Raitioverkon keskinopeus laskenut

1. Poistetaan Mannerheimintieltä turhat ratikoiden liikennevalot. Ensi alkuun turhat jalankulkijoiden liikennevalot, eli pysäkkien yhteydestä kun ratikka on joka tapauksessa hidastanut ja niitä tulee kuitenkin harvakseltaan

Vaaditaan melkoisesti kansalaisrohkeutta lupautua syntipukiksi, jos noissa kohdissa tapahtuu minkäänlaista onnettomuutta. Kukahan tämän muutoksen uskaltaisi ottaa vastuulleen?
 
Vaaditaan melkoisesti kansalaisrohkeutta lupautua syntipukiksi, jos noissa kohdissa tapahtuu minkäänlaista onnettomuutta. Kukahan tämän muutoksen uskaltaisi ottaa vastuulleen?

Tai sitten tarvitaan vain tarpeeksi luottamusta asiaan, jonka varmaksi tietää.
Kummallista olisi, jos onnettomuuksien määrä jotenkin merkittävästi kasvaisi, valottomat raitioteiden ylityspaikat kun ovat toimineet vuosikymmenet raitiojärjestelmissä ympäri maailmaa. Niitä jalankulkijoiden allejäämisiä sattuu valoista huolimatta ja joku lienee jo niistä vastuussa.
 
Vaaditaan melkoisesti kansalaisrohkeutta lupautua syntipukiksi, jos noissa kohdissa tapahtuu minkäänlaista onnettomuutta. Kukahan tämän muutoksen uskaltaisi ottaa vastuulleen?

Kukahan ottaa tällä hetkellä vastuun Aleksilla mahdollisesti raitiovaunun alle jäävistä? Vai pitäiköhän ihan kaiken varalta varustaa siellä jokainen risteys jalankulkuvaloilla?
 
Vaaditaan melkoisesti kansalaisrohkeutta lupautua syntipukiksi, jos noissa kohdissa tapahtuu minkäänlaista onnettomuutta. Kukahan tämän muutoksen uskaltaisi ottaa vastuulleen?

Minä muotoilisin näin, että toki se vaatii rohkeutta lähteä ajamaan vaikkapa tuota liikennevalojen poistoa. Ei kuitenkaan kansalais- vaan virkamiesrohkeutta. Ratikkapuolella virkamiesrohkeudesta on huutava pula, kun käytännössä mitään ei saada tehtyä. Sen sijaan fillaripuolelta löytyy näemmä sekä virkamiesrohkeutta että syntipukkihalukkuutta, siellä kun ajetaan tarmokkaasti läpi sellaisia ratkaisuita, jotka liikenneturvallisuusnäkökulmasta ovat vähintäänkin kyseenalaisia. Ilmeisesti esimiehetkään eivät tätä kyseenalaista, vaan virkamiehen rohkeus tosiaan riittää ainakin suunnitteluvaiheeseen asti. Toteutusta emme vielä ole nähneet ja minusta onkin mielenkiintoista nähdä, millä tavoin kannetaan vastuu ja kuka sen tekee, jos Mannerheimintielle piirretyt hengenvaaralliset fillarikaistat oikeasti toteutetaan. Siellä osuu bussin peili fillaristin päähän, siellä jää toisen jalankulkijan ohittava jalankulkija fillarin alle ja siellä hidastuu raitioliikenne entisestään, kun autot yrittävät varoa liian lähelle puskevia busseja siirtymällä ratikkakaistaan kiinni.
 
Kukahan ottaa tällä hetkellä vastuun Aleksilla mahdollisesti raitiovaunun alle jäävistä? Vai pitäiköhän ihan kaiken varalta varustaa siellä jokainen risteys jalankulkuvaloilla?

Aleksilla ei suoraan eteenpäin katsomalla voi nähdä ajoradan ylityksen vihreää valoa, jonka voi kuvitella koskevan raitiotien ylitystä.
 
Vaaditaan melkoisesti kansalaisrohkeutta lupautua syntipukiksi, jos noissa kohdissa tapahtuu minkäänlaista onnettomuutta. Kukahan tämän muutoksen uskaltaisi ottaa vastuulleen?

