaikki junathan ajettaisiin Tikkurilan kautta. Tikkurilasta junat ajaisivat Marja-Rataa pitkin lentoasemalle, josta taas uutta rataosaa pitkin Keravalle ja sieltä Lahteen ja Tampereelle.
2) Miksi kannattaisi rakentaa Marja-rata ylipäänsä, jos kerran parempi palvelutaso saavutettaisiin pikaratikalla?
Jos pikaratikka kulkee Vantaankoskelta-Tikkurilaan on aina vaihdettava jos haluaa Helsinkiin.
Mielestäni paras vaihtoehto olisi ajaa kaikki Vantaankosken ja tulevan Marja-radan junat duoraitiokalustolla. Helsingissä nämä junat voitaisiin ohjata syvemmälle kantakaupungiin Länsisataman radan kautta. Osuudet Tikkurila-Lentoasema ja Lentoasema-Kerava olisivat raskas raidetta ja Lentoasema-Vantaankoski pikaraitiorataa jota liikennöitäisiin duokalustolla.
 
Koko kehäradan perinmäinen tarkoitushan on yhdistää Helsingin keskusta lentokenttään raiteilla. Kaikki muut perustelut ovat enemmän tai vähemmän keinotekoisia, joilla Vantaa yrittää vyöryttää sisäisen liikenteensä valtion maksettavaksi.

"Kehäräta" tulisi linjata välittömästi Tikkurilan aseman jälkeen lentokentälle, ja vain lentokentälle asti. Tähän "kehä" päättyisi.

Kehämäiset joukkoliikenneyhteydet eivät yleensäkkään ole kovin toimivia. Huomattavasti järkevämpää olisi Vantaan jatkaa Martinlaakson rataa Klaukkalaan asti ja rakentaa tämän varrelle leinelänsä. Eiköhön siihenkin projektiin olis saatavissa valtion rahaa kun kunnanrajat ylitettäisiin kiskoilla.
 
Jos pikaratikka kulkee Vantaankoskelta-Tikkurilaan on aina vaihdettava jos haluaa Helsinkiin. Mielestäni paras vaihtoehto olisi ajaa kaikki Vantaankosken ja tulevan Marja-radan junat duoraitiokalustolla. Helsingissä nämä junat voitaisiin ohjata syvemmälle kantakaupungiin Länsisataman radan kautta. Osuudet Tikkurila-Lentoasema ja Lentoasema-Kerava olisivat raskas raidetta ja Lentoasema-Vantaankoski pikaraitiorataa jota liikennöitäisiin duokalustolla.
Joka tapauksessa pikaratikka pitäisi ajaa Myyrmäkeen asti, jolloin sillä saataisiin myös Vantaan sisäinen liikenne kuntoon. Jos ratikka ajaisi vain Vantaankoskelle, Myyrmäen/Martinlaakson ja Tikkurilan väliset yhteydet eivät paranisi käytännössä lainkaan.
 
Koska lentokentän kautta olisi pidempi ajaa. Ero matka-ajassa olisi 5-10 minuuttia Pääradan hyväksi.
Siis kaikki junathan ajettaisiin Tikkurilan kautta. Tikkurilasta junat ajaisivat Marja-Rataa pitkin lentoasemalle, josta taas uutta rataosaa pitkin Keravalle ja sieltä Lahteen ja Tampereelle.

Se visio mitä on väläytelty kehäradan vaihtoehtona ei ole suinkaan yhteys Tikkurilasta lentoasemalle vaan Pasila-lentoasema-Kerava. En ole lukenut karttoja hirveän tarkkaan missä kohtaa yhdistyminen päärataan tapahtuisi, mutta tarkka kohta ei lienekään relevantti, kunhan se on ennen Lahden-radan erkaantumiskohtaa, ja sopiva kompromissi suoruuden ja lyhyyden kesken. Tällöin matka-aika ei pitenisi vaan reitti saattaisi olla jopa suorempi kuin Tikkurilan kautta.

En ylipäänsä näe kauheasti syytä miksi kaukojunien pitäisi nimenomaan ajaa Tikkurilan kautta. Eivät ne siellä pysähtyneet ennenkään. Vasta viimeaikoina on lisätty pysähdyksiä Tikkurilaan, ja niiden perustelu on juuri lentoaseman syöttäminen ja tietenkin ajatus siitä että Tikkurilassa aikanaan vaihdettaisiin junaa lentoaseman suuntaan. Jonkin verran menijöitä kaukojuniin voi olla, mutta kyse on todella marginaalisesta ilmiöstä kun verrataan niihin matkustajiin jotka vaihtaisivat kaukojunasta lentokoneeseen lentoasemalla. Toistaiseksi lentomatkustajien määrä junissa on vähäinen, mutta ainoa syy on se, että kunnon yhteyksiä ei tarjota.

