Tutustuin nyt tarkemmin tuohon uuteen linjastoon enkä tiedä, lisääkö tuo joukkoliikenteen käyttöä. Ei esimerkiksi Tampereella joudu vaihtamaan keskustaan mennessä bussista toiseen bussiin kuin harvoissa tapauksissa. Jos aloitetaan runkolinjoista, muut kuin 2, 5 ja 5A vaikuttavat järkeviltä. Toki 8:lla keskipäivän vuoroväli harvenee nykyiseen verrattuna, mutta kymmenen minuuttia on riittävä ja toisaalta ruuhkan vuoroväli tihenee viiteen minuuttiin. 32A:lla on ollut ainakin havaintojeni mukaan selvästi vähemmän matkustajia kuin 32:lla ja 42:lla, joten 3 ja 3A on varmaan järkevää ajaa samaa reittiä Varissuolle. Kakkosella ruuhkan vuoroväli tihenee kahdeksaan minuuttiin, mutta se on pieni hyöty siihen nähden, että Liljalaakson liikenne loppuu kokonaan (toki kövelymatka on kohtuullinen suurimmalle osalle) ja Littoisten yhteys muuttuu vaihdolliseksi. Linjalaaksoa ei oikein tuohon linjastoon saa, mutta ainakin Littoisiin voitaisiin jatkaa tunnuksella 2A.
Vitosella on Ylioppilaskylässä vain yksi pysäkki, mutta toisaalta matka-aika sinne nopeutuu. Muita pysäkkejä palvelee linja 39, joka kulkee ruuhka-aikaan ja lauantaisin suurimman osan päivästä kymmenen minuutin välein ja keskipäivällä ja lauantaiaamuisin 20 minuutin välein, mutta se ei kulje keskustaan. Ylioppilaskylän liikenne lisääntyy selvästi, mutta palvelutaso paranee vain päätepysäkin vieressä asuvilla. Linjojen 5 ja 5A varsinainen ongelma on kuitenkin Hirvensalon päässä. Molemmat kulkevat kakskerrantietä Haarlaan eli ruuhka-aikaan peräti viiden minuutin välein. Linjat 24 ja 25 kulkevat tietysti myös suoraan Kakskerrantietä kuten nykyiset 14 ja 15 eli koko muu Hirvensalo jää vaihdollisten yhteyksien varaan. Ei tietenkään voi olettaa, että jokaiselta pientaloalueelta olisi vaihdoton yhteys keskustaan, mutta ei ole mitään syytä, miksei edes ruuhkalinja 5A voisi kulkea eri reittiä. Ei tuolla reitillä ole mitään tarvetta viiden minuutin vuorovälille. Toki voisi myös harkita, tarvitseeko suhteellisen harvaan asutuun (muihin runkolinjojen palvelualueisiin nähden) Hirvensaloon edes kulkea runkolinjaa vai olisiko nykyisen tapainen kattavampi linjasto parempi. Honkaistentiellä liikennöidään nykyisin arkisin 20 minuutin välein ja viikonloppuisin puolen tunnin välein eli palvelutaso on hyvä. Jatkossa ruuhka-aikaan liikennöidään kymmenen minuutin välein ja keskipäivällä 15 minuutin välein, mikä ei edes sovi yhteen kymmenen minuutin välein liikennöivän vitosen kanssa. Viikonloppuisin sentään vuorovälit sopivat yhteen. Nykyisin on hyvä palvelutaso myös Pikisaaressa (arkisin ja lauantaisin puolen tunnin vuoroväli) ja kohtuullinen myös Toijaisissa (arkisin 40 minuutin vuoroväli). Papinsaaresta on sentään joitakin keskustaan kulkevia lähtöjä koululaislinjalla 62, joka ilmeisesti alkaa kulkea myös Keskustasta Papinsaareen toisin kuin nykyinen 52.
Kolmonen palvelee Pansiota melko hyvin, mutta Pansion telakalle ei ole enää suoraa yhteyttä keskustasta eikä miltään muultakaan Vienolaa kauemmalta alueelta, kun 32 ja nykyiset työmatkalinjat lakkautetaan. Pernon telakalle on nykyistä enemmän lähtöjä, mutta sielläkin yhteydet heikkenevät suosituimpina työvuorojen alkamis- ja päättymisaikoina, kun erilliset työmatkalinjat poistuvat. Myös Varissuon, jossa joukkoliikenteen kysyntä on kaikkein suurinta, yhteydet heikkenevät paljon (etenkin Karvataskunkadulla ja Suurpäänkadulla), kun 3/3A tarjoaa vain saman vuorovälin kuin nykyiset 32, 32A ja 42 ja 20 minuutin välein kulkenut 12, puolen tunnin välein kulkenut 99, ruuhka-aikaan yhteensä noin pari kertaa tunnissa kulkeneet työmatkalinjat ja 32T/42T-lisälähdöt poistuvat ja palvelulinjakin kulkee enää kahden tunnin välein.