Raitiovaunulinjasto 2015

Tässä olisi vielä yksi ehdotelma, miten hoitaa kolmonen, jos kerran alaosaa ei muuteta. En uskonut, että kukaan tajuaa (tai viitsii ottaa aikaa tajuamiseen) sen sanallisen kuvauksen, joten piirsin kuvan vanhaan templaattiini. Eli tarvitaan kyllikinportin kääntömahdollisuus ja vaihteet Nordenskiöldinkadulle. Kakkonen ajaa itä-Pasilaan ja kolmonen Länsi-Pasilaan. Kolmonen voidaan myös jatkaa ilmalaan yhdeksän sijasta.

Ongelmia:
- Suora yhteys Alppilasta Töölöön katoaa.
- Suuri rinnakkaisuus yhdeksikön ja seiskan kanssa
→ Voidaan ratkaista lopettamalla seiska?
→ Vaunuja vapautuu ja voidaan kokeilla jotain täysin uutta linjaa.

helsinkitram22.png
 
Ei, se on linjan 11 reitti.
Luulisin kyllä, että hmikko tarkoittaa sitä toista Jätkäsaaressa sijaitsevaa päätesilmukkaa, jonne nykyään ajaa kasi... Ehdotuksesi linja 11 päätepisteen olet nimennyt Länsisatamaksi.

Linjat jäisivät ilmeisesti edelleen ilman liikennettä?
 
Luulisin kyllä, että hmikko tarkoittaa sitä toista Jätkäsaaressa sijaitsevaa päätesilmukkaa, jonne nykyään ajaa kasi... Ehdotuksesi linja 11 päätepisteen olet nimennyt Länsisatamaksi.

Linjat jäisivät ilmeisesti edelleen ilman liikennettä?

Kasin päätepiste on vain tilapäisesti siinä kasan vieressä. Rata jatkuu Länsisatamaan, kunhan katuja syntyy.
 
Tässä alustava ehdotukseni linjaston muutoksista jpg:nä. Tämä siis korvaisi linjat 1,1A,2,3,7A,7B sekä merkittävästi bussiliikennettä. Olisikohan tuossa ehdotuksessa uutta raidetta vähän toistakymmentä kilometriä?

Tuossa on äkkiseltään ajatusta. Varsinkin tuo Punavuori-Töölö-Pasila-Koskela-Oulunkylä tarjoaisi ratikalla kiinnostavan uuden akselin. Pessimistinä tosin sanoisin, että kantakaupungin eteläosassa on lähes mahdotonta saada noin suurta muutosta läpi.
 
Tässä alustava ehdotukseni linjaston muutoksista jpg:nä. Tämä siis korvaisi linjat 1,1A,2,3,7A,7B sekä merkittävästi bussiliikennettä. Olisikohan tuossa ehdotuksessa uutta raidetta vähän toistakymmentä kilometriä?

Muut linjat pysyisivät ennallaan.

Onko mitään syytä sille, miksei Kalasatama - Pasila - Meilahti voisi kulkea Mäkelänkatua uusien kiskojen sijaan? Mäkelänkadun eteläpäähän jäisi ehdotuksessa ilman raitiovaunulinjaa, samaten Vallilan amis jäisi palvelematta, kun Sturenkatua ei kulje mikään linja.

Eteläinen kantakaupunki ja Töölö tulisivat ehdotuksessa "melko" hyvin palveltua, mutta etelästä puuttuisi nykyinen poikittainen yhteys. Omien havaintojeni mukaan Tehtaankatua kuitenkin kuljetaan paljon parin pysäkinvälin matkoja. Mustalla merkattu Meilahti - Eteläsatama voisi jatkaa Eteläsatamasta Telakalle.
 
Veikkaisin, että Alppila-gate on Tallinnan-matkailijoiden ja Verkkokaupan asiakkaiden syytä.

HSL:n rikkinäiset työkalut eivät tietenkään osanneet ennustaa Länsiterminaalin matkustajamääriä lähellekään oikein, ja kun totuus sitten paljastui, niin ensin sorvattiin 9X ja sitten 6T. Noista pitäisi päästä eroon, ja looginen ja selkeä ratkaisu on tihentää ysin vuoroväliä. Sille vaan ei ole kysyntää pohjoispäässä, joten kysyntä pitää luoda keinotekoisesti lopettamalla kolmosen Alppilan-osuus.

