Raitiolinja 9:n rakentaminen

Linjan 9 Aleksis Kiven kadun (ja myöhemmin Flemarinkin) alueen kuvastoa on päivitetty. Tuoreita kuvia löytyy alkaen tästä kuvasta. Työt etenevät ja sehän on hyvä juttu. Vuoden kuluttua kuvissa näkyvissä paikoissa mennä ratikalla ihan tosissaan.
 
Perjantaista 16.11. klo 18 alkaen maanantaiaamuun 19.11. klo 6 saakka tehdään kiskotöitä Aleksis Kiven kadun ja Sturenkadun risteyksessä. Työt vaikuttavat liikenteeseen tällä tavalla. Käpylä-seuran järjestämä linja 1S taitaa mennä lauantaina Kurvin kautta, samoin tietyt hallireitit / siirtoajot töiden ajan. Muistaakseni 1S meni viime vuonnakin Sörnäisten kautta, mutta varmasti ihan jostain muusta syystä.
 
Edellisen viestin uutiseen liittyviä kuvia löytyy täältä. Työt ovat käynnissä ja risteykseen tulee ristikon lisäksi yhteysvaihteet Sturenkadulta Porvoonkadun / Läntisen Brahenkadun suunnalta Aleksis Kiven kadulle Pasilan suuntaan.
 
Mielenkiintoinen juttu. Osaako joku kertoa, miksi myös Sturenkadulta tehdään kiskot A.Kivenkadulle (Linnanmäeltä tultaessa voi kääntyä vasemmalle A.Kivenkadulle ja A.Kivenkadulta voi kääntyä Sturenkadulle, lintsin suuntaan, eli siis mitä mahdollisesti tulevaisuuden investointia varten ne tehdään? Tietääkseni ykkösen reittiä ei olla muuttamassa, joten siitä ei liene kyse, eikä ysikään kait käänny, vaan kulkee suoraan A.Kivenkatua leikaten Sturenkadun ja kääntyen sitten Trailerikujalle.. jne. Liittyykö ratikka2015-suunnitelmiin?
 
Olisiko kyseessä ns vara yhteys

Joukkoliikennelautakunnan esityslistassa 8.3. vaihdeyhteys esiteltiin nimenomaan varayhteytenä. Maaliskuussa esitettiin vain varautumista yhteyden rakentamiseen myöhemmin, mutta näköjään se tehdään nyt sitten samalla rakennustöiden yhteydessä.

Sen lisäksi, että vaihdeyhteys mahdollistaa poikkeusreittejä ainakin 7B:lle ja ysille, helpottaa se ysin rakennustöiden aikataulupaineita. Jos Fleminginkadun tai Helsinginkadun rakennustyöt viivästyvät ensi syksynä, voidaan liikenne aloittaa Läntistä Brahenkatua pitkin.
 
Minulla on tässä muutamia pikku kysymyksiä koskien ysilinjaa ja sen tuomia muutoksia.

Raitiolinjaa 9 on tarkoitus tulevaisuudessa jatkaa Pasilan asemalta Ilmalaan saakka. Miten reitti tarkalleen jatkuisi Pasilan sillalta Ilmalaan? Alustavia suunnitelmia ainakin luulisi olevan, mutta en sellaisia sattunut löytämään. Arvelisin reitiksi Kyllikinportti - Pasilanraitio - Radiokatu - Ilmalantori. Muistelisin myös lukeneeni, että ysin aloittaessa seiskan reittiä Länsi-Pasilassa voitaisiin lyhentää oikaisemalla jättäen Kyllikinportti pois.

Pasilan lenkki on saatu kiskotettua tänä syksynä. Ajolankojen asentaminen jäi kuitenkin ensi vuoteen ja sitä on harmiteltu tässäkin ketjussa mm. sen takia, että hyvä halliyhteys viivästyy. Palvelevatko 7B:n vaunut tulevaisuudessa siis vielä Mäkelänkadun ja kääntyvät vasta Pasilasta takaisin kohti hallia sen sijaan että ajavat suoraan Sörnäisestä Koskelaan? Onko tämä HKL:n oikeissa suunnitelmissa, vaiko foorumiväen kaavailuja?

