Kuinka paljon nopeutta laskee se, että rataverkko on nykyisin tiukkaa mutkaa väärällään?
Ratoja on vedetty kaduille, jonne ne ei oikein sovi, kun kadut on kapeita, ja sinne pitää saada kaistat autoille, busseille, polkupyörille ja pysäköidylle autoille. No — jonnekin ne radat täytyy tiestyti vetää, mutta jotenkin tuntuu, että ratapuolen suunnitteluosatolla on liian pieniä harppeja. Uusillekin alueille pitää tehdä niin tiukkoja kaarteita, että joko matkanopeus tai matkustusmukavuus kärsii. Onko niin, että kaarrekiskoja ja vaihteita ostetaan vain tietyn säteisinä paloina, vai mistä tämä kaikki oikein johtuu? Oheisen kuvan puisto myllättin, jotta ulkomaiselle Q-park-yhtiölle saatiin isokokoinen sisäänkäynti puistoon. Jos sisäänkäynnistä olisi tehty vähemmän mahtipontinen, ja olisi otettu huomioon myös raitiolinja, olisi sisäänkäyntiä sieventämällä puistosta voinut lohkaista varmaan sen verran lisää, että ratalinja kuvan pysäkiltä bussin kohdalle olisi voitu vetää lähes viivasuoraksi.
Olisi kiva joskus saada jotain tietoa tuosta ratojen suunnitteluperusteista ja reunaehdoista, joidenka vuoksi rataverkosta pitää suunnitella tiukkoja mutkia ja ahtaita paikkoja täyteen. Sujuvuus ei ole ensisijainen asia — ei ratojen, eikä autojen väylien suunnittelussa. Jos tiedetään että raitiovaunut taipuu 15 metrin säteestä, niin ei kai se pidä olla suunnittelun lähtökohtana? Kun katsoo keskieuroopassa kuvattuja videoita raitiovaunun ohjaamosta tai sen takaa, voi huomata, että pysäkkien välillä voidaan ajaa lujaa myös siksi, että ratalinjat on suorempia kuin Helsingissä. Ehkäpä Raitio-lehteen saataisiin joskus artikkeli aiheesta rataverkon suunnittelu?
pekka