- Liittynyt
- 7 Maaliskuu 2009
- Viestit
- 1,492
Vs: HLJ 2011 lausunnoilla
Joka toinen kaukovuoro voisi mennä poikittain Lahti-Lentoasema-Espoo... ja joka toinen pystykkäin Tampere-Lentoasema-Helsinki. Näin tarjotaan sekä laadukasta poikittaista palvelua sekä lähimatkoilla (esim. Kerava-Leppävaara) että pitemmilläkin matkoilla (esim. Lahti-Turku) ja nopeaa palvelua yleisillä (esim. Lentoasema-Helsinki) matkoilla (tai Hämeenlinna/J.Pää/Kerava-Lentoasema)
Mielestäni on järkevää ajaa Martinlaakson radan läpi pysähtyen ainakin suurimmilla asemilla, kuten Kannel- ja Myyrmäki. On hyvä tarjota sekä nopeaa, että joka asemalla pysähtyvää palvelua. Ja kyllä kaukojunien pitäisi ajaa ihan yhtä nopeasti, kuin muidenkin, vuorovälillä ei ole mitään väliä, jos sen tasaisuus hävitään matka-ajassa. Asemia on mahdollista ohittaa ilman uusia raiteita tai tahallista hidastamista Kehäradan lähijunien 10 minuutin välin ansiosta, joten tätä hyötyä kannattaa käyttää. Jos halutaan todella nopeaa palvelua Hgin keskustaan, voi nopeat junat ajaa Martinlaakson radalta Rantaradan kaukoraiteita Helsinkiin pysähtymättä Huopalahdessa tai Ilmalassa.Ja eihän niiden kaukoflirtien tarvitse tuolla lyhyellä pätkällä ajaa edes yhtä suurella nopeudella kuin lähiflirtit. Ideaalisti molemmilla keskinopeus pysähdykset huomioiden olisi sama. Koska lähijunat pysähtyvät ja kaukojunat eivät, kaukojunia pitäisi ajaa sen verran hitaammalla nopeudella että vuoroväli ympäröiviin lähijuniin pysyy mahdollisimman vakiona. Tällöin niukka ratakapasiteetti tunnelissa pystytään hyödyntämään parhaiten.
Se mihin asti kaukoflirtejä ajettaisiin on mielessäni vielä osittain avoin kysymys. Pitäisikö kääntyä takaisin jo lentoasemalta, jotta vältetään Ilmalan kapeikko? Ja onko ylipäätään mitään hyötyä ajaa koko Martinlaakson radan osuuskin läpi ilman pysähdyksiä? Vai pitäisikö jatkaa Espooseen suuntaa Huopalahdessa vaihtaen? Vai jopa Turkuun asti (jota yksiraiteisen radan kapasiteetti rajoittanee). Vai olisiko sittenkin järkevää ajaa koko kehäradan läpi ilman ylimääräisiä pysähdyksiä aina Helsinkiin asti?
Joka toinen kaukovuoro voisi mennä poikittain Lahti-Lentoasema-Espoo... ja joka toinen pystykkäin Tampere-Lentoasema-Helsinki. Näin tarjotaan sekä laadukasta poikittaista palvelua sekä lähimatkoilla (esim. Kerava-Leppävaara) että pitemmilläkin matkoilla (esim. Lahti-Turku) ja nopeaa palvelua yleisillä (esim. Lentoasema-Helsinki) matkoilla (tai Hämeenlinna/J.Pää/Kerava-Lentoasema)