Vuosaari/mellunmäki-Porvoo välille nopeuden saisi 160km/h ja siitä keskustaan 80 km/h. Tämmöisiin nopeuksiin ei ratikkatekniikalla päästä lähellekkään.
Kuten ei myöskään metrotekniikalla sellaisena kuin me sen tunnemme. Täysin eristetyllä metroradalla on erivapaus käyttää kevyitä junia, joiden törmäyslujuus ei vastaa rautatiejunia. Näiden junien törmäyslujuus ei välttämättä riitä nopeuteen 160 km/h edes eristetyllä radalla, koska kiskoilta suistuminen pitää joka tapauksessa kestää. Tasoristeyksistä ei ainakaan voi ajaa kovaa, koska junat eivät kestäisi osumista ajoneuvoon.
Yksittäisten junien törmäyslujuuden kasvattamisessa taas ongelmaksi tulee junien eriparisuus samalla radalla. Duoratikkaliikenteen mallien perusteella täysimittaisen junan ja kevyemmän kiskokulkuneuvon yhteiskäyttö voisi silti olla mahdollista, koska metroradallahan on hyvä aktiivinen turvallisuus.
Nykyisiä metroraiteita näillä raskailla junilla ei tosin voisi ajaa, koska sillat eivät kestä enää yhtään lisää painoa. Uusien metrovaunujen ilmastoinnistakin on kova kädenvääntö, koska ilmastointilaitteet saattaisivat painaa liikaa. Painon lisäksi ongelmaksi on tosin tulossa myös matala katto.
Vaikka täällä "asiantuntijat" väittävät ettei metrolle voi ohitusmahdollisuutta järjestää, niin kyllä sen ihan yhtä hyvin voi rakentaa kuin ratikallekkin.
Minulta nämä väitteet ovat menneet ohi. Lähinnä esille on tullut käytännön mahdottomuus nykyisellä radalla. Sekin on tosin huomattava, että ulkomailla ohitusraiteta käyttävät ratkaisut harvoin liikennöivät kokonaisuudessaan yhtä vauhdikkaasti kuin meidän metromme, joka suhteessa asemaväleihin kulkee erittäin tehokkaasti.
Nykyiseen metroinfraan ohitusraiteen järjestäminen on yhtä helppoa kuin ratikoille mannerheimintielle, eli aika mahdotonta tai kallista, mutta uudelle radalle erittäin helppoa kun se vain otetaan suunnittelussa huomioon.
Teknisesti helppoa, mutta luonnollisesti silti melko kallista, jos kyse on tunnellissa kulkevasta metrosta. Eri raiteethan pitää tunnelissa panna kukin omaan putkeensa yhdyskäytävien kera. Kahdella raiteella pannaan evakuointitasot toisen raiteen puolelle putkea, jolloin kukaan ei joudu raiteille päästäkseen turvaan. Kolmella raiteella pitäisi joko hyväksyä raiteen ylitys tai toteuttaa useampia pystykuiluja. Asemien kohdalla pätee sama ongelma.
Vaikeaa sanoa tulisiko tuosta enää edullisempaa kuin Heli-radan sinänsä kalliin alkupään toteuttamisesta. Sinänsä ajatus metrolinjasta Kamppi - Pasila - Viikki - Itäkeskus - Östersundom - Porvoo on kiinnostava, mutta kustannuksia on tosiaan vaikeaa arvata.