Minusta GT8N on oikeassa arvioidessaan nykyisen valoetuusjärjestelmän toimivuutta. Sitä tukee ihan vain käytännön matkustuskokemus. Josta tulee eri käsitys tilanteesta kuin vaunun kuljettamisesta. Kuljettaja nimittäin näkee tilanteen ja tietää hyvän syyn seisomiselle jossain. Mutta matkustajan kannalta kaikki muu seisominen kuin pysäkillä on turhaa. Ja systeemi on matkustajia varten, ei kuljettajille.
Edellä ajo on kiellettyä, mutta on väärä paikka korjata aikataulun noudattamista pysäkkien välillä. Vaunu tulee päästää seuraavalle pysäkille, josta se sitten lähtee ajallaan.
Mutta nythän ollaan villissä lännessä. On tarkoituksenmukaista pyrkiä ajamaan etuajassa, koska aina jossain tulee häiriötä ja jäädään aikataulusta jälkeen. Milläs muulla kuljettaja voi pyrkiä turvaamaan voivansa lähteä seuraavalta päättärilta ajassa, kuin yrittämällä edellä ajamalla varautua viivytyksiin.
Valoetuus ei siis voi toimia sillä periaatteella, että se ainoastaan viivästyttää vaunuja, jotka ovat etuajassa, mutta ei auta ottamaan aikataulua kiinni, jos ollaan myöhässä. Valoetuussuunnittelun lähtökohta on jo väärä, kun suunnittelu lähtee siitä, että järjestelmän tehtävä on korjata virhettä. Etuusjärjestelmän tehtävä on VÄLTTÄÄ virheen syntymistä.
Mutta ei tämä ole meillä valosunnittelun hallinnassa, kun kaistajärjestelyin luodaan jatkuvasti – uusillakin radoilla – tilanteita, jotka estävät vaunujen kulun henkilöautojen ongelmista riippumattomasti.
Antero