En tiedä, mutta olettaisin että tässä tarkoitetaan erityisesti niiden raitiotien molemminpuolisilla keskikorokkeilla varustettujen suojateiden muuttamista VaRoVa-valoilla varustetuiksi. Mannerheimintiellä kieltämättä on melko paljon sekä toispuolisesti korokkeella varustettuja valo-ohjattuja että valo-ohjaamattomia suojateitä. (Ja myöskin täysin ilman keskikorokkeita olevia valo-ohjaamattomia suojateitä.) Nämä valo-ohjatut toispuolisella korokkeella varustetut suojatiet kun muodostavat ne liikennevalo-ohjauksen kannalta merkityksellisemmät suojatiet, joten täytyy sitten säätää muu valo-ohjaus niiden mukaan. Eli tehdä kulkuteitä raitiovaunuille pysäkiltä pysäkille. Ja siinä samalla autoliikenteelle. Jotka joka tapauksessa joutuvat pysähtymään silloin tällöin.
 
dedikoituja
kaista-allokoinnista
resultoivat
Työjärjestyspuheenvuoro: voitko jatkossa puhua suomea? Tällä forumilla on myös vanhempia keskustelijoita, jotka eivät ymmärrä kaikkia sivistyssanoja. Itse ymmärrän toki, mutta noille sanoille on myös suomenkieliset vastineet.
 
Työjärjestyspuheenvuoro: voitko jatkossa puhua suomea? Tällä forumilla on myös vanhempia keskustelijoita, jotka eivät ymmärrä kaikkia sivistyssanoja. Itse ymmärrän toki, mutta noille sanoille on myös suomenkieliset vastineet.

Hmm... Johdonmukaisuuden nimissä pitänee todeta, että vain osa Kantokosken sanoista on minusta kelvottomia. "Dedikoitu" on minusta ihan riittävän hyvää suomea, latinalaisperäinen toki mutta ei haitanne. "Kaista-allokointi" rupeaa olemaan siinä rajalla vaikka senkin kyllä ymmärtää mitenkuten, mutta "resultoida" ei kelpaa (pitäisi olla esim. "johtaa"). Mutta tämä on tietysti vain oma näkemykseni.
 
Sen sijaan fillaripuolelta löytyy näemmä sekä virkamiesrohkeutta että syntipukkihalukkuutta, siellä kun ajetaan tarmokkaasti läpi sellaisia ratkaisuita, jotka liikenneturvallisuusnäkökulmasta ovat vähintäänkin kyseenalaisia. Ilmeisesti esimiehetkään eivät tätä kyseenalaista, vaan virkamiehen rohkeus tosiaan riittää ainakin suunnitteluvaiheeseen asti.

Sitä rohkeutta on merkittävästi auttanut se, että vastoin yleistä ennakkoluuloa liikenneturvallisuustutkimusten mukaan nuo suunnitellut korotetut kaistat (ei ajoradan tasoiset vaan reunakivelä erotellut) ovat lähes turvallisinta fillari-infraa mitä kaupunkiin voi rakentaa. Ajoradan tasoon tehdyt kaistat ovat yleensä vielä turvallisempia, mutta ne tosiaan hirvittäisivät bussikaistan vieressä. Sen sijaan perinteinen helsinkiläinen 2-suuntainen pyörätie on tutkitusti lähes vaarallisin mahdollinen pyörätieinfra. Kolareita autojen kanssa sattuu eniten ja sen päälle vielä törmäily jalankulkijoiden kanssa.

Samaan pitäisi pyrkiä ratikoiden kanssa, eli riittävä tieto tutkitusti turvallisista ja toimivista ratkaisuista ja sitten rohkeus tehdä niiden mukaisia ratkaisuja. Tämä ei tietenkään ole yhdestä virkamiehestä kiinni, vaan tarvitaan juurikin tuo esimiehen tuki ja muutenkin laajempikin tuki hankkeelle. FIllarikysymystä voi pitää kohtuullisen hyvänä esimerkkinä siitä, miten tälläinen muutos Helsingissä käytännössä saadaan aikaan.
 
Sitä rohkeutta on merkittävästi auttanut se, että vastoin yleistä ennakkoluuloa liikenneturvallisuustutkimusten mukaan nuo suunnitellut korotetut kaistat (ei ajoradan tasoiset vaan reunakivelä erotellut) ovat lähes turvallisinta fillari-infraa mitä kaupunkiin voi rakentaa.

Tutkimuksista en tiedä, mutta ihan mutu-tuntumalla pidän tuota kolmitasoratkaisua kaikkein parhaana vilkkailla kaduilla. Ei aja bussit päälle ja jalankulkijoiden ja fillareiden välillä on sopiva "hajurako". En kritisoinutkaan liikenneturvallisuudella sitä kolmitasoa vaan tilankäyttöä (kaistaleveyksiä) muuten.

Manskulle on piirretty suunnitelma, jossa bussien peilit osuvat fillaristien päähän, autot ajavat kiinni ratikoissa jotka eivät pääse mihinkään ja jalankulkijat jäävät ohi kiitävän fillarin alle sikäli kun sillä fillaristilla ei ole jo kallo halki niiden bussipeilien takia. Eli kun tila on jo valmiiksi ahdas, niin ei sieltä taiota tilaa fillarikaistoille siirtelemällä vähän reunakiviä. Pitäisi ymmärtää, miten isosta asiasta on kyse ja lähteä suunnittelussa siitä, että kartoitetaan kaikkien liikennemuotojen tarpeet sekä minimi- että toivetasolla ja sitten katsotaan, mihin se tila riittää. Nyt se ei riitä kenellekään, mikä ei minusta ole myöskään kenenkään etu, ja jos tuo Mansku tosiaan toteutuu, niin odotan kauhulla, millaiset seuraukset sillä on.

