Entäs nopeutus?
Pienehköillä kustannuksilla voi tehdä seuraavaa:
Vähän kalliimpaa tai vaikeampaa jo:
Ehkä joskus-tason ratkaisuja:
Mitäs muuta löytyy? Kuka päättäisi mistäkin? Ovatko vaikeusasteet ihan hatusta vedettyjä?
Pienehköillä kustannuksilla voi tehdä seuraavaa:
- Poistaa jalankulkijoiden liikennevalot pelkkien raitiokiskojen yli. Toimii se Aleksillakin, miksei vähemmän kuormitetuilla ylikuluilla?
- Ohjata liikennettä pois ratikkakaduilta kuten Bulevardilta ja Tehtaankadulta asentamalla kylttejä vaihtoehtoreiteille ja läpiajokieltoja asettamalla
- Maalaamalla aloittaen ahtaista paikoista ratikan ulottuman tiehen
Vähän kalliimpaa tai vaikeampaa jo:
- Aidoitus hankaliin ylikulkupaikkoihin
- Parkkipaikkojen vähentäminen ratikkakatujen varrelta
- Transponderilla laskeutuvat pollarit läpikulkuliikennettä rajoittamaan
- Liikenteellisesti vähäpätöisten risteysten poisto kokonaan kapeilta ratikkakaduilta
- Liikennevaloetuuksien kehittäminen edelleen luotettavammaksi pahimmista ongelmakohdista lähtien
Ehkä joskus-tason ratkaisuja:
- Ratageometrian parantaminen koko verkostossa
- Parkkipaikkojen vähentäminen ratikkakatujen varrelta?
- Ongelmallisten liikennepaikkojen rakentaminen uudelleen ja liikennevirtojen optimointi, kuten Rautatientorin keskenään kättelevät bussi- ja ratikkavaiheet Mikonkadun nurkassa
Mitäs muuta löytyy? Kuka päättäisi mistäkin? Ovatko vaikeusasteet ihan hatusta vedettyjä?