Eipä kai niitä sentään virheiksi voi sanoa, kertovat vain senhetkisestä suunnittelutilanteesta. Melkein hankkeessa kuin hankkeessa käy niin, että ne ihan oikeat, realistismmat, huolellisimmat suunnitelmat tehdään sittenkin vasta aivan viime tingassa ja kaikki vähänkään kauemmas ulottuva on kohtalaisen vapaalla kädellä ja isolla kynällä piirrettyä. Niinpä ei ole yllätys, että kierrosajat ja vaunumäärät elävät matkan varrella. Nythän meillä on jo oikeat aikataulut käytettävissä.
Se on tietysti pieni yllätys, että vaunumäärä kasvaakin suunniteltua suuremmaksi. Ei synny säästöjä. Toisaalta voisin myös kuvitella, että nyt alkuvaiheessa aikataulut on tarkoituksella laadittu varovaisesti, kun kokemusta uusista reiteistä ei vielä ole. Ehkä sieltä saadaan pari vaunua napsittua pois ensi syksynä palvelua huonontamatta.
Kalustosta sen verran, että välipalojahan on 52, Articeja 60 ja muutaman vuoden ajan vahvuudessa on myös yksi Jokeri-Artic. Ja eiköhän tuo käyttöastekin pikku hiljaa nouse 85 %:sta. Se on suht matala tavoite, 90 % olisi realistinen. Silloin päästään jo sadan vaunun kieppeille. Joka tapauksessa olen iloinen, että lyhyet nivelet pidetään tallessa myös. Niille voi hyvinkin tulla käyttöä vielä, tosin ne varmaankin vaativat ainakin kevyen peruskorjauksen ennen käyttöönottoa.