Niin, pointti olikin, että tuo "hyvä suoritus" voitaisiin muuttaa "perussuoritukseksi". Kerrotko mikä sen estää? Kaikkiin muihin risteyksiin Lasipalatsin ja Töölön tullin välillä voidaan toteuttaa nollaviive-etuus helposti, paitsi Hesarin ja Nordenskjöldinkadun risteyksiin, ja niihinkin vähän suuremmalla vaivannäöllä.
Mannerheimintiellä Lasipalatsin ja Töölön tullin(tuo ongelma-alue päättyköön tässä Topeliuksenkatuun) välillä on tällä hetkellä aika paljon enemmän vaikeita risteyksiä: Rautatienkatu, Töölönlahdenkatu, Helsinginkatu, Nordenskiöldinkatu, Reijolankatu, Tukholmankatu ja Topeliuksenkatu. Jossain määrin haasteellisia ovat Hesperiankadut.
Nolla-viive-etuudet toimivat voimakkaalla risteävällä liikenteellä kunnolla vasta noin viisi minuuttia tai sitä korkeammalla vuorovälillä, jos ollaan viiden minuutin ympäristössä liikenteen pitäisi olla vielä luotettavaakin, että etuudet nopeuttavat kunnolla. Lähellekään nollaviivettä ei Töölön tullin eteläpuolella voida päästä.
Tällä hetkellä havaintojeni perusteella suurinta hajontaa aiheuttavat Lasipalatsin pysäkkiaikojen heittely sekä kääntyvä raitioliikenne Oopperalla ja Nordenskjöldinkadulla. Kääntyvän liikenteen ongelma voidaan ainakin poistaa Topeliuksenkadun radan avulla, siitä tulee sitten risteävää, mutta eiköhän ns. pikaraitiolinjat voida priorisoida niiden edelle tarvittaessa.
Topeliuksenkadun rata olisi ilman muuta syytä rakentaa. Se helpottaa merkittävästi kahden erittäin pahan risteyksen toimintaa ja nopeuttaisi jonkin verran liikennöintiä.
Manskulla harvemmin on (niin ikään omien havaintojeni mukaan) suurta tiellä olevista autoista johtuvaa viivästystä kapeista kaistoista huolimatta. Mahdollisuuksien mukaan leveämmät kaistat tai muuten parempi erottelu, esim. mainitut nupukivet.
Pari ongelmallista valotonta suojatietäkin löytyy, hieman Oopperalta etelään sekä Kisahallin edestä, jalankulkijoita joudutaan varomaan kun ei ole korokkeita kaistojen välissä.
Liikennevalojen vähentäminen hiljaisemmista risteyksistä olisi hyvin suotavaa ja samoin raitiovaunukaistojen levittäminen häiriöiden välttämiseksi, mutta nykyisellä Mannerheimintiellä ei ole oikein tilaa leveämmille raitiovaunukaistoille ja keskikorokkeille ilman että bussikaista muutetaan sekaliikennekaistaksi. Monissa paikoissa ei ole tilaa bussipysäkeille ja raitiovaunupysäkitkin ovat
Ja vielä, pitkät ratikat voidaan ohjata ihan minne vaan. Pidennetään pysäkkejä ja sillä siisti. Ehkei kannata lähteä eteläisen kantakaupungin pikkukaduille, mutta jossain vaiheessa edessä olevan linjastorempan yhteydessä voitaneen asia järjestää niin, että Manskun pikalinjat jatkavat esim. Kaivokadun kautta kohti Laajasaloa.
Helsingin rataverkossa on paljon paikkoja, joissa korttelipituus ei minusta oikein mahdollista liikennöintiä kovin isolla kalustolla. Osa pysäkeistä ja radoista toimii myös periaatteella, että pysäkille mahtuu kaksi vaunua ja kääntymiskaistojen käyttö edellyttää, että niille mahtuu vaunu. Kun mietinreittejä Erottajalta, ne vaikuttavat liian vaikeilta jos ratikat ovat vaikka sitten 54 metrisiä. Kaivokadullakin tulee ongelmia kun jalkakäytäviä on niin tiheässä.