Raitiovaunuhavaintoja syys-lokakuu 2008

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Yksilasiset ruudtu huurustuvat fysiikan lakien mukaan, perin helposti ja nopeasti vielä.
Venäjän puolella on tullut useamman kerran matkustettua talvipakkasella ratikassa tai johdinautossa, jossa piti sormella sulattaa reikä ikkunaa peittävään jäähän, että tiesi, missä mennään...:eek: Toivottavasti Manne ei ihan sellaiseen yllä?
 
Eihän NrI:ssäkään ole määränpäätekstiä, eli ei ole este.

NrI:ssä ei ylipäätänsä ole koko määränpäätekstitoimintoa. Manneissa tämä on kuitenkin vaunun ominaisuus, joten on outoa jos vaunu sijoitetaan linjalle, jossa sen kaikkia ominaisuuksia ei voi hyödyntää. Tuskinpa NrII-sarjaankaan hankittiin uusia näyttöjä sen takia, että niissä näytetään vain numeroa. Noh kenties neljään viimeiseen pitkään manneen saadaan sitten ysilinjakin mukaan kilpirullaan.

162 on erilainen ajettava kuin 151-154, koska painavampi ja pitempi, sekä enemmän asioita opittavana. Parempi kouluttaa sillä, koska kun sen osaa, niin lyhyempikin on hallussa.

Eikö samalla periaatteella Nr-koulutuksessa pitäisi käyttää vaunua 80, koska sekin on painavuutensa ja pituutensa takia erilainen ajettava verrattuna muihin nivelreumoihin? Ja myös opeteltavia erityistoimintoja löytyy. Eroaako 162 sitten radikaalimmin vaunuista 151-154 kuin 80 muista nivelistä? Vanhemmille kuljettajille pitkän mannen koulutukseksi näyttäisi kuitenkin riittävän vain yksi A3-juliste.

Matkustin tuolloin vaunussa 162 Aleksilta Pasilaan. Sää oli sateinen, mutta ei erityisen viileä. Siitä huolimatta vaunun ikkunat olivat kauttaaltaan niin huurussa, että oli vaikea nähdä missä kohdin reittiä mentiin.

Nivelvaunujenkin ikkunat ovat usein sopivalla sadesäällä ja matkustajamäärällä täysin huurussa, eritoten B-vaunussa ja takasilllalla. Manne voi toki olla herkempi eritoten kylmemmällä ilmalla.

Vaunun ohjaamossa on kytkin matkustamopuhallukselle. Varmaankin se oli unohtunut pois päältä (?). Kytkimiä on kaksi ( ulkomuistista..), asennossa kylmä puhalletaan ulkoilmaa, ja asennossa lämmin ohjataan jarruvastuksien lämpöä matkustamoon.

Pitkissä manneissa matkustamoon ei saa puhallettua kuin lämmintä ilmaa. Lyhyissä myös kylmää = ulkoilmaa. Kesällä tuuletus käy avattavien ikkunoiden avulla, joita on todella runsaasti (ja molemmin puolin) verrattuna nivelvaunuihin. Lisäksi pitkissä manneissa taitaa olla kattoluukkujakin.
 
Eroaako 162 sitten radikaalimmin vaunuista 151-154 kuin 80 muista nivelistä? Vanhemmille kuljettajille pitkän mannen koulutukseksi näyttäisi kuitenkin riittävän vain yksi A3-juliste.

Kyllä 161-166-sarja eroaa 151-154-sarjasta radikaalimmin kuin 80 nivelistä. Ja kyllä 80 olisi parempi kouluvaunu kuin NrII.
 
10.9.2008

Välipala-Manne 162 oli 7A:lla sekä aamu- että iltaruuhkassa ihan normaalissa ruuhkavuorossa eikä ylimääräisenä vaununa tms.
 
Viimeksi muokattu:
Perjantaina 12.9. linjalla 3T yövaunuina Variotramit 219 ja 237.

Sunnuntaina 14.9. vaunu 80 linjalla 3B, niinikään yövaununa.
 
15.9.2008 Vaunu 161 oli tilausajossa.

Liekö vaunu pian linjaliikennekelpoinen?
 
17.9.2008

HKL 153 / h10 (ruuhka, ei koulutusajo)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Linjoa 7A ja 7B ajetaan Töölöstä käsin vain viikonloppuisin. Manneja en ole TH:ssa nähnyt kuin satunnaisesti, mutta vakiosijoituksena niitä ei täällä ole.
 
Tänään oli 7A'lla ruuhkavuorossa välipala-manne 162 ja 7B'llä manne 152 (claes olsson).
 
Nykyäänhän tuo on mahdollista kun seiskoja ajetaan myös töölöstä käsin, vakiosijoitettuina manneja ei kai kuitenkaan töölössä ole?

Linjoa 7A ja 7B ajetaan Töölöstä käsin vain viikonloppuisin. Manneja en ole TH:ssa nähnyt kuin satunnaisesti, mutta vakiosijoituksena niitä ei täällä ole.

Manne oli ollut hionnassa, ja ajoi ruuhkan linjalla 10 hionnan jälkeen. Sitten vaunu palasi Koskelaan.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös