Raitiolinja 9:n rakentaminen

Kävin tänään katsomassa miten odennyt työt Itä-Pasilassa Aemapäällikönkadun/Ratamestarinkadun risteyksen liikenne ympyrässä oli kaivettu ura nurmikkoon ja asvaltissa oli selvät raidat.

Töiden, siis kiskotöiden, on määrä alkaa siinä risteyksessä tällä viikolla. Sitten alkaa olla koko Pasila paketissa ajolankoja lukuunottamatta.

Katselin Ratamestarinkadun ja Radanrakentajantien risteyalueella ... toimiiko kyseisen risteyksen raidejärjestelyt myös ns kolmioraiteena vain onko se ylipäätänsä mahdollista

Mielenkiintoinen ajatus! Kyllähän se teoriassa mahdollista on. Ehkä ei käytännössä niin tarpeellista, kun samointein voidaan turvallisemmin ajaa Itä-Pasilan lenkkin ympäri jolloin päästään samaan lopputulokseen. Sen sijaan tuli tässä mieleen se, että 7A:n suunnasta tullessa tuota kolmioraidetta voisi käyttää hyväksi, eli tullaan Länsi-Pasilasta sillan yli itäpuolelle ja käännytään kolmion kautta takaisin Mannerheimintien suuntaan.

Ajolangat koko Pasilan silmukkaan tulee valitettavasti vasta ensi vuonna, eli mikään noista ei sitten ole mahdollista ennen sitä. Se on mielestäni sääli, koska esim. hallireitit olisi voinut muuttaa jo vaikka vuodenvaihteesta, siitä tulisi rahansäästöä.
 
Työt ovat edenneet sellaiseen vaiheeseen, että nyt kiskot ja vaihteet on sijoitettu paikoilleen Ratamestarinkadun ja Asemapäällikönkadun kiertoliittymään ja sen välittömään läheisyyteen. Tapani mukaan olen päivittänyt kuvastoani ja tuorein jakso alkaa tästä kuvasta.
 
Aleksis Kiven kadun kiskotyöt alkavat näillä näkymin syyskuun puolivälissä.
Nyt on katua kaivettu auki Aleksis Kiven kadun ja Traverssikujan kulmauksessa kiskoja varten. Kiskoelementit onkin jo tuotu työmaan kohdalle. Ei taida mennä pitkään siihen, kun kiskot sijoitetaan maahan omalle paikalleen.
 
Nyt on katua kaivettu auki Aleksis Kiven kadun ja Traverssikujan kulmauksessa kiskoja varten. Kiskoelementit onkin jo tuotu työmaan kohdalle. Ei taida mennä pitkään siihen, kun kiskot sijoitetaan maahan omalle paikalleen.
Eilinen havainto nyt kuvin. Uusi kansio on perustettu. Eli ratatyöt Konepaja-alueelta Helsinginkadulle sijoittuvat äsken mainittuun kuvastoon ja Pasilan puolen kuvat tähän vanhempaan kansioon.
 
Ei taida mennä pitkään siihen, kun kiskot sijoitetaan maahan omalle paikalleen.

Ei tosiaan mennyt. Tänä aamuna Traverssikujan eteläpäässä oli jo kiskoja paikallaan ja niiden jatkoksi oltiin asentamassa kaarre-elementtejä Aleksis Kiven kadun risteykseen.
 
Juttu jatkuu siitä, mihin viimeksi jäätiin. AKK:n ja Traverssikujan risteyksen luota on uusia kuvia alkaen tästä.
 
Torstaina 28.9. pain merkille, että Annankadulle ja UKK-kadulle oli asennettu ajojohtojen kannatinlangat.

