- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Finnair voi varmaan yhtä hyvin lentää esim Tampereelta suoraan muihin eurooppalaisiin kaupunkeihin, niin ei menetä markkinaosuutta. Toinen juttu on että moni lentää kotimaassakin BlueOnella eli SAS:llä ja vaihtaa Vantaalla SAS:n koneeseen joten Finnairia ei ole muutenkaan pakko suosia.
Ei muuten lennä Tampereelta. Olen tätä tiukannut yhtiökokouksessa jo 90-luvulla, jossa kävin muistaakseni kerran-pari urputtamassa Tampereen huonoista lentoyhteyksistä. Viime vuosina ei ole ollut aikaa käydä Helsingissä turhaan kakkukahveilla vaikka yhtiön piikkiin sellaiset saisi pienomistajakin.
Kannattaisi hieman perehtyä Finnairin Helsinki hub -strategiaan. Ei niillä ole halua lentään mistään mihinkään, jos jompi kumpi pää reitistä ei ole Helsinki-Vantaa. Sikäli tämä on ymmärrettävää, että varsinkin nykyisenlaajuinen Euroopan-reittiverkosto on mahdollinen vain Aasian-liikenteen turvin. Jos Aasian-liikenne loppuisi tai supistuisi, niin siinä loppuisi myös hyvin nopeasti suurin osa lentelystä Vantaalta Eurooppaan. Muutama suurin kohde ehkä jäisi, mutta muualle pitäisi lentää suurempien hubien kautta.
Vaikka kotimaan matkustajapotentiaali ei ole Finnairin kannalta enää erityisen mielenkiintoinen, niiden kannattaa yrittää pitää siitä kiinni, koska se on lisävolyymiä Aasian-liikenteen päälle, ja osaltaan ylläpitää Helsinginkin yhteyksiä Eurooppaan.
Kysymykseen keitä eniten hyötyisi suorat junayhteydet Vantaan kentältä muihin Suomen kaupunkeihin niin ehkä juuri lomamatkailijoita, mutta he varmaan jaksavat mennä sillä paikallisjunalla Tikkurilaan, ja sitten Aasian kaukolennoilta tulevat bisnes-matkustajat jotka asuvat muualla kuin Uudellamaalla, mutta Pori-Seinäjoki-Jyväskylä-Mikkeli-Imatra ympyrän sisäpuolella. Kuinka suuri osa Aasian koneiden matkustajista ovat juuri näitä? Verrattuna Helsingin seudulla asuviin?
Kyllä se niin on, että suurin hyötyjä on ennen kaikkea ulkomainen bisnesvieras, joka ei lähde seikkailemaan millään lähijunilla päästäkseen kaukojunaan, jolla mahdollisesti pääsee lopulliseen kohdekaupunkiin. Sellaisia ei enää muualle Suomeen kuin Helsinkiin eksyisi, ja sitä myöten jäisi saavuttamatta kaikki bisnespotentiaali joka liittyy noihin vieraisiin (siis en tarkoita majoitusta vaan liikeyhteyksiä). On kohtalonkysymys kaikille Suomen kaupungeille että ulkomailta Suomeen pääsee sujuvasti -- muuallekin kuin Helsinkiin. Sitä kautta lentoradasta hyötyy välillisesti koko Suomen elinkeinoelämä. Hyödyt ovat paljon laajemmat kuin suppeasti tarkastellut kyseisen radan matkustajaluvut.