Raitiovaunupähkinöitä

Pikkuisen sivusta vinkkaan: kadunnimiä ja niiden alkamis-/päättymispisteitä selvitellessä kannattaa vilkaista muitakin karttapalveluita kuin opaskarttoja, esim. Paikkatietoikkuna antaa todella monipuolisia valintamahdollisuuksia tähän savottaan.
 
Olisi aihe mikä sivuaa edellistä kysymystä. Toisella linjalla ja Ruoholahdenrannalla on raitiotiekiskoja kahdessa eri osassa, niitä ei siis pääse yhtenäisesti ajamaan. Mitä muita tällaisia katuja Helsingistä löytyy? Kiskojen ei tarvitse kohdata samassa risteyksessä kuten näissä kahdessa tapauksessa vaan katu voi olla pitkän matkaa välillä ilman kiskojakin Autan sen verran, että käsittääkseni niitä on yllämainittujen lisäksi viisi.
 
Olisi aihe mikä sivuaa edellistä kysymystä. Toisella linjalla ja Ruoholahdenrannalla on raitiotiekiskoja kahdessa eri osassa, niitä ei siis pääse yhtenäisesti ajamaan. Mitä muita tällaisia katuja Helsingistä löytyy? Kiskojen ei tarvitse kohdata samassa risteyksessä kuten näissä kahdessa tapauksessa vaan katu voi olla pitkän matkaa välillä ilman kiskojakin Autan sen verran, että käsittääkseni niitä on yllämainittujen lisäksi viisi.
Mikonkatu, Fredrikinkatu ja Unioninkatu tulevat heti mieleen.
 
Pasilankatukin on kahdessa pätkässä, vaikka ne toki yleensä ajetaan samalla kierroksella.
 
Entäs Helsingin ja Turun yhteiset ratikkakadut? Sattuneesta syystä historiallisetkin kelpaavat. Ainakin Uudenmaankatu, Eerikinkatu ja Hämeentie. Varmaan muitakin?
 
Entäs Helsingin ja Turun yhteiset ratikkakadut? Sattuneesta syystä historiallisetkin kelpaavat. Ainakin Uudenmaankatu, Eerikinkatu ja Hämeentie. Varmaan muitakin?
Se Linnankatu vielä - väylän koolla on melkoinen ero näissä kaupungeissa, mutta nimi on tosiaan sama :)

Nopeasti Turun viime vaiheen raitsikkakadut läpikäyden ei tule kyllä enempää kuin nuo. Helsingissä kun eivät ole ymmärtäneet rakentaa raitiotietä esim. Humalistonkadulle tai Puistokadulle.
 
Helsingissä kun eivät ole ymmärtäneet rakentaa raitiotietä esim. Humalistonkadulle tai Puistokadulle.
Humalistonkadulla on kyllä tainnut olla ratikkahalliin liittyvän liikenteen raiteita tai raide. Purettu todennäköisesti jo 1960-luvun alkuun mennessä.

EDIT: Jatketaan, onhan kummassakin ollut myös Kauppiaankatu (paitsi että Turussa se onkin Kauppiaskatu ;) ) .
 
Viimeksi muokattu:
Pähkinäni taisi olla aika helppo; odotin itse asiassa, että niitä olisi paljon vähemmän. Mutta ainakin keskustelua syntyi!

Itsekin odotin paljon vähemmän, kun luin kysymyksen.
Ja keskustelua todellakin syntyi, kaverusten kilpailu tuotti nopeasti paljon tietoa, jota ei olla minnekään vielä sellaisenaan kirjattu.

(Diskaamispyyntö oli siis vitsiksi tarkoitettua kehumista)
 
Mitä linjoja raitiovaunut ovat kulkeneet? Siis ei katuja, teitä, kujia, raitteja tai raitioita, vaan linjoja. Ainakin kolme pitäisi löytyä.

Vielä pitäisi löytää Suomesta (tai silloisesta Suomesta) ainakin kolme katua, joissa on kahdessa erillään olevassa pätkässä samanaikaisesti ollut säännöllistä raitiotieliikennettä. Siis välissä on ollut yhden tai usemman korttelin mittainen raitiotieliikenteetön pätkä.
 
Mitä linjoja raitiovaunut ovat kulkeneet? Siis ei katuja, teitä, kujia, raitteja tai raitioita, vaan linjoja. Ainakin kolme pitäisi löytyä.

Ensi, toinen ja viides linja Helsingissä.

Vielä pitäisi löytää Suomesta (tai silloisesta Suomesta) ainakin kolme katua, joissa on kahdessa erillään olevassa pätkässä samanaikaisesti ollut säännöllistä raitiotieliikennettä. Siis välissä on ollut yhden tai usemman korttelin mittainen raitiotieliikenteetön pätkä.

Nykyverkossa Helsingissä: Yrjönkatu (puuttuu Kolmikulmassa) sekä Pasilankatu (puuttuu Palkkatilanportilta Esterinportille). Helsingin yksiraideverkon aikana 1900-08/09: Unioninkatu (kiskoton osuus Kauppatorilta nykyiseen Varsapuistikkoon).
 
Ensi, toinen ja viides linja Helsingissä.

Yksi pitäisi vielä maasta löytyä. Lisäksi vielä yksi, jossa katuosuuden nimi on liikenteen lakkautuksen jälkeen muutettu linja-päätteiseksi.

Nykyverkossa Helsingissä: Yrjönkatu (puuttuu Kolmikulmassa) sekä Pasilankatu (puuttuu Palkkatilanportilta Esterinportille). Helsingin yksiraideverkon aikana 1900-08/09: Unioninkatu (kiskoton osuus Kauppatorilta nykyiseen Varsapuistikkoon).

Nykyisen pääkaupungin ulkopuolelta löytyy vielä ainakin kolme. Tosin yhdessä tapauksessa linjaliikennettä oli kadun kahdella osuudella vain muutaman kuukauden ajan. Välipätkää oli mahdoton kulkea ajolankojen ja vaihdeyhteyden puuttumisen, sekä hiekkaisten kiskourien takia.
 
Tämmössi mä löysin Turust:

- - yksi, jossa katuosuuden nimi on liikenteen lakkautuksen jälkeen muutettu linja-päätteiseksi.

Ykkösen raitsikka taisi kulkea nykyistä Neljättä linjaa pitkin. (Nykyäänhän 1-linjan bussi ajaa 1. linjaa pitkin.)

Nykyisen pääkaupungin ulkopuolelta löytyy vielä ainakin kolme.

Aninkaistenkatu on yksi. Ykkönen ajoi Maariankadun pohjoispuolella, kakkonen ja kolmonen Eerikinkadun eteläpuolella.

Lasketaanko Stålarminkatu tähän? Länteenpäin mennessä puuttui kiskot Kuninkaankartanonkadun ja Martinkadun väliseltä osuudelta, mutta itäänpäin ajettaessa katkosta ei ollut.
 
Takaisin
Ylös