Raitiolinja 9:n rakentaminen

Perjantaista 16.11. klo 18 alkaen maanantaiaamuun 19.11. klo 6 saakka tehdään kiskotöitä Aleksis Kiven kadun ja Sturenkadun risteyksessä.

Risteysalueella on tehty kiskotöitä myös tänä viikonloppuna ja viime syksynä kesken jääneet risteysalueen kiskotukset on saatettu loppuun. Eli nyt on ristikot ja vaihteet maassa Aleksis Kiven kadulla myös Konepajan suunnalta tultaessa.

Helsinginkadun ja Kaarlenkadun risteyksen uusittaviin/poistettaviin vaihteisiin on ilmestynyt mittausmerkintöjä asvaltiin. Olisiko tämä kohde tulossa työlistalle seuraavaksi?
 
Sturenkadun ja Aleksis Kiven kadun risteyksen kiskotöistä johtuen 3B:n hallisivu Koskelan hallille oli poikkeusreitillä: Urheilutalon pysäkin kohdalta peruutus takaisin Hesarille, josta Sörkkään ja Hämeentietä edelleen hallille.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Sturenkadun ja Aleksis Kiven kadun risteyksen kiskotöistä johtuen 3B:n hallisivu Koskelan hallille oli poikkeusreitillä: Urheilutalon pysäkin kohdalta peruutus takaisin Hesarille, josta Sörkkään ja Hämeentietä edelleen hallille.

Nyt en kyllä ymmärtänyt. Tarkoititko siis kolmiokääntöä Hesari idästä - Brahenkatu - (peruutus) Hesarille länteen ja siitä Kurviin? Jos, niin taitaa olla yksi harvoja kertoja, kun näin on oikein virallisesti suunniteltu tehtävän Helsingissä!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Nyt en kyllä ymmärtänyt. Tarkoititko siis kolmiokääntöä Hesari idästä - Brahenkatu - (peruutus) Hesarille länteen ja siitä Kurviin? Jos, niin taitaa olla yksi harvoja kertoja, kun näin on oikein virallisesti suunniteltu tehtävän Helsingissä!

Juuri näin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Nyt en kyllä ymmärtänyt. Tarkoititko siis kolmiokääntöä Hesari idästä - Brahenkatu - (peruutus) Hesarille länteen ja siitä Kurviin? Jos, niin taitaa olla yksi harvoja kertoja, kun näin on oikein virallisesti suunniteltu tehtävän Helsingissä!

Homma kannattaa suorittaa niin että ajaa ensin kasin pysäkille ja sitten peruuttaa Brahenkadulle. Näin peruutettava matka lyhenee.

Minusta tuo on kyllä aivan turha järjestely. Vaunut voitaisiin hyvin ajaa suoraan Kurvista Koskelaan. Eihän tuo palvele kuin Kustaankadun ja Urheilutalon pysäkkejä, eikä Kustaankatu edes ole varsinaisesti kolmosten pysäkki. Aiheuttanee enemmän hämmennystä kuin hyötyä matkustajille.
 
Ajolankojen asennustyöt jatkuivat tänään Itä-Pasilassa. Hieman klo 22:n jälkeen työt olivat käynnissä Ratamestarinkadun ja Kumpulantien kulmassa. Tuloksena oli aikalailla valmiin näköistä jälkeä.
 
18.03.: Ratamestarinkadulla suunnassa Kumpulantielle oli ajolanka kiinni Vislauskujan sillassa. Että pientä säätämistä vielä on. Ripustukset näyttävät olevan muutoin "joustavaa mallia".
 
Ratasähkötyöt on saatu Pasilassa valmiiksi. Ajolangat on asennettu paikoilleen Kuortaneenkadun risteyksestä pohjoiseen. Periaatteessa Itä-Pasilan uusi silmukka on siis ajokuntoinen.

Uusille rataosuuksille ei kuitenkaan ole vielä kytketty virtaa. Ajolangat ovat monin paikoin tavanomaista alempana, varsinkin lukuisten kävelysiltojen kohdalla. Näihin paikkoihin on (ilmeisesti parin viikon sisällä) tulossa virrasta varoittavat liikennemerkit, ja vasta niiden asennuksen jälkeen virta kytketään.
 
Kaarlenkadun pohjoispää suljettiin tänä aamuna autoliikenteeltä toiseen suuntaan ja etelästä tulevien ratikoiden vanhaa vaihdetta alettiin purkaa pois.

Itä-Pasilassa tehtiin vielä tänä aamuna ratasähkötöitä. Joka tapauksessa uusi silmukka ei ole ajokuntoinen, ennenkuin ne jo mainitut Ratapihantien / Asemapäällikönkadun liikennevalot on muutettu. Se edellyttää liikennevalojen ohjauskojeen vaihtamista ja kaupunkisuunnittelulautakunta tilasi uuden ohjauskojeen vasta 13.3., joten muutostyöt tuskin valmistuvat kovin nopeasti.
 
Aleksis Kiven kadun uusiin pylväisiin kiinnitettiin tänään ajolankojen pidikkeitä, samanlaisia kuin Ratamestarinkadulla.
 
Joka tapauksessa uusi silmukka ei ole ajokuntoinen, ennenkuin ne jo mainitut Ratapihantien / Asemapäällikönkadun liikennevalot on muutettu. Se edellyttää liikennevalojen ohjauskojeen vaihtamista

Jep jep. Kääntyminen Ratapihantieltä ilman valo-ohjausta Asemapäällikönkadulle on päiväsaikaan, miksei yölläkin, riskihommaa ilman manuaalista liikenteenohjausta ennen kuin valot on muutettu. Silmukka sinänsä on toki ajokuntoinen, muttei ehkä kovin liikennekelpoinen ;)

Liikennevalot tai niiden puute ei muodosta mitään teknistä estettä radan käyttämiselle. Sähköjä ei kuitenkaan ole kytketty, eikä kytketä ennen varoitusmerkkien saamista. Voi olla, ettei kytketä ennen liikennevalomuutoksiakaan. Jos näin on, että sähköt kytketään vasta valo-ohjauksen tultua, niin sitten jaan tulkintasi ajokuntoisuudesta.
 
Näyttää ysilinjan rakentamisen mukana saatavan jälleen yksi laippauraton vaihderistikkokin rataverkolle lisää.

Paikka on Alppilassa: Sturenkadulta kääntyminen Aleksis Kiven kadulle ja jälkimmäisellä oleva myötävaihde. Sturenkadun vastavaihde ja toisen ajosuunnan vaihteet ovat urallisia. Laippaurattomaan suuntaan ei ole tulossa linjaliikennettä.
 
Ajolankojen risteyskohtaan Radanrakentajantien länsipäässä oli ilmestynyt mielenkiintoinen ristin muotoinen häkkyrä.
 
Takaisin
Ylös