Busseihin viehkoutunut kuntayhtymä ei myöskään tahdo laittaa ratikoihin nykyistä enempää rahaa, joten ottamalla kolmonen pois Alppilasta vapautuu rahaa tihennettävälle ysille.

Mikko Särelä ja Otso Kivekäs ovat kommentoineet HSL:n blogissa rakentavasti mutta rajusti. Epäilen, että jos Alppila-gaten tapaisia keskustelunherättäjiä tulee lisää, niin suunnittelutiimillä on kohta niskassaan muitakin poliitikkoja. Ratikkareittien sohiminen kun on sittenkin vähän eri asia kuin jonkun 251BTK:n reittimuutos jossain syrjäpellolla.

Tsemppiä nyt sinne tiimiin ja yksi toive: älkää unelmoiko mistään uusista 17-53-busseista. Meillä on näitä tyhjiä ja kalliita busseja jo aivan liikaa.
 
Veikkaisin, että Alppila-gate on Tallinnan-matkailijoiden ja Verkkokaupan asiakkaiden syytä.

HSL:n rikkinäiset työkalut eivät tietenkään osanneet ennustaa Länsiterminaalin matkustajamääriä lähellekään oikein, ja kun totuus sitten paljastui, niin ensin sorvattiin 9X ja sitten 6T. Noista pitäisi päästä eroon, ja looginen ja selkeä ratkaisu on tihentää ysin vuoroväliä. Sille vaan ei ole kysyntää pohjoispäässä, joten kysyntä pitää luoda keinotekoisesti lopettamalla kolmosen Alppilan-osuus.

Busseihin viehkoutunut kuntayhtymä ei myöskään tahdo laittaa ratikoihin nykyistä enempää rahaa, joten ottamalla kolmonen pois Alppilasta vapautuu rahaa tihennettävälle ysille.

Mikko Särelä ja Otso Kivekäs ovat kommentoineet HSL:n blogissa rakentavasti mutta rajusti. Epäilen, että jos Alppila-gaten tapaisia keskustelunherättäjiä tulee lisää, niin suunnittelutiimillä on kohta niskassaan muitakin poliitikkoja. Ratikkareittien sohiminen kun on sittenkin vähän eri asia kuin jonkun 251BTK:n reittimuutos jossain syrjäpellolla.

Tsemppiä nyt sinne tiimiin ja yksi toive: älkää unelmoiko mistään uusista 17-53-busseista. Meillä on näitä tyhjiä ja kalliita busseja jo aivan liikaa.

Kyllä ysillä voisi olla kaksi reittiversiota, toinen kulkisi nykyisen lailla Pasilaan ja toinen Linjoille. Tästä olen kirjoittanut jo aiemminkin, mutta laitetaan nyt sama ratkaisu uudestaan esille. Toisaalta Konepajan aluetta rakennetaan koko ajan, samoin Ilmalaan on kerrostaloja rakenteilla. Keski-Pasilaan on kaiken lisäksi jossain vaiheessa tulossa paljon lisää rakentamista. Jos sen ysin saisi jatkettua sinne Ilmalaan, niin kyllä myös pohjoispään matkustajamäärät kasvaisivat mukavasti.

Kakkosen ja kolmosen käytettävyyttä laskee se, että monasti ratikka seisoo Eläintarhan pysäkillä jopa kahdeksan minuuttia. Sama on vaivannut seiskaa Pasilassa. Joskus on jopa ehtinyt vaihtaa edelliseen vuoroon, kun seiskan ratikka on tullut siinä kymmenen minuuttia etuajassa ajantasauspysäkille. Tuolle pitäisi oikeasti jossain vaiheessa tehdä jotakin. Länsi-Pasilasta Kallioon seiskalla matkustaessa joutuu pahimmillaan odottelemaan ensin ratikkaa kahdeksan minuuttia pysäkillä ja tämän lisäksi voi joutua odottamaan toiset kahdeksan minuuttia Pasilan aseman luona ratikassa. Joskus aamulla myöhästyttyäni seiskasta olen mennyt Mäkelänkatua kulkevalla bussilla Pasilan kohdalle ja kävellyt pysäkillä aikaa tasaavaan seiskan vuoroon, siis siihen, joka meni nenäni edestä Haapaniemen pysäkin kohdilla.