Pasilassa kun ollaan, niin hieman aiheen sivusta kysyisin, mitä varten Radanrakentajankadulle on aikoinaan rakennettu lyhyt sivuraide nimenomaan 7B:n suunnassa. Mihin sitä tarvitaan? Muistaakseni olen nähnyt vanhemmissa linjakartoissa, että alunperin tämä sivuraide sijaitsi Messukeskuksen edessä, eli se olisi siis vieläpä siirretty.

Fleminginkadun risteyksen tuntumaan Helsinginkadulle rakennetaan uusi raitiovaunupysäkki, jota voivat käyttää linjat 8 ja 9. Saako kasi näin kokonaan uuden pysäkin vai korvaako uutukainen nykyisen Kustaankadun pysäkin? Jos ei korvaa, niin sittenhän kasilla on Salmisaaren suuntaan kaksi pysäkkiä ja Arabian suuntaan vain yksi pysäkki Hesarin pätkällä Kaarlenkatu-Sörkkä.

Linjan 10 päättäri siirtyy Kolmikulmaan, johon rakennetaan uusi sivuraide. Minkälaiset liikennejärjestelyt alueella toteutetaan? Uudenmaankatuhan on aika vilkas autoväylä, joten ei kai synny ruuhkia kun vaunu tukkii yhden ajokaistan seisoen päätepysäkillään tai toisaalta autot liikennevaloissa seisoessaan estävät ratikan pääsyn pysäkille. Yrjönkatu pitäisi ehdottomasti myös muuttaa yksisuuntaiseksi kiskotetulta osaltaan.
 
Vastaan lähinnä Pasilan alueita koskeviin kysymyksiin.

Ysin reitin on tarkoitus olla: - Pasilan silta - Esterinportti - Pasilanraitio - Leanportti - Radiokatu - Ilmalankuja - Ilmalantori. Osuus Pasilankatu - Kyllikinportti jäisi ymmärtääkseni ilman raitioliikennettä seiskalinjojen oietessa Esterinportin kautta suoraan Pasilanraitiolle.

Radanrakentajantien sivuraiteen funktio on varmaankin tarjota väistömahdollisuus tilanteissa, kun seiskan (B-suunta) vuorot ovat joutuneet väärään järjestykseen. Sellainen on mahdollista mm. ruuhkavaunujen ulosajojen yhteydessä. Tämä väistöraide korvasi entisen Rautatieläisenkadulla sijainneen sivuraiteen, joka jouduttiin poistamaan muuan hotellin tullessa sinne.
 
Minulla on tässä muutamia pikku kysymyksiä koskien ysilinjaa ja sen tuomia muutoksia.

Nyt on pakko vähän mainostaa: Suomen Raitiotieseura ry:n jäsenlehti Raitio ilmestyy neljästi vuodessa. Jäsenet saavat sen postissa ilmaiseksi, mutta muutkin voivat ostaa oman lehden Akateemisesta kirjakaupasta Helsingin keskustasta. Vanhempia lehtiä voi kysyä seuran puheenjohtajalta, jonka yhteystiedot on jokaisessa lehdessä.

Raitiossa julkaistaan Yhdeksikön varrelta -sarjaa, jossa käydään läpi juuri näitä kysymiäsi asioita ja kerrotaan päätöksistä sitä mukaa kun niitä kaupungin elimissä tehdään. Ilmalan-reitistä on julkaistu karttakin. Juttusarjan tiedot eivät ole mutua eivätkä arvioita (ellei erikseen niin mainita), vaan perustuvat HKL:n, KSV:n ja HKR:n virkamiesten antamiin tietoihin sekä lautakuntien ja kaupunginvaltuuston tekemiin päätöksiin.

Muistelisin myös lukeneeni, että ysin aloittaessa seiskan reittiä Länsi-Pasilassa voitaisiin lyhentää oikaisemalla jättäen Kyllikinportti pois.

Näin on tarkoitus.

