Nakkiputka
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 563
Nakkiputka kirjoitti jo Variotramin akselittomista pyöräkerroista ja pyörien vääristä asennoista. Näistäkin aiheutuu vaihteissa iskuja, kun ajetaan kaarteeseen. Tavallista on, että Variotramin pyörän laippa osuu risteyksen kärkeen.
Varmistan nyt, että tarkoitatko matala- vai syväuraisia risteyksiä? Jos matalauraisia, niin noita törmäyksiä tosiaan näyttää laippavideoiden perusteella tapahtuvan kaarevissa risteyskappaleissa - vastavaihteissa päin risteyskärkeä ja myötävaihteissa päin siipikiskoa. Raideristeyksissä sitten tapauksesta riippuen törmätään joko siipikiskoon tai risteyskärkeen. Erityisen ongelmallista vaikuttaa olevan jos risteävien urien välillä on kulumiseroa - Tällöin pyörän käytös on hyvin jännittävää...
Jos taas syväuraisia, niin onko tästä nyt saatu uutta tietoa lasermittauksissa tai mallinnuksella? Laippavideoiden perusteella tällöin ei vaikuttaisi olevan mitään ongelmia, pyörän kulku näyttää päinvastoin erittäin sulavalta kulkukehän kapeudesta huolimatta. Kuvausajoissa ei tosin ajettu poikkeavalle raiteelle syväuraisesta vastavaihteesta, jonka risteyksessä poikkeavan raiteen ura olisi kaareva, eikä Helsingin rataverkolla ole vielä syväuraisia raideristeyksiä, joten täydellistä varmuutta ei minullakaan ole tämän suhteen.
Variotramin kaarteeseen ajossa tapahtuville iskuille ei ole mitään tehtävissä, mutta suoraan ajoa voisi helpottaa. Matalauraisen vaihteen uran pohjan pitäisi nousta loivasti, muistaakseni metrin matkalla. Silloin uran noususta aiheutuu hyvin pieni isku, ja iskun suunta on lähes pystysuuntaan, jolloin vaunun jousitus vaimentaa iskua. Helsingin rataverkolla näyttää tilanne olevan kuitenkin niin, että ramppeja ei kaikkialla liene ollut uutenakaan. Niinpä isku kohdistuu pyörään vinosti, jolloin jousitus vaimentaa iskua huonosti.
Rampin pituus pitäisi Oberbaurichtlinien mukaan olla vähintään 1,2 metriä ja uran nousta tällä matkalla 25 mm:n syvyydestä 13 mm:iin. Tämän lisäksi uran pohjan pitää laskeutua 20 cm matkalla tuosta 25 mm:stä 47 mm:iin.