339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,468
Täytyy sanoa, että mitä enemmän asiaa mietin, sitä houkuttelevammalta tämä kaukosisustettu Flirt reitillä Tampere-Lentoasema-Turku tuntuu. (Lentoasema lie tuon rautatieaseman virallinen nimi, mikä on kyllä outo, kun ei siinä kerrota, että mikä lentoasema se on. No, samaa linjaa on Eläinpuisto-Zoo:kin, toisaalta.)
Kolmioraiteet, joilla vältetään hidas ja tarpeeton käynti Tikkurilassa ja Huopalahdessa, eivät voi olla kustannuksiltaan mitenkään mahdottomia. Junan tappiollisuuskaan ei ole mitenkään kirkossa kuulutettu, jos samalla AY voi lopettaa takuutappiolliset FC-lennot Turkuun ja Tampereelle ja käyttää ne rahat junaan FC:n sijasta.
Tällainen lentojuna ei edes edellyttäisi henkilöliikennekilpailun vapauttamista, vaan AY ja VR voisivat keskenään tehdä liikenteestä sopimuksen, jossa VR hoitaisi liikenteen ja AY ostaisi sen VR:ltä ja lopettaisi omat FC-syöttölentonsa. Käytännössä siis AY:n partneri vaihtuisi FC:stä VR:ksi. Lippujärjestelmä voisi olla sellainen, että AY myy kaikki liput, ja lippu voi olla osa lentolippua tai se voi olla vaan junamatkalle. Silloin junaa voi käyttää myös, jos on menossa kilpailijan lennolle.
Toki lippujärjestelmä voi olla myös sellainen, että sekä AY että VR myyvät omia lippujaan. Silloin kuitenkin VR kantaisi myös osan reitin tuottoriskistä samaan malliin kuin lentoyhtiöiden codeshare-lennoilla.
Sveitsistä voisi lainata palvelumallin, jossa check-in ja baggage drop voidaan hoitaa rautatieasemalla ainakin Turussa, Salossa, Treella ja Hämeenlinnassa. AY/VR hoitaa laukut sitten rautatieasemalta (samalla junalla) maailmalle. Mutta jos lentoaseman rautatieasemalla pitää tyhjentää ja täyttää laukkuja junasta, niin riittääkö seisonta-aika ilman että kehäradan lähijunaliikenne häiriintyy? Jos tämä ei onnistu, niin sitten baggage drop täytyy tehdä Seutulassa, mutta sielläkin sen voisi tehdä rautatieasemalla ennen terminaaliin menoa.
Kolmioraiteet, joilla vältetään hidas ja tarpeeton käynti Tikkurilassa ja Huopalahdessa, eivät voi olla kustannuksiltaan mitenkään mahdottomia. Junan tappiollisuuskaan ei ole mitenkään kirkossa kuulutettu, jos samalla AY voi lopettaa takuutappiolliset FC-lennot Turkuun ja Tampereelle ja käyttää ne rahat junaan FC:n sijasta.
Tällainen lentojuna ei edes edellyttäisi henkilöliikennekilpailun vapauttamista, vaan AY ja VR voisivat keskenään tehdä liikenteestä sopimuksen, jossa VR hoitaisi liikenteen ja AY ostaisi sen VR:ltä ja lopettaisi omat FC-syöttölentonsa. Käytännössä siis AY:n partneri vaihtuisi FC:stä VR:ksi. Lippujärjestelmä voisi olla sellainen, että AY myy kaikki liput, ja lippu voi olla osa lentolippua tai se voi olla vaan junamatkalle. Silloin junaa voi käyttää myös, jos on menossa kilpailijan lennolle.
Toki lippujärjestelmä voi olla myös sellainen, että sekä AY että VR myyvät omia lippujaan. Silloin kuitenkin VR kantaisi myös osan reitin tuottoriskistä samaan malliin kuin lentoyhtiöiden codeshare-lennoilla.
Sveitsistä voisi lainata palvelumallin, jossa check-in ja baggage drop voidaan hoitaa rautatieasemalla ainakin Turussa, Salossa, Treella ja Hämeenlinnassa. AY/VR hoitaa laukut sitten rautatieasemalta (samalla junalla) maailmalle. Mutta jos lentoaseman rautatieasemalla pitää tyhjentää ja täyttää laukkuja junasta, niin riittääkö seisonta-aika ilman että kehäradan lähijunaliikenne häiriintyy? Jos tämä ei onnistu, niin sitten baggage drop täytyy tehdä Seutulassa, mutta sielläkin sen voisi tehdä rautatieasemalla ennen terminaaliin menoa.