En usko, että on tarkoitustakaan tuoda raitiovaunua Munkkivuoren sisäosiin. Jos tulee niin se tulee pikaratikkana Jokeri-linjalta Huopalahdentietä keskustaan.
Tällainen ratikka voisi korvata ainakin bussin 14, kun päätepysäkki olisi Pitäjämäentiellä. Todennäköisesti se merkitsisi myös linjan 18 lakkauttamista ja liityntäliikennettä Munkkivuoressa. Sei ei ole palvelutason kannalta paras mahdollinen ratkaisu, mutta minäkin uskon, että se on todennäköisin vaihtoehto. Se jättäisi myös nelosen ennalleen, sillä yhteistä osuutta olisi käytännössä vain pari pysäkkiä Paciuksenkadulla ja Tukholmankadulla.
Nollajokeri saattaisi tuoda ratikan myös Munkkivuoren sisäosiin, jos se muutettaisiin raitiovaunuksi. Se voisi ajaa Raumantien päästä ja Munkkiniemen kautta Pasilaan ja edelleen. Käsittääkseni HSL:ssä on jonkinlainen tahtotila tämän linjan muuttamiseksi raitiovaunulinjaksi, varsinkin kun KSV ei anna busseille omia kaistoja. Mutta ei se ihan heti ole toteutumassa kuitenkaan.
Todella epäluotettavia ovat nuo bussit kuitenkin. Joudun säännöllisesti kulkemaan Kuusitieltä Eirassa palavereissa, ja kokemukseni on, että jos luotan reittioppaan tarjoamaan suoraan bussiyhteyteen, myöhästyn aina, enkä edes ihan vähän. Kuusitieltä Pitäjänmäelle toki on ihan sama juttu, sekin on testattu liian monta kertaa.
Näin on. Luotettavuus parainisi raitiovaunun myötä olennaisesti. Sille ei vaan ole kunnollisia mittareita. Asia otettiin jollain tavalla huomioon, kun Munkkivuoren raitiotietä viimeksi selvitettiin. Sen selvityksen H/K alkaa muuten kaikkien lisäbussivuorojen myötä huidella jo kakkosen kohdalla.
Perustuu Enemmän KSV:n raportteihin ja tietoihin sieltä päin. Mutta sen kuvan, mitä olen saanut, on juuri se, että HSL:n näkökulmast tuo Länsi-Helsingin ratikkalinja on heidän kannaltaan kokonaisuus. Eli ratkaisun pitäisi olla sellainen, jolla koko 14/18 saadaan kiskoille. Siis käytännössä se tarvitsisi Fredrikinkadun, Topeliuksenkadun ja Munkkivuoren radat. Tuo palvelutason lasku liittyy minun ymmärtääksteni juuri siihen, että toteutettaisiin vain Fredan ratikka, jolloin 14/18 jäisivät busseiksi Kampista pohjoiseen. Jos koko Länsi-Helsingin ratikkalinja olisi vaihtoehtona, niin silloin vaatisi aikamoista mustan puhumista valkoiseksi väittää, että busseilla olisi parempi palvelutaso kuin ratikalla.
KSV on aiemmin suhtautunut kuvaamallasi tavalla ja pyytänyt jossain lausunnossa jopa kaupunginhallitusta kiirehtimään sitä Fredan puuttuvaa pätkää. Siitä on kuitenkin jo aikaa. Nykyinen tilanne on se, että HSL ei sitä rataa tahdo ja KSV on, kuten kirjoitin, tähän taipunut. Se on minusta todella sääli.
Mustan valkoiseksi – tai oranssiksi – puhumisesta on seudulla vahvat perinteet. Se on kuitenkin totta, että nykyiset bussit kulkevat erittäin tiheästi, raitiolinjaksi muutettuna vuoroväli olisi pidempi. Toisaalta kysyntä on sen verran suurta, että jo Munkkivuoren raitiotietä selvitettäessä muodostui eräänlaiseksi ongelmaksi se, ettei 10 min vuoroväli nykykalustolla oikein riitä, matkustajia on liikaa. Palvelutaso on kuitenkin myös muuta kuin vuoroväliä. Kokonaisuutena olen sitä mieltä, että raitiolinjana linja olisi houkuttelevampi.