Tässä eräänä päivänä, ajaessani bussilinjaa h58, vertailin jälleen matkantekoamme samaan suuntaan kulkeneen linjan 4 ratikan kanssa reittiosuudella Munkkiniemen puistotie-Tullinpuomi. [...] Olimme ko. ratikan kanssa samaan aikaan kääntymässä Tukholmankadulta Manskulle.
Noin yleisesti ottaen bussi on Helsingissä nopeampi kuin raitiovaunu. Se johtuu eroista ajotavoissa, aikataulusuunnittelussa ja kuormituksessa. Tuo mainitsemasi väli on suunnilleen ainoa, jossa ratikka on bussia nopeampi ainakin sellaisina liikennöintiaikoina, kun 58:ssa on paljon nousijoita. Maalle päin nopeusero ratikan eduksi on suurempi johtuen ihan vaan Munkkiniemen aukion liikennevaloista.
Nimimerkki "339-DF":n parjaama bussien hitaus on asenteellista näkemystä, jolla on tietyt tarkoitusperiaatteet: saada Helsingin kadut täyteen hidasratikkoita, jotka tukkivat lopulta tien toisiltaan.
Jos mun
hidden agendani on saada "kadut täyteen hidasratikkoita" niin sun
hidden agenda on sitten varmaan saada ratikkakaistat täyteen busseja, jotka tukkivat tien ratikoilta? Joopajoo.
Olisihan Helsingin joukkoliikenne tasokkaampaa, jos muutama bussilinjakokonaisuus, esim. 14/18/39, 58 tai 6/68/71, muutettaisiin tasokkaiksi raitiolinjoiksi. Mutta nykyisenkaltaista hidasratikkaa ei kannata laajentaa, eli jos suunnittelun ammattitaitoa ei kyetä lisäämään nykyisestä, niin sitten ei kannata laajentaa raitioteitäkään, ihan yksittäisiä poikkeuspätkiä lukuunottamatta. On parempi odottaa parikymmentä vuotta ja tehdä tulevaisuuden investoinnit sitten kerralla kunnolla. Tässä mahdollisesti esitettävää nykylinjojen hidastamista entisestään en toki kannata missään oloissa.
Helsingin raitiolinja 4 ei ole pikaraitiotie, kuten Tvärbana, vaan parempi vertailukohde on Tukholman keskustan raitiotiet. Näistä ainoa nykyinen toiminnassa oleva linja 7 kulkee suurimmaksi osakseen yhteiskaistoilla bussien kanssa.
Tukholman linja 7 on museoraitiotie, jota on jatkettu muutaman sata metriä Sergelin torille ja jota liikennöidään modernein vaunuin – päätarkoitus on kuljettaa ihmisiä virkistymään Djurgårdenin kulttuurikohteisiin. Sitä ei ole suunniteltu nykyaikaiseksi raitiotieksi alun alkaenkaan. Linjalla on enimmillään 8 lähtöä tunnissa. Djurgårdenissa sen kiskoilla kulkee yksi bussilinja neljästi tunnissa, mantereen puolella niillä osuuksilla, joilla yhteiskaista on, kaksi linjaa, tiheimmillään 15 bussia tunnissa.
Ja sinä vertaat tätä työ- koulu- ja asiointimatkoja palvelevaan nelosen ratikkaan (vielä toistaiseksi enimmillään 12 lähtöä tunnissa) ja Paciuksenkadun/Tukholmankadun busseihin (enimmillään 53 lähtöä tunnissa).
Jatkas vaan vertailukohteiden etsimistä vielä vähän aikaa, niin katsotaan sitten, löydätkö mitään edes jollain tavoin verrattavissa olevaa. Mitenkäs ne "monet" saksalaiskaupungit?