Jos itse jostain syystä haluaisin matkustaa esim. Tampereelta Tikkurilaan niin kyllä minulle kelpaisi vaihtaa joko Riihimäellä tai Pasilassa ja jatkaa toisella junalla. Lentoasemalle sen sijaan haluaisin mahdollisimman nopeasti ja helposti. Valtakunnanyhteyksiä ajatellen Vantaan keskus ei ole Tikkurila vaan lentoasema. Näkeehän sen jo siitä, että Helsinki-Vantaa on kaukoliikenteessä yksi Suomen vilkkaimpia linja-autoasemia, mutta Tikkurilan kautta ei kai juuri merkittävämpää kaukoliikennettä ajeta (?).
 
Vasta viimeaikoina on lisätty pysähdyksiä Tikkurilaan, ja niiden perustelu on juuri lentoaseman syöttäminen ja tietenkin ajatus siitä että Tikkurilassa aikanaan vaihdettaisiin junaa lentoaseman suuntaan. Jonkin verran menijöitä kaukojuniin voi olla, mutta kyse on todella marginaalisesta ilmiöstä kun verrataan niihin matkustajiin jotka vaihtaisivat kaukojunasta lentokoneeseen lentoasemalla. Toistaiseksi lentomatkustajien määrä junissa on vähäinen, mutta ainoa syy on se, että kunnon yhteyksiä ei tarjota.

Minä kyllä väittäisin, että suurin osa Tikkurilan kaukojunamatkustajista on muita kuin lentomatkustajia. Jo pelkästään Tikkurilan alueella asuu keskisuuren kaupungin verran väkeä koko Vantaasta puhumattakaan. Aika monella vantaalaisella sukujuuret ovat satojen kilometrien päässä. Juna onkin monelle ollut kätevä kulkupeli sukulaisia tapaamaan. Lisäksi Tikkurila on merkittävä työpaikkakeskittymä, jonne tullaan päivittäin töihin Uudenmaan ulkopuoleltakin.
 
Se visio mitä on väläytelty kehäradan vaihtoehtona ei ole suinkaan yhteys Tikkurilasta lentoasemalle vaan Pasila-lentoasema-Kerava.

Minun visio ei ole suora Kerava-Pasila rata vaan kompromissi ratkaisu jolla saataisiin niin Kehä- kuin Pasila-Kerava-rata samaan pakettiin.
Ja kaiken lisäksi kohtuullisin kustannuksin.
Muu maa(lukuunottamatta Turkua) saisi suorat junayhteydet Helsinki-Vantaalle ja Vantaalaiset metronsa.

PS. Juuri koska tämä rata olisi hitaampi en ohjaisi kaikkia kaukojunia sille.
 
Viimeksi muokattu:
Minä kyllä väittäisin, että suurin osa Tikkurilan kaukojunamatkustajista on muita kuin lentomatkustajia.

Kyllä. Ei Tikkurila ole mikään kunnon yhteys lentoasemalle. Siksi sitä harva käyttää siihen tarkoitukseen. Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mikä matkustajapotentiaali on olemassa muun Suomen ja Helsinki-Vantaan lentoaseman välillä.

Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta kulkee keskimäärin noin 44 800 matkustajaa päivässä (reilut 16 miljoonaa vuodessa Finavian tilastojen mukaan vuonna 2006), joista kotimaan lennoilla noin 16 000 päivässä (noin 5,8 miljoonaa vuodessa).

Vertailun vuoksi: Tampere-Pirkkalan n. 632 000 matkustajasta n. 119 430 on kotimaan matkustajia. Koska kotimaassa Pirkkalasta lennetään vain Vantaalle, tämä tarkoittaa että pelkästään Tampereelta Helsinki-Vantaalle kulkee päivittäin lentäen n. 327 matkustajaa, joka päivä. Kyseessä ovat pääosin ulkomaille jatkavat matkustajat ja jonkin verran Itä- tai Pohjois-Suomeen jatkavia. Tämä liikenne siirtyisi käytännössä lähes kokonaan juniin jos olisi olemassa suora, nopea junayhteys.

Samoin joka päivä kulkee keskimäärin tunnin välein Paunun Expressbusseja Tampereen linja-autoasemalta Helsinki-Vantaalle. En tiedä tarkoista matkustajamääristä, mutta käsitykseni on että Paunu kuljettaa kohtuullisen mittavan määrän lentomatkustajia. Itsekin olen ollut monesti kyydissä.

