Jos halutaan korvata nykyinen moottoritietä kulkeva bussiliikenne raideliikenteellä (vrt. Mäntsälä!), siinä on kyse kokonaan eri asiasta kuin siinä, että Helsinki kasvaa Itään Sipoon liitosalueelle ja Porvoo voisi kasvaa länteen ja näitä molempia palveleva joukkoliikennejärjestelmä voisi yhtyä ehkä 10–20 km:n osuudella jo ennen kuin tämäkin väli rakennettaisiin.
Kaikki nykyiseen HKL:n metroon liittyvät ajatukset tälle välille ovat kuolemaan tuomittuja, koska nykyinen metro yhdistää jo nyt junan ja ratikan huonot puolet (junasta raskaus, jäykkä geometria, liian harvat asemat käyvelyetäisyyden kannalta ja radan korkea hinta, ratikasta 80–100 km/h huippunopeus tai hitaus). Lisäksi siitä ollaan kehittämässä vielä kehnompaa eli kalliimpaa kuljettajattoman ajon kanssa ajatellen kahden kaupungin välistä yhteyttä.
VR Oy:llä on jo valmiiksi RHK:n raiteilla toimiva systeemi, jossa on nopeita ja hitaita junia. Metron yhteensopimattomuuden vuoksi RHK:n järjestelmä ei voi tulla Helsinkiin metroradalla, eikä sen rinnalle kovin helposti tehdä toista raideparia junille. Toisaalta junaradankaan jäykälle geometrialle ei tahdo löytyä tilaa Itäkeskuksesta ja sen itäpuolelta, vaikka periaatteessa vielä voisi kuvitella, että Herttoniemen radan ura käytettäisiin Itäkeskuksesta Oulunkylään ja sieltä edelleen tulevaisuudessa keskustan jakelulenkille eli Pisaralle.
Hesan ja Porvoon välisen pikaratikan ”maksaja” on tälle välille rakennettava maankäyttö. Se tarvitse liikenneyhteyksiä joka tapauksessa. Vaikka läpi kulkeekin jo Porvoon motari, nyt on kuitenkin tilaisuus säästää paikallisessa liikenneverkossa ja autokaupungin haitoissa osoittamalla merkittävä osa liikenteestä pikaratikkajärjestelmälle. Vaikka järjestelmä ulottuisi Porvooseen, se ei kuitenkaan ole suorien motaribussien korvaaja, vaan silloinkin välissä olevan maankäytön tarpeisiin tehty.
Kuka tai mikä sen sijaan ”maksaisi” raskasraiteen? Kuten Late totesi aiemmin, Mäntsälänkään matkamäärät eivät perustele junarataa. Kun se rata tehdään muista syistä, niin tietenkin sitten sitä kannattaa käyttä vaihtoehtona busseille. Sama on nähtävä H:ki-Porvoo raskasraiteella. HKL:n hidasmetroradalla ei olisi muita ”maksajia” kuin nykyiset bussien käyttäjät, koska radalla ei olisi juuri muuta käyttöä Östedrsundomin aseman itäpuolella. Kustannukset olisivat kuitenkin samat kuin RHK:n radalla, jolle olisi kuitenkin muutakin potentiaalia – jos rata jatkuu Porvoosta edelleen.
Toisin sanoen pikaratikka ja raskasraide eivät ole vaihtoehtoja keskenään, vaan niillä on kokonaan eri tarkoitus. Raskasraiteella kulkeva henkilöliikenne – oli junan nimi sitten metro tai paikallisjuna – ovat vaihtoehtoja motarin busseille. Silloinkin, kun Sipoon liitosalueella on jo ratikkaverkko.
Porvoossa asuava siis valitsee Helsingin keskustaan mennäkseen:
- auton
- bussin
- metro/paikallisjunan
- tai pikajunan.
Mutta jos hän matkustaa jonnekin muualle, Porvooseen ulottuva pikaratikka voi olla vaihtoehto lähinnä omalle autolle.
Sieltä Östersundomin nurkilta Helsingin keskustaan vaihtoehdot ovat:
- auto
- lähipysäkiltä menevä pikaratikka (ei välttämättä se, joka tulee Porvoosta asti)
- tai liityntä bussiin tai metro/paikallisjunaan.
Samoin kuin Porvoosta, muualle matkaavan vaihtoehto ei ole keskustaan menevä bussi tai juna, vaan auto tai pikaratikka.
Antero