53 pitäisi yhdistää mahdollisimman pian linjan 205 kanssa: tuo yhdistelmä voisi oikeasti toimiakin. Sinällään jos Alppilaan tarvittaisiin joku uusi bussilinja, niin sitten vain pitäisi johtaa joku nykyisistä vaan uudelle reitille samaan tapaan kuin 205:n voisi johtaa Merihakaan.
 
Busseihin viehkoutunut kuntayhtymä ei myöskään tahdo laittaa ratikoihin nykyistä enempää rahaa, joten ottamalla kolmonen pois Alppilasta vapautuu rahaa tihennettävälle ysille.

Minulle on jäänyt vähän sellainen olo, että HSL:n suunnittelupuoli lähestyy asioita kovin teknokraattipohjalta ja käyttäytymistieteiden ymmärtäjiä on joukossa aika vähän. Tosin teknokratiapohjaltakin kyllä pitäisi ymmärtää, että pendelilinjan viimeisillä pysäkinväleillä tyypillisesti on vähemmän matkustajia kuin keskustapysäkeillä.

Jos suunnittelulähtökohtana on kapasiteetin maksimaalinen käyttöaste, ei ole järkevää ulottaa linjastoa juuri Hakaniemeä ja Kansallismuseota pohjoisemmaksi eikä Stokkaa etelämmäksi.

Kylmää teknokratiaa edustaa muun muassa historiallisen 3T/3B-konseptin tuhoaminen. Korvaava 2/3-konsepti on varmasti loogisempi, mutta maailma ei ole pelkkää logiikkaa. vaan perinteellä on silläkin sijansa. Jäämme odottamaan, että HSL-alueella siirrytään epäloogisesta 24/60-kellosta ajanlaskuun, jossa vuorokausi jaetaan kymmeneen tuntiin, joista kussakin on sata minuuttia.
 
Kakkosen ja kolmosen käytettävyyttä laskee se, että monasti ratikka seisoo Eläintarhan pysäkillä jopa kahdeksan minuuttia. Sama on vaivannut seiskaa Pasilassa. Joskus on jopa ehtinyt vaihtaa edelliseen vuoroon, kun seiskan ratikka on tullut siinä kymmenen minuuttia etuajassa ajantasauspysäkille.

Kakkoskolmosella voi vaihtaa Eläintarhalla edelliseen vuoroon suunnilleen joka toinen kerta. Kuljettajat tästä kuuluttavatkin, että edellinen vuoro on vielä pysäkillä, lähdössä ihan just.

Rengaslinjojen ongelma on Helsingissä juuri se, että kun liikennöinnissä on runsaasti ulkoisia haasteita ja aikataulut ovat siksi todella väljät, niin päätepysäkeillä matka tyssää. Tällöin suuri osa renkaan kehästä jää hyödyntämättä, rengas ei toimi. Ja kun haasteille ei pystytä tekemään mitään, niin mielestäni on syytä pohtia rengaslinjojen korvaamista toisilla yhteyksillä.
 
Onko mitään syytä sille, miksei Kalasatama - Pasila - Meilahti voisi kulkea Mäkelänkatua uusien kiskojen sijaan? Mäkelänkadun eteläpäähän jäisi ehdotuksessa ilman raitiovaunulinjaa, samaten Vallilan amis jäisi palvelematta, kun Sturenkatua ei kulje mikään linja.

Kalasataman ratikkaa on käsitykseni mukaan katuverkosta, liikennejärjestelyistä ja isoista korkeuseroista johtuen hankala saada sujuvasti Kalasatamasta ylös Mäkelänkadulle. Aleksis Kiven kadun linjauksen ympärillä on myös enemmän tiheää asutusta.
 
Viimeksi muokattu:
HSL:n rikkinäiset työkalut eivät tietenkään osanneet ennustaa Länsiterminaalin matkustajamääriä lähellekään oikein, ja kun totuus sitten paljastui, niin ensin sorvattiin 9X ja sitten 6T. Noista pitäisi päästä eroon, ja looginen ja selkeä ratkaisu on tihentää ysin vuoroväliä. Sille vaan ei ole kysyntää pohjoispäässä, joten kysyntä pitää luoda keinotekoisesti lopettamalla kolmosen Alppilan-osuus.

