HSL:n julkisuuskonsultti on blogikommenteissa heittänyt, että kolmonen voisi jatkua Meilahteen asti. Se olisikin käytännössä ainoa suunta, mihin Alppilan läpi vievä linja kannattaa vetää; joko sinne tai Töölöön, mutta Töölöstä Alppilaan ajettaessa melkein pakosti syntyy rengaslinja, ellei sitä nyt sitten katkaistaisi vaikka Harjutorille, mutta eihän siinä olisi mitään järkeä.
HSL on myös moneen kertaan sanonut, ettei kakkos-kolmosen alaosaa hajoteta. Kakkoselle olisi siten lännessä kaksi realistista suuntaa: Arabiaan Hämeentietä kutonen korvaten tai Alppilaan. Uskoisin kuitenkin, että kutonen pysyy ennallaan, koska Hämeenkadun kuormat ovat varmasti suuremmat kuin Tehtaankadun. Käpylää en pidä vaihtoehtona, koska kolmosta ajetaan selvästi pidempään ja ja tihempänä, vaikka Käpylälle annettaisiinkin jotain ensiapua, haluttanee se pitää erillään muista linjoista, ettei aikataulun rukkaus Käpylän ehdoilla aiheuta ongelmia muualla. Paavalinkirkon kautta Arabiaankaan ei ole realistinen mahdollisuus, koska se on lukittu: sinne on tultava kaksi linjaa, toisen Hämeentietä ja toisen Helsinginkatua. Paavalinkirkko on toki yksi kohde, mutta toisaalta jos ykkönen tulee edelleen sturenkatua, ne olisivat liian päällekäin, varsinkin jos ykkönen siirretään pois kauppatorilta. Edellä olevan vuoksi koko Sturenkadun mittaista linjaa ei ajettane ennen kuin Koskelan halliraiteelle tulee linjaliikennettä.
Jos oletetaan, ettei kakkosta viedä Alppilaan, koska kuten yllä sanoin, siinä ei ole järkeä, vaan pitäisi jatkaa alas, jäljelle jää kaksi potentiaalista suuntaa: joko itä-Pasilaan tai Helsinginkadulle. Pasilan suhteen varmaan nykyinen kysyntä ja Emme-täti kertovat, että sinne ei kannata vetää lännen kautta toista linjaa, tai sitten seiskan länsipuoli katkaistaan. Näemme mitä tapahtuu. Joka tapauksessa Pasilaan pääsee nyt vaihdolla Opperassa, kuin myös muihin pohjoisen suuntiin. Toisaalta Helsinginkatu on suunta, johon tehdään myös paljon vaihtoja Oopperalla, ei siis olisi kohtuutonta tarjota sinne vaihdotonta yhteyttä etu-Töölöstä.
Tästä varmaan seuraa se, että kasi olisi seuraava linja, joka alkaa näivettyä, ainakin jos se katkaistaan Mannerheimintiehen. Jos se jatkaisi Pasilaan, tilanne olisi parempi, huonompi, jos seiska olisi sen rinnalla.