Tämän lisäksi moni ajaa suoraan moottoritietä ja pysäköi Vantaalle. Uskoisin että näistäkin moni vaihtaisi tämän kunnon junayhteyteen.

Ja edellä olivat pelkästään Tampereelta tulevat matkustajat. Kun lasketaan yhteen huomattava osa Jyväskylän eteläpuolista Suomea, niin Helsinki-Vantaalle kyllä riittää päivittäisiä kulkijoita aika tuntuvasti. Joku viitseliäs voisi tietysti laskea lentoasemakohtaisista tilastoista arvion kuinka moni missäkin vaihtaisi junaan, mutta laskemattakin on selvä, että luku on merkittävä. Ja sen päälle tulee siirtymä muista kulkumuodoista.

Useista pienistä puroista tulee valtava virta: jos verrataan näitä lukuja tuohon mainittuun 16 000 kotimaan lentomatkustajaan päivässä, voidaan todeta, että kaikki 16 000 tuskin lähitulevaisuudessa vaihtaisivat junaan (Oulu, Rovaniemi jne. ovat vähän turhan kaukana jotta siirtymä olisi lähelläkään 100 % mutta jokin %-osuus varmaan silti, erityisesti loma- ja halpamatkustajia). Toisaalta kun Helsinki-Vantaalle kuljetaan monella muullakin kulkuneuvolla, niin siitä tulee taas vastaavasti lisää matkustajia. En pitäisi täysin mahdottomana että Helsinki-Vantaan rautatieaseman kaukoliikennematkustajamäärä olisi luokkaa 16 000 päivässä +/- jonkin verran, vaikka saattaahan se olla lievästi optimistinen arvio (vertailu nykyisten asemien matkustajamääriin antaisi perspektiiviä mutta en saanut aikaiseksi kaivaa niitä tilastoja nyt esiin). Olisiko jollain parempia arvauksia?

Jo pelkästään Tikkurilan alueella asuu keskisuuren kaupungin verran väkeä koko Vantaasta puhumattakaan. Aika monella vantaalaisella sukujuuret ovat satojen kilometrien päässä. Juna onkin monelle ollut kätevä kulkupeli sukulaisia tapaamaan. Lisäksi Tikkurila on merkittävä työpaikkakeskittymä, jonne tullaan päivittäin töihin Uudenmaan ulkopuoleltakin.

En halua vähätellä sukulaisyhteyksien merkitystä. Fakta kuitenkin on, että oli vaikka kuinka sukurakas, todennäköisimmin kulkee junalla sukulaisia katsomassa korkeintaan ehkä 2-4 krt kuussa. Työmatkakulkemiseen taas käytetään enemmän lähiliikennettä, joka palvelisi edelleen Tikkurilaa. Uskoisin, että päivittäisten kaukojunamatkustajien määrä Tikkurilaan on edellä olevista tekijöistä huolimatta silti huomattavasti vähäisempi. Viikottaisessa kulkemisessa muutaman minuutin ero matka-ajassa tai vaivan säästö vaihdottomassa yhteydessä ei ole niin ratkaiseva eikä se oikein ole kunnon perustelu sorsia suurta määrää pitkin maata tulevista lentomatkustajista sillä perusteella, että onhan se paikallisille kätevää päästä nousemaan kotipuolen junaan suoraan Tikkurilasta.

Lentoasemalle on taas perusteltu liikennetarve joka paikasta muualta Suomesta ja päivittäiset liikennevirrat ovat ihan omaa luokkaansa. Minusta tässä menee taas puurot ja vellit sekaisin, eli paikallinen omaan napaan tuijottaminen ja valtakunnantason hyötyjen punnitseminen. Mikä ei sinänsä ole uutta. Tätähän tapahtuu jatkuvasti Helsingin seudun paikallispolitiikassa. Silloin jos sitä tapahtuu muualla Suomessa, kyseessä on aina "härski kotiinpäinveto", mutta Helsingissä sitä perustellaan "käytännöllisyydellä" tai "maan kasvumoottorin elinvoimalla".
 
Viimeksi muokattu:
Kehämäiset joukkoliikenneyhteydet eivät yleensäkkään ole kovin toimivia. Huomattavasti järkevämpää olisi Vantaan jatkaa Martinlaakson rataa Klaukkalaan asti ja rakentaa tämän varrelle leinelänsä. Eiköhön siihenkin projektiin olis saatavissa valtion rahaa kun kunnanrajat ylitettäisiin kiskoilla.

Tämä on aika vahva argumentti. Miksi ne eivät ole toimivia? Ja onko niitä mahdollista saada toimiviksi, vai olisiko syytä jättää kehämäinen liikenne henkilöautoilla hoidettavaksi?
 
Takaisin
Ylös