Antero
 
Torstaina 28.9. pain merkille, että Annankadulle ja UKK-kadulle oli asennettu ajojohtojen kannatinlangat.
Tuosta on itse asiassa kirjoitettu täällä. Eli kannatinlangat olivat paikoillaan jo toukokuun jälkipuoliskolla. Linjaa 9 nämä langat eivät palvele ainakaan ensimmäisessä vaiheessa, sillä keskustan päässä ysin on tarkoitus mennä Kaivokadulta Mannerheimintielle ja siitä edelleen nykyistä kympin reittiä Kirurgille.
 
Ja lisäksi katselen vähän pidemmälle näitä asioita ja siksi pidän Kamppia 9:n reittinä.

Tuo ei välttämättä mene edes kovin kauas pidemmälle... Jlk kokoontuu ilmeisesti syksyn aikana iltakouluun pohtimaan ratikkareittejä syksyn 2008 tilanteessa (ml Kamppi, vaikka menisi sitten 2009 alkuun). Siellä tarjotaan Kampin linjaksi joko seiskaa tai kolmosta, mutta myös muita vaihtoehtoja tutkitaan. En tiedä, onko ysi tutkittavien joukossa, mutta olisin yllättynyt, jos ei olisi. Jos nimittäin Kamppiin johdetaan jotain muuta kuin 3 tai 7 niin 9 olisi luonnollisin vaihtoehto.

Ainakaan jlk ei niele purematta seiskan vientiä Kamppiin, mistä voi olla iloinen. Joka tapauksessa päätökset linjastomuutoksista on tarkoitus tehdä ennen vuodenvaihdetta.
 
Tämä poistettiin tietääkseni siksi, että ratikan kääntyminen oikeanpuolimmaiselta kaistalta vasemmalle aiheutti liikaa sekaannuksia. Tosin en ymmärrä miksi, koska liikennevalothan on keksitty. Nykyään 7:n pysäkki on vähän syrjässä.

Sinänsä mielenkiintoista, että jatkossahan ysilinja tekee täsmälleen samanlaisen leikkauksen autokaistojen yli kääntyessään Ratapihantieltä Asemapäällikönkadulle. Kenties asia ei tässä tapauksessa häiritse, koska reittihän on "tilapäinen".
 
HKR:n sivuilla on 19.9. päivitetty rakennusaikataulu. Tänä vuonna pitäisi laittaa vielä kiskot Aleksis Kiven kadun ja Sturenkadun risteykseen sekä Aleksis Kiven kadulle em. risteyksestä Fleminginkadulle asti. Aikataulun mukaan töiden olisi pitänyt alkaa tämän kuun puolivälissä, mutta putkisiirrot näyttäisi olevan vielä kesken molemmissa paikoissa.
 
Putkisiirrot Fleminginkadulla alkavat ensi viikon maanantaina ja katu suljetaan sen vuoksi Helsinginkadun ja Aleksis Kiven kadun väliltä. Bussilinjat 17, 22 ja 50 siirtyvät Läntisen Brahenkadun kautta kulkevalle poikkeusreitille (22 tietysti vain toiseen suuntaan, koska sen perusreittikään ei kulje suljettavaa väliä kuin toiseen suuntaan).
 
Ajolankojen kannatinpylväät ovat olleet paikoillaan Jämsänkadulla ja Kumpulantiellä on jo parin viikon ajan. Jostain syystä myös katujen kerrostalorivistön edessä on pylväsrivi sen sijaan että kannatinlangat kiinnitettäisiin kaupunkikuvalle suotuisasti talojen seiniin kuten on tapana.

Ratamestarinkadulla pylväiden jalustat on valettu jo ajat sitten mutta muuta ei ole vielä tapahtunut. Asemapäällikönkadulle sen sijaan on asennettu uudet valaisinpylväät, ja mitä ilmeisimmin kannatinlangat tulevat valaisinpylväisiin.
 
Aleksis Kiven kadulla on nyt laskettuja kiskoja molempien suuntien ajoradoille Sturenkadun ja Fleminginkadun välillä. Traverssikujalla taas työt etenevät kohti Teollisuuskatua.
 
Takaisin
Ylös