Pasilan lenkki on saatu kiskotettua tänä syksynä. Ajolankojen asentaminen jäi kuitenkin ensi vuoteen ja sitä on harmiteltu tässäkin ketjussa mm. sen takia, että hyvä halliyhteys viivästyy. Palvelevatko 7B:n vaunut tulevaisuudessa siis vielä Mäkelänkadun ja kääntyvät vasta Pasilasta takaisin kohti hallia sen sijaan että ajavat suoraan Sörnäisestä Koskelaan? Onko tämä HKL:n oikeissa suunnitelmissa, vaiko foorumiväen kaavailuja?

Joulukuussa ilmestyvä Raitio 4/07 kertoo vastauksen näihin kysymyksiin. Selvittely on vielä kesken, mutta lehden painoon mennessä nämä asiat tiedetään.

Fleminginkadun risteyksen tuntumaan Helsinginkadulle rakennetaan uusi raitiovaunupysäkki, jota voivat käyttää linjat 8 ja 9. Saako kasi näin kokonaan uuden pysäkin vai korvaako uutukainen nykyisen Kustaankadun pysäkin? Jos ei korvaa, niin sittenhän kasilla on Salmisaaren suuntaan kaksi pysäkkiä ja Arabian suuntaan vain yksi pysäkki Hesarin pätkällä Kaarlenkatu-Sörkkä.

Tdennäköisesti ei korvaa, eli pysäkkien määrä kasvaa, mutta vain toiseen suuntaan.

Linjan 10 päättäri siirtyy Kolmikulmaan, johon rakennetaan uusi sivuraide. Minkälaiset liikennejärjestelyt alueella toteutetaan?

Katusuunnitelmaa ei vielä ole tehty, mutta Raitiossa julkaistiin jossain vaiheessa alustava havainnekuva kaistajärjestelyistä. Ratikan sivuraiteelle (tai siis rakennettavalle uudelle pääraiteelle, vanhasta tulee "sivu", ei tule autoliikennettä, ts. päättärillä seisova ratikka ei häiritse autoliikennettä.
 
Vastaan lähinnä Pasilan alueita koskeviin kysymyksiin.

Ysin reitin on tarkoitus olla: - Pasilan silta - Esterinportti - Pasilanraitio - Leanportti - Radiokatu - Ilmalankuja - Ilmalantori. Osuus Pasilankatu - Kyllikinportti jäisi ymmärtääkseni ilman raitioliikennettä seiskalinjojen oietessa Esterinportin kautta suoraan Pasilanraitiolle.


En oikein hyvin ole perillä näistä raitioasioista, mutta tuli ensimmäisenä mieleen reitistä Pasilanraitiolta Esterinportin läpi Pasilan sillalle toteuttamisesta, että eikö se ole aika ahdas väli? Missä on mm. se K-kauppa. Mahtuuko siitä sen toimistorakennuksen "sillan" alta juuri sitten raiteet suorana linjauksena sinne sillalle? Että siitä heivataan sitten se parkkipaikka vaan hiiteen.
 
Eihän se Esterinportti kovin iso ole, mutta uskon, että ratikan mahtuminen sinne on laskettu tässä vaiheessa jo aika tarkkaan. Katusuunnitelmavaiheessa katsotaan sitten, kuinka monta asiointiparkkipaikkaa ruokakaupan eteen pystytään jättämään.
 
Fleminginkadun risteyksen tuntumaan Helsinginkadulle rakennetaan uusi raitiovaunupysäkki, jota voivat käyttää linjat 8 ja 9. Saako kasi näin kokonaan uuden pysäkin vai korvaako uutukainen nykyisen Kustaankadun pysäkin? Jos ei korvaa, niin sittenhän kasilla on Salmisaaren suuntaan kaksi pysäkkiä ja Arabian suuntaan vain yksi pysäkki Hesarin pätkällä Kaarlenkatu-Sörkkä.

Tdennäköisesti ei korvaa, eli pysäkkien määrä kasvaa, mutta vain toiseen suuntaan.
Toivottavasti ei. Kasi on muutenkin Hesarilla naurettavan hidas. Tuo pysähdys jossa ei ole edes valoja on täysi turhake, vaikka se onkin minun lähin pysäkkini. Se että kasin pysäkit saisi Flemarin ja Hesarin risteykseen ennen valoja on varmaan liikaa toivottu, mutta jos sais edes sen Kustaankadun järkeistettyä.
 
Takaisin
Ylös