Pasilalaiset? Minä olen aina ollut siinä luulossa, että töölöläiset vastustivat tätä...
Kyllä nimenomaan Länsi-Pasilan asukkaat vastustivat seiskan siirtämistä Kampin kautta kulkevaksi koska haluttiin säilyttää suora ja nopea yhteys keskustaan.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Pasilalaiset? Minä olen aina ollut siinä luulossa, että töölöläiset vastustivat tätä...
Kyllä nimenomaan Länsi-Pasilan asukkaat vastustivat seiskan siirtämistä Kampin kautta kulkevaksi koska haluttiin säilyttää suora ja nopea yhteys keskustaan.
Muistelen, että yksi kääntymisvaihe lisää tuohon erittäin vilkkaaseen ja haavoittuvaan risteykseen katsottiin liian riskialttiiksi. Lisäksi yhteys Kampista Kaivokadulle, keskusrautatieaseman eteen, katsottiin tärkeäksi, varsinkin kun sillä oltiin korvaamassa bussilinjan 18 silloista reittiä.Selvä. Joka tapauksessa Manskulta on myös vaihde vasemmalle, joten sen kolmosen olisi saanut siitäkin Kamppiin käännettyä. Ei olisi tarvinut koko Mikonkadun pätkää tehdä ollenkaan.
Muistelen, että yksi kääntymisvaihe lisää tuohon erittäin vilkkaaseen ja haavoittuvaan risteykseen katsottiin liian riskialttiiksi. Lisäksi yhteys Kampista Kaivokadulle, keskusrautatieaseman eteen, katsottiin tärkeäksi, varsinkin kun sillä oltiin korvaamassa bussilinjan 18 silloista reittiä.
Sellaista vaihtoehtoa ei nostettu esiin, jossa tolkuttoman pitkiä päättäritaukoja voisi lyhentää tekemällä liikenteestä luotettavampaa. Epäluotettavuus ja hajontahan niiden taukojen syynä ovat.
Niin, kun tätä ei voida hoitaa ilman KSV:tä ja HKL:llää. Oma valistunut arvaukseni on, että tässä on perimmäinen syy HSL:n bussi-innostukseen: se on ainoa joukkoliikenteen laji joka on ihan oikeasti HSL:n käsissä eikä joku naapurivirasto ole kampittamassa suunnitelmia. Eiköhän ihan minimimuutos nykytilanteeseen olisi HKL:n siirtäminen HSL:n alaisuuteen kaupungilta, ainakin infrapuoli.
---------- Viestit yhdistetty klo 22:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:26 ----------
Sillähän olisi jo psykologinenkin vaikutuksensa, kun raitiotieliikenne olisi omaa.
HSL:n rikkinäiset työkalut eivät tietenkään osanneet ennustaa Länsiterminaalin matkustajamääriä lähellekään oikein, ja kun totuus sitten paljastui, niin ensin sorvattiin 9X ja sitten 6T. Noista pitäisi päästä eroon, ja looginen ja selkeä ratkaisu on tihentää ysin vuoroväliä. Sille vaan ei ole kysyntää pohjoispäässä, joten kysyntä pitää luoda keinotekoisesti lopettamalla kolmosen Alppilan-osuus.
Itse Lauttasaaressa asuvan sanoisin Petterin ehdottaman 6'n reitin jatkon olevan mahdollinen. Vastaavaa linjausta on muistaakseni esitetty vuosia sitten, tosin linjan 8 jatkona. Kannatan ideaa.
Lauttasaarelaisten suora keskustayhteys on jatkossa metro, joten ei liene perusteltua tarjota sen rinnalla päällekkäistä ratikkayhteyttä keskustaan.
Veikkaisin, että Alppila-gate on Tallinnan-matkailijoiden ja Verkkokaupan asiakkaiden syytä.
