Tässä täysin hypoteettinen ideaheitto. Olisi hienoa jos asiantuntijat kertoisivat, mikä tässä mättää, tai miksei tällaisesta ole puhuttu (vai onko?).
Ennen kuin rakennetaan kokonaan uusia, superkalliita ratoja, eikö nykyresursseillakin realististen parannustöiden avulla voitaisi alkaa liikennöidä hitaahkoja (<120km/h) yöjunia Tallinnasta Riian kautta Vilnaan? Lähtö alkuillasta Tallinnasta, Riiassa myöhään illalla/iltayöstä, aamulla Vilnassa. Jos ei aivan kirkkaasti nopeudessa, niin ainakin matkustusmukavuudessa nuo päihittäisivät bussit mennen tullen. Liettuan ja Puolan rajan ratatöiden jälkeen vaihtamalla junaa Kaunasissa myös Puola ja sitä kautta Keski-Eurooppa olisivat Tallinnasta käsin junailtavissa, mikä vetäisi varmasti matkustajia myös Suomesta.
Nykylinjauksia katsomalla reitti olisi (jo käynnissä olevia) parannustöitä vaille valmis, ja vanhan itäblokin makuuvaunukalustoa tulee oletettavasti poistumaan käytöstä alkavan vuosikymmenen aikana. Entä mitä käy VR:n vanhojen sinisten makuuvaunujen poistuessa käytöstä? Olisiko niitä teknisesti mahdollista liikennöidä tällä reitillä?
En jostain syystä keksi, mikä tässä ideassa on hullua. Ikään kuin Rail Baltica -suurnopeusratahaaveilu muistuttaisi pk-seudun metrohaaveilua: sitten joskus vuosikymmenten päästä saatetaan ehkä alkaa tehdä jotain niin suurta, että nyt ei tarvitse tehdä mitään.
Millaistahan olisi aloittaa interrail Tallinnasta EuroCity "Arvo Pärtillä".
Ennen kuin rakennetaan kokonaan uusia, superkalliita ratoja, eikö nykyresursseillakin realististen parannustöiden avulla voitaisi alkaa liikennöidä hitaahkoja (<120km/h) yöjunia Tallinnasta Riian kautta Vilnaan? Lähtö alkuillasta Tallinnasta, Riiassa myöhään illalla/iltayöstä, aamulla Vilnassa. Jos ei aivan kirkkaasti nopeudessa, niin ainakin matkustusmukavuudessa nuo päihittäisivät bussit mennen tullen. Liettuan ja Puolan rajan ratatöiden jälkeen vaihtamalla junaa Kaunasissa myös Puola ja sitä kautta Keski-Eurooppa olisivat Tallinnasta käsin junailtavissa, mikä vetäisi varmasti matkustajia myös Suomesta.
Nykylinjauksia katsomalla reitti olisi (jo käynnissä olevia) parannustöitä vaille valmis, ja vanhan itäblokin makuuvaunukalustoa tulee oletettavasti poistumaan käytöstä alkavan vuosikymmenen aikana. Entä mitä käy VR:n vanhojen sinisten makuuvaunujen poistuessa käytöstä? Olisiko niitä teknisesti mahdollista liikennöidä tällä reitillä?
En jostain syystä keksi, mikä tässä ideassa on hullua. Ikään kuin Rail Baltica -suurnopeusratahaaveilu muistuttaisi pk-seudun metrohaaveilua: sitten joskus vuosikymmenten päästä saatetaan ehkä alkaa tehdä jotain niin suurta, että nyt ei tarvitse tehdä mitään.
Millaistahan olisi aloittaa interrail Tallinnasta EuroCity "Arvo Pärtillä".