- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Lentorata voisi olla yksiraiteinen. Keskustasta ja Pasilasta ei ole syytä päästä lentoradalla lentoasemalle. Kaukoliikenne siis kulkisi päärataa pitkin Helsingistä pois.
Miksi ihmeessä näin? Tämä on minusta yhtä fiksua kuin ampuisi itseään jalkaan.
Tietenkin lentoradan tarkoituksena on, että Helsinkiin tuleva kaukoliikenne kulkisi kokonaisuudessaan lentoaseman kautta. Näin samat junat palvelisivat sekä lentoaseman että Helsingin keskustan liikennettä. Liikenteen jakaminen ehdoin tahdoin näiden kohteiden kesken ei ole taloudellista eikä järkevää. Yksi raide ei riitä koko kaukoliikenteelle eikä sitäpaitsi toisen raiteen rakentaminen siihen viereen maksane suhteellisesti lähellekään puolta lisää projektin hintaan.
Lisäksi voi olla järkevää ajaa lentorataa pitkin erillisiä lentoasemaexpressjunia Helsingin päärautatieasemalta Pasilan kautta lentoasemalle. Se olisi kunnollinen lentoasemayhteys, toisin kuin kehärata. Tietenkin tämä söisi kehäradan business casea entisestään ja paljastaisi avoimesti millainen vikatikki koko hanke on. Mutta että kasvojen säilyttämisen vuoksi amputoitaisiin hyviltä hankkeilta niiden hyötyjä - sitä en ymmärrä.
Lentorata on Tuusulassa kokonaisuudessaan tunnelissa.
Sitäkään en ymmärrä miksi pitää ehdoin tahdoin linjata ko. rata tunneliin hirveällä lisähinnalla. Eiköhän nyt maan päällekin mahtuisi suurimmalta osalta matkaa?
Tuusulan tulevaisuuden raideyhteys on kevytmetro Pasilasta. Metro tarjoaa monipuolisemmat mahdollisuudet. Onhan Vantaanjoen pohjoispuolelle tulossa nelisen asemaa ja lentoaseman pohjoispuolelle nelisen asemaa.
Mielenkiintoinen ajatus. Tarkoittanet varmaan metroa, joka on teknisesti ratikka, kuten vaikkapa Portugalin Portossa? Sellainen voisi jopa toimia, jos se toteutetaan kevyillä ratkaisuilla.