HSL:n rikkinäiset työkalut eivät tietenkään osanneet ennustaa Länsiterminaalin matkustajamääriä lähellekään oikein, ja kun totuus sitten paljastui, niin ensin sorvattiin 9X ja sitten 6T. Noista pitäisi päästä eroon, ja looginen ja selkeä ratkaisu on tihentää ysin vuoroväliä. Sille vaan ei ole kysyntää pohjoispäässä, joten kysyntä pitää luoda keinotekoisesti lopettamalla kolmosen Alppilan-osuus.
Busseihin viehkoutunut kuntayhtymä ei myöskään tahdo laittaa ratikoihin nykyistä enempää rahaa, joten ottamalla kolmonen pois Alppilasta vapautuu rahaa tihennettävälle ysille.
Mikko Särelä ja Otso Kivekäs ovat kommentoineet HSL:n blogissa rakentavasti mutta rajusti. Epäilen, että jos Alppila-gaten tapaisia keskustelunherättäjiä tulee lisää, niin suunnittelutiimillä on kohta niskassaan muitakin poliitikkoja. Ratikkareittien sohiminen kun on sittenkin vähän eri asia kuin jonkun 251BTK:n reittimuutos jossain syrjäpellolla.
Tsemppiä nyt sinne tiimiin ja yksi toive: älkää unelmoiko mistään uusista 17-53-busseista. Meillä on näitä tyhjiä ja kalliita busseja jo aivan liikaa.
Sami Koskinen sanoi:kun vaunu päätyisi alta aikayksikön kolistelemaan tyhjänä Alppilaan
Mikä estää ajamasta pelkästään laivojen tullessa ja mennessä kulkevaa linjaa, sanotaan vaikka Hakaniemen lenkkiin saakka? Tulkoon sinne vaikka 3 vaunua jonossa, jos se on kysyntä. Sitten kun joskus kuljettajarahastuksesta luovutaan, tällä linjalla se voitaisiin säilyttää ja terminaalille laittaa iso kyltti "Kuljettajarahastus vain linjalla 9T". Viinalasteineen Kamppiin ja asemalle pyrkivät maalaiset voivat jatkaa oravannahoilla maksamista ja Jätkäsaarelaisilla on oma ajallaan kulkeva vaunu, johon voi mahtua istumaankin.
Väitän, että pahimmat ongelmat nelosen ja ysin liikennöintiin on luotu nimenomaan lakkauttamalla terminaalien bussilinjat 15A ja Katajanokan 17.
Olisiko helsinkiläinen ratkaisu tähän ongelmaan se, että 9 pitäisi ovet visusti kiinni siinä terminaalin pääoven edessä seistessään ja pieni lappunen pysäkkitolppaan teipattuna kehottaisi kävelemään 250 m jonnekin bussipysäkille? Way to go
Myös HKL:n suunnitteluyksikössä oli aikanaan vallalla sellainen harhaluulo, että suuret matkustajapurskeet kannattaa hoitaa nimenomaan busseilla. En tiedä, mistä se ajatus silloin syntyi, mutta kovin yksin HKL-Suy oli maailmalla sen ajatuksensa kanssa — muualla kun ajatellaan juuri päin vastoin.
Päättäjät tietävät ratikan olevan olemassa siksi, että sitä on kiva näyttää turisteille ja sen väitetään piristävän kaupunkikuvaa, ja tosiasiassa joukkoliikenteen hoitavat muut välineet. Ilmeisesti ajatuksena onkin, että Jätkäsaaresta kävellään oikeiden välineiden luo - reippaasti yli 250 metriä - ja ehkä ysin hitauden tarkoitus on saada asukkaat kävelemään, jotta turistit voivat huristella imagomuseokatiskalla.
Helsingissä kun vaunujen kapasiteetissa on jääty pahasti jälkeen trendeistä ja taloudellisista realiteeteista - 39 istumapaikkaa ja seisomatila vain takasillalla on ratkaisu, jota varten ei missään muualla pidetä yllä ratikkajärjestelmän vaatimaa massiivista huolto- ja tukijärjestelmää.