Minun mielestäni 6T on käytännössä toimiva ratkaisu, kunhan vaan ihmiset osaisivat käyttää sitä! Jouduin käymään pari lauantaita sitten Bulevardilla. Molempiin suuntiin oli kulkuvälineenäni 6T. Mennessä matkalaukkukansa jäkitti rautatieasemalla ja vain yksi pariskunta uskalsi kiivetä sisään ja kysyä kuskilta että meneehän tämä myös Länsisatamaan (ilmeisesti oli huvikseen kilvitetty 6T Länsiterminaali?). Muut jäivät odottamaan ysiä. (tuolloin oli Europan lähtöaika lähellä, joten en usko heidän kaikkien olevan menossa jonnekin muualle)

Paluumatkalla kulkine olikin sitten tuulilasikuormassa, eli pois päin osattiin tulla. Tietysti kun joku kaunis päivä kasi saa maata kiskojensa alle, niin tilanne voi muuttua - ehkä.

Mutta mitä tulee noihin aiempiin blogikirjoituksiin, niin jotenkin minulle jäi mielikuva siitä, että joku henkilöautolla työmatkojaan mistälie kulkeva tyyppi oli vääntänyt jotain kun joku oli pyytänyt. Samaa pohjaakin oli vielä käyttänyt jokaisessa ja samaa perustelua. Nuohan sisälsivät kertakaikkisen hassuja ratkaisuja muutenkin eikä vaan niitä bussireitteihin tukeutumista.
 
Minun mielestäni 6T on käytännössä toimiva ratkaisu, kunhan vaan ihmiset osaisivat käyttää sitä! Jouduin käymään pari lauantaita sitten Bulevardilla. Molempiin suuntiin oli kulkuvälineenäni 6T.

6T:n olisi todellakin hyvä toimia. Jos ysin liikennettä nimittäin tihennetään, kuutosen Hietalahden lenkki on minusta potentiaalisesti lakkautusuhan alla. Ysin ja kutosen reitit ovat Meri-Kampissa kovin lähellä toisiaan. Vaikka minusta kutosen päättärin siirtoa Salmisaareen (tai vielä mieluummin Lauttasaaren metrosemalle) kannattaisi myös selvittää, silloin kutosen ratikalle saataisiin parempi toinen pää.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:41 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:03 ----------

Olisiko tämä mahdollinen kutosen jatko Lauttasaareen? (En ole kävellyt koko reittiä Lauttasaaressa läpi.)

kutonen Lauttasaareen.JPG
 
Itse Lauttasaaressa asuvan sanoisin Petterin ehdottaman 6'n reitin jatkon olevan mahdollinen. Vastaavaa linjausta on muistaakseni esitetty vuosia sitten, tosin linjan 8 jatkona. Kannatan ideaa.
 
Olisiko tämä mahdollinen kutosen jatko Lauttasaareen? (En ole kävellyt koko reittiä Lauttasaaressa läpi.)
Tuo ehdotuksesi vaikuttaa sinällään hyvältä. Jotain tuollaista sitä toivoisi kutoselle tehtävän. Itse olen aikaisemmin ajatellut, että kutonen olisi hyvä saada Katajaharjulle nykyisen linjan 20 reittiä, mutta Vattuniemi taitaa olla ratikan päättäriksi paljon potentiaalisempi paikka. Jos tuo ratikkalinja toteutuisi, Länsimetron tulon jälkeen Lauttasaaressa ei tarvittaisi muuta bussiliikennettä kuin Katajaharjulta syöttölinja Isokaarta pitkin metroasemalle ja kenties Vattuniemestä linja 510 Leppävaaran kautta Vantaankoskelle/Martinlaaksoon. Hiljaisen ajan liikenne on tietenkin asia erikseen.

Jos 2/3-kiertelijää ei saada toimimaan kunnolla, on noiden muodostama lenkki syytä hajoittaa. Tällöin Hernesaareen voisi mennä kolmonen ja tällöin kutosta ei enää siihen suuntaan tarvitse jatkaa, vaan se olisi tässäkin mielessä mahdollista jatkaa vaikka Lauttasaareen. Tässä vielä linkkinä jo aiemmin ehdottamani linjojen 2 ja 3 mahdolliset reitit: https://mapsengine.google.com/map/viewer?mid=zEgAkBS9U_V4.klVYVW-s98Ng. Muutin tuon jokin aika sitten täysin julkiseksi, joten nyt tuo pitäisi näkyä ilman sisäänkirjautumista.

Kympin voisi jatkaa Merikadulle. Tällöin Ullanlinnasta pääsisi keskustaan ratikalla suoraviivaista reittiä, eikä tarvitsisi kiertää kakkosella Kaartinkaupungin ja Kauppatorin kautta.
 
Takaisin
Ylös