Mechelininkadusta oli hauska mielipidekirjoitus Hesarissa. Ko. kadulta on kuitenkin aika hyvin löytynyt tilaa uusille fillarikaistoille ja ainakin paperilla järjestelyt näyttävät minusta toimivilta myös jalankulkijoiden kannalta. Peräänkuuluttamastani rohkeudesta kertoo se, että parkkipaikat noin vaan poistetaan. Saas nähdä, voidaanko Topeliuksenkadulla toimia samalla tavalla. Sinnehän olisi tulossa sekä fillarikaistat että raitiotie.
 
Saas nähdä, voidaanko Topeliuksenkadulla toimia samalla tavalla.

En nyt ole Töölön parkkiluolatilanteesta järin hyvin ajan tasalla, mutta eikös luolapaikkoja ole tullut ja tulossa? Jos noudatettaisiin sitä periaatetta, että paikkoja vastaavasti vähennetään pinnalta, niin Topeliuksenkadulta kaiketi pitäisi voida poistaa pysäköintiä. Aikanaan päätetystä periaatteesta vaan on lipsuttu jo pidempään.
 
Kellottelin viime talvena ratikoiden keskinopeuksia Manskulla välillä Lasipalatsi-Töölön halli(/Kansaneläkelaitos). Samaan hommaan en ole vielä ryhtynyt, mutta mututuntumalla fiilis on sellainen, että Mannerheimintien liikennevaloetuuksille on tehty jotain. Viimeisen parin viikon aikana (väli matkustettuna keskimäärin varmaan kaksi-kolme kertaa päivässä) on sattunut useita vuoroja, joilla vaunu on pysähtynyt valoihin vain kerran, useimmiten joko Oopperalla tai Töölönlahdenkadun risteyksessä. Lähestulkoon kaikki vuorot ovat päässeet läpi kahdella pysähdyksellä (useimmiten edellämainitut), sen sijaan tuntuu, että Humaliston-/Savilankadun, Hesperian puiston, Cygnaeuksenkadun ja Arkadiankadun valoissa ei pysähdytä juuri koskaan. Osaako joku sanoa, että onko ko. valoille tehty kaikessa hiljaisuudessa jotain vai onko kysymys vain sattumasta tai ihan vaan pieleenmenneestä mutuilusta.

Pitäisi varmasti taas kellotella matka-aikoja, niistähän saattaisi nähdä, onko jotain mahdollisesti tapahtunut. Toisaalta jos aikataulujen mukaan ajetaan, niin paremmin toimivat valoetuudet toki kompensoituisivat yleisenä hidasteluna.
 
Pitäisi varmasti taas kellotella matka-aikoja, niistähän saattaisi nähdä, onko jotain mahdollisesti tapahtunut. Toisaalta jos aikataulujen mukaan ajetaan, niin paremmin toimivat valoetuudet toki kompensoituisivat yleisenä hidasteluna.
Mäkin olen nyt pyöräilykauden vähitellen päättyessä taas nelosen kyydissä miettinyt samaa - ihan kuin matka menisi sujuvammin ainakin aamuruuhkassa Meilahteen päin.
 
Mäkin olen nyt pyöräilykauden vähitellen päättyessä taas nelosen kyydissä miettinyt samaa - ihan kuin matka menisi sujuvammin ainakin aamuruuhkassa Meilahteen päin.

Niin se meneekin, sillä aikataulusuunnittelu on vihdoinkin saksinut sieltä niitä ylimääräisiä minuutteja pois (ja siirtänyt osan niistä päätepysäkille). Kuljettajien ei enää tarvitse madella Manskulla 20 km/h välttääkseen sapiskat etuajassa ajamisesta. Ja voin itsekin sanoa, että sen sujuvoitumisen tosiaan huomaa.

Aikatauluissa on niin paljon löysää, että matkaa saadaan nopeutettua vaikkapa nyt se vaatimaton 4 % ihan vaan aikatauluja tiukentamalla. Ja jottei totuus unohtuisi: se 4 % on esimerkiksi Munkkiniemen ja keskustan (Laajalahden aukio - Lasipalatsi) välisellä matkalla huikeat 41 sekuntia. Että sellaiset huikaisevan radikaalit nopeutustavoitteet on HSL laatinut.
 
